Onder de centrale tuin van complex De Meelfabriek in Leiden is sinds de zomer van vorig jaar een ondergrondse parkeergarage met drie lagen in aanbouw. De parkeervoorziening is geschikt voor ruim 300 auto’s van bewoners en bezoekers van deze nieuwe Leidse hotspot in spé. Bovenop een deel van de garage komt nog een woontoren van 45 meter hoog. “Het is bouwen op een postzegel”, zegt technisch directeur Ed Zwart van Van der Wiel Bouw.
Met een vooruitziende blik wist bouwondernemer Ab van der Wiel 30 jaar geleden het monumentale complex van De Meelfabriek aan de oostrand van de Leidse binnenstad te kopen. Zwart: “De Meelfabriek was toen nog in bedrijf. We zijn jaren bezig geweest met het maken van plannen. Dat heeft geresulteerd in een masterplan van de Zwitserse architect Peter Zumthor, dat nu door Studio Akkerhuis wordt uitgewerkt.”
De eerste 2 woongebouwen voor studentenhuisvester Duwo – naar ontwerp van Splinter Architecten, zijn inmiddels opgeleverd. In directe aansluiting op de rooilijn van de achtergevels van deze gebouwen is nu de parkeergarage in aanbouw. Zwart: “Dankzij die parkeergarage kan het terrein van De Meelfabriek autoluw worden ingericht. Voor de bouw van de garage hebben we een specialist ingeschakeld, Van Hattum en Blankevoort. Deze firma maakt de bouwkuip en doet het betonwerk, wij verzorgen de afbouw en installaties.”
Bij de bouw van de Duwo-blokken is al rekening gehouden met de parkeergarage. Onder deze blokken, die samen een L-vorm hebben, bevindt zich een eenlaagse parkeerkelder. De damwanden die hiervoor aan de parkzijde zijn aangebracht, reiken echter tot een diepte van 22 meter; de benodigde diepte voor de parkeergarage die nu in aanbouw is. “In aansluiting op deze damwanden hebben wij de andere twee damwandschermen aangebracht om de rechthoekige bouwkuip van de garage van 40 bij 80 meter te voltooien”, zegt Jan Molenschot, projectleider bij Van Hattum en Blankevoort. “Binnen deze bouwkuip zijn eerst trillingsarm de bijna 500 funderingspalen geboord. In de boorgaten van 33 meter diep werden prefab betonnen palen met een lengte van 21 meter geplaatst. De palen werden op 12 meter onder het maaiveld afgewerkt. Daarna hebben we parallel de eerste vijf meter van de bouwkuip droog afgegraven en het dubbele raamwerk van stempels aangebracht, om de damwanden te ondersteunen.”
Eind april was de bouwput half ontgraven en voorzien van twee lagen met stempels. “Toen hebben we de bouwkuip vol water gezet, met in het midden een pontonbrug. Vanaf dat ponton is de bouwkuip tot min 12 meter uitgebaggerd. Met lieren kon het ponton heen en weer schuiven in de bouwkuip. In totaal is er zo’n 30.000 kuub grond uit de bouwkuip gehaald, waarvoor 1.500 vrachtwagens nodig waren.” Wat deze klus zo speciaal maakt, is dat er rondom de bouwkuip helemaal geen ruimte is, zegt Zwart. “Er staan alleen maar gebouwen. Het is bouwen op een postzegel. We hebben met peillood, sonar en duikers gecontroleerd of de bouwkuip overal op goede diepte was. Daarna is er een laag grind van 50 centimeter dik aangebracht, waarin het slib uit de bouwput kon bezinken. Voor het onderwaterbeton van de vloer is schoon water een vereiste. Je wilt straks geen zwakke plekken in de vloer krijgen, want je hebt te maken met een opwaartse druk van 30.000 ton.”
De vloer van onderwaterbeton is in 45 uur tijd aangebracht. Molenschot: “In een continu proces is door 300 vrachtwagens 3.350 kuub beton gestort. Dat was spannend, want er mocht geen storing optreden in de aanvoer. Het verliep vlekkeloos. Na het wegpompen van het water vertoonde de bouwkuip ook geen lekkages.” Daar waar de Singeltoren bovenop de garage gaat verrijzen, zijn extra palen geboord en worden extra poeren aangebracht.
De opbouw van de kelder gebeurt deels met prefab breedplaatvloeren, waarbij de randen met de damwanden worden afgestort. Zwart: “De garage krijgt een hoge esthetische kwaliteit. De parkeerlagen zijn met een hoogte van 2,5 meter hoger dan gebruikelijk, het verlichtingsniveau ligt boven de norm. Zo wordt de garage door gebruikers als veiliger ervaren. Alle installaties worden uit het zicht weggewerkt. De garage wordt ook voorbereid op elektrisch rijden. Als er behoefte aan is, kunnen ruim 100 bewoners en 20 bezoekers hun auto straks elektrisch laden. De onderste laag met circa 100 plekken is gereserveerd voor de kopers van de appartementen, deze laag wordt ook
afgesloten van de rest. De overige circa 200 plekken zijn voor bezoekers, hotelgasten, de spa en wellness, de winkels en de bedrijven.”
Het park op het garagedak wordt ingericht door Piet Oudolf en Lola landschapsarchitecten en sluit aan op het Singelpark rond de binnenstad.