Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
‘Ons vastgoed van morgen staat er al’
Rondom het pand komt een geheel nieuwe gevel met hoogwaardige sandwichpanelen, nieuwe kozijnen en HR++ glas.

‘Ons vastgoed van morgen staat er al’

ASK Romein Bouw heeft alle kennis, kunde en kwaliteit in huis om (complexe) projecten feilloos te realiseren. “We zijn al 20 jaar sterk in nieuwbouwprojecten”, vertelt Marcel Michielsen, Algemeen Directeur van ASK Romein Bouw. “Van distributiecentra tot bedrijfsgebouwen, datacenters, parkeergarages en opslagloodsen, in binnen- en buitenland. Sinds 2 jaar hebben wij hier de hoogwaardige renovatie/upgrading van bestaande en incourante distributiecentra en productieruimtes aan toegevoegd. Door deze gebouwen een nieuwe look, feel en indeling te geven, conform de hedendaagse wensen en eisen, blijven zij duurzaam behouden voor de toekomst. De renovatie van een urban last mile logistieke hub voor URBZ Capital Management is het vierde project dat wij binnen deze filosofie realiseren.”

De uitvoering startte met de sloop van de complete buitengevel. Ook is een deel van de hal verwijderd om ruimte te maken voor een laadkuil.

URBZ Capital Management is een vermogensbeheerder, belegger en ontwikkelaar van (groen) last-mile vastgoed. De ambitie van eigenaars Bram Verhoeven en Ali Nassiri is om CO2-neutraal en maatschappelijk aantrekkelijk vastgoed te creëren op strategische locaties in Nederland, België, Duitsland en Scandinavië. “Belangrijk onderdeel van deze ambitie is de renovatie/transformatie van leegstaande en incourante distributiecentra, productiehallen, magazijnen en ander logistiek vastgoed tot moderne en duurzame last-mile hubs”, vertelt Verhoeven. “Als eerste project binnen dit gedachtegoed wordt een voormalige hal van SAB-profiel in Nieuwegein gerenoveerd en geüpgraded naar een urban last mile logistieke hub voor huurder PostNL.”

SAB-profiel is een dochteronderneming van Tata Steel en produceert stalen dak- en gevelpanelen. Voor de productie wordt gebruik gemaakt van grote kranen, machines en andere equipment, die in 2019 zijn meeverhuisd naar een nieuw en groter pand in Geldermalsen. Verhoeven: “Rond diezelfde tijd hebben wij ASK Romein Bouw gevraagd om, met haar expertise en conform de eisen van BREEAM-NL ‘Very Good’ een plan voor de renovatie te maken.”

Gedetailleerd plan

“We hebben de projectlocatie diverse keren bezocht, om inzicht te krijgen in de (on)mogelijkheden van het pand én het perceel”, vertelt Tom Kropf, Commercieel Directeur van ASK Romein Bouw. “Hierbij is ook Bronsvoort Blaak Architecten bna aangehaakt. Samen hebben we een gedetailleerd plan uitgewerkt voor (1) de sloop van een deel van de hal, (2) het upgraden van de isolatiewaarden en (3) een stukje nieuwbouw. Eind december 2022 moet de basisopdracht gereed zijn. Vervolgens zullen wij in opdracht van PostNL nog diverse aanpassingen doen om de last-mile processen te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de montage van de mezzaninevloeren.”

De bestaande heipalen zijn stuk voor stuk doorgemeten en hergebruikt om de nieuwe laadkuil te ondersteunen.

Aandacht voor duurzaamheid en circulariteit

“Voorafgaand aan het project hebben wij de complete constructie 3D ingemeten”, vertelt Kropf. “Alle meetresultaten zijn vertaald naar een BIM-model, zodat we onze werkzaamheden op basis van de werkelijke maatvoering kunnen uitvoeren. Hierdoor worden aanlopers en faalkosten beperkt.” De uitvoering startte met de sloop van de complete buitengevel. Ook is een deel van de hal verwijderd om ruimte te maken voor een laadkuil. Michielsen: “De bestaande heipalen die hier aanwezig waren, zijn stuk voor stuk doorgemeten en hergebruikt om de nieuwe laadkuil te ondersteunen. Een mooi initiatief in het kader van duurzaamheid en circulariteit, wat tevens geldt voor de achtergebleven kraanbanen. Deze zijn zorgvuldig gedemonteerd voor hergebruik door derden.”

Volledig conform de actuele eisen

Meest duurzaam is echter dat het gros van het bestaande gebouw is behouden, inclusief de staalconstructie. Kropf: “Op diverse plaatsen is nieuw staal toegevoegd om de constructieve vloeren te dragen en over het bestaande dak komt een nieuwe dakisolatie en dakbedekking. We borduren bovendien voort op de bestaande elektra- en sprinklerinstallaties, maar uiteraard worden deze waar nodig geüpgraded volgens de huidige maatstaven.” Michielsen: “Bijzonder is dat in dit gebouw geen sprinklertank aanwezig is. In plaats hiervan loopt een leiding naar een sloot op het perceel waar, in geval van brand, direct water wordt aangezogen om de sprinklers te vullen.”

Rondom het pand komt een geheel nieuwe gevel met hoogwaardige sandwichpanelen, nieuwe kozijnen en HR++ glas. Bovendien worden de kantoren opnieuw ingedeeld en ingericht. “De productiehallen worden volledig geconditioneerd en op de plek van de voormalige opslag komen parkeerplekken met laadvoorzieningen”, vertelt Kropf. “Ook worden 24 docks gerealiseerd waar de chauffeurs hun bestelbussen kunnen aandocken en vullen met pakketjes. Tien bakwagendocks en vier trailerdocks in het midden van het pand zorgen voor een efficiënte dagelijkse verwerking van de grote pakketladingen.”

Bouwinfo
  • Opdrachtgever URBZ Capital Management
  • Bronsvoort Blaak Architecten bna Bouwkundig aannemer ASK Romein Bouw

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details