BMI Group

De markt voor hellende daken en platdaken wordt geïntegreerd. (Beeld:Magnus Persson)

01:40
25-10-2018

Nieuwe marktleider integreert wereld van platte en hellende daken

De Europese marktleiders in bouwmaterialen voor respectievelijk hellende en platte daken Braas Monier Building Group en Icopal Group zijn samengegaan onder de naam BMI Group. “De merken Monier en Icopal blijven voorlopig bestaan, maar verdere branding is nog in ontwikkeling”, zegt head of marketing Matthijs van Walsum. “In de marktbenadering stellen we ons nu al op als totaalleverancier voor platte en hellende daken.”

In het kort: BMI Group is in 2017 ontstaan uit een fusie van Braas Monier Building Group, Europees marktleider in dakpannen en Icopal Group, Europees marktleider in bitumen en kunststof dakbedekking. Van Walsum: “BMI Group is daarmee in één klap de grootste producent van dakbedekkingssystemen voor platte en hellende daken in Europa. Wij hebben een hoofdkantoor in Londen en circa 11.000 medewerkers in meer dan veertig landen. Dat maakt BMI Group uiterst sterk in slagkracht, marktbereik en productontwikkeling. Het spreekt voor zich dat wij als afdeling Benelux, met het hoofdkantoor in Montfoort en kantoren in Nederland in België, die integrale marktbenadering nog verder doorzetten.” 

A-merken
Wat verstaat BMI Group onder die integrale benadering? Van Walsum: “Je ziet een hoogwaardige bouwindustrie ontstaan. In dat kader is het wenselijk de klant, vooral de grote vastgoedeigenaren, een integraal pakket aan A-merken op het gebied van dakproducten aan te bieden, zodat een one-stop-shop ontstaat voor hellende en platte daken. Met Icopal beschikken wij bijvoorbeeld over Icopal Universal, door het NIBE uitgeroepen tot meest milieuvriendelijke dakbedekking op platte daken en volledig recyclebaar. Met de producten van Monier, marktleider in betonnen en keramische dakpannen – waaronder de Monier VI90 zonnedakpan, ontstaat een compleet pakket aan A-merken.” 

BMI Group

Synergievoordeel
‘Klanten zullen voordeel halen uit de combinatie van sterke merken en een uitgebreid sales-, service- en marketingplatform’, stelt BMI Group in een persbericht bij de aankondiging van de fusie. ‘Daarnaast zal het aanbod versterkt worden door uitgebreide investeringen in infrastructuur en research en development’. Van Walsum: “BMI Group herbergt zeer veel kennis. Daardoor wordt het eenvoudiger allianties te slaan met andere bouwpartijen. Wij kunnen in een vroeg stadium als adviseur/partner met ontwerpers, bouwbedrijven, woningcorporaties en eindgebruikers om tafel. Met tien partners in de bouw heeft Icopal het eerste bedrijfsverzamelgebouw volgens de circulaire principes van ontwikkelaar Nexteria ontworpen – het bedrijfspand van Nexteria in Deventer. Pionieren op dit gebied is belangrijk, omdat wij gezamenlijk uit moeten vinden wat de beste weg is naar circulair bouwen.”

Dakdekkers
Daar waar Monier van oudsher op de professionele bouwmarkten is gericht, vindt Icopal zijn weg via de professionele dakdekker. BMI Group wil zich meer gaan richten op de eindgebruiker. Van Walsum: “Op een brede range van gebouweigenaren en -beheerders, van VvE’s en woningcorporaties tot in de industriële sector. Partijen waar de klantvraag erg belangrijk is. Een hot item is total cost of ownership, maar de productlevering moet uiteraard in overeenstemming zijn met het investeringsniveau. Dan is het goed vroeg in een traject aan tafel te zitten met de eindgebruiker. Steeds meer verantwoordelijkheid verschuift naar de producenten, en dat levert de producent van A-merken een voorsprong op. Zeker als je die A-merken kunt combineren.”  

Tekst: Jan-Kees Verschuure
Beeld: BMI Group

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners

RensonGelderse Roos