Op het Noordelijk Havenhoofd in Scheveningen, aan het eind van de vernieuwde boulevard is de afbouw van de nieuwe bediencentrale in volle gang. Het gebouw doet qua vormgeving denken aan de stuurhuizen van zeeschepen en biedt op de bovenste verdieping vrij uitzicht over de Noordzee en haven. Eind 2024 is het gebouw dé nieuwe thuishaven voor de begeleiding van de scheepvaart en de bewaking en bediening van de tunnels, bruggen en pollers in Den Haag. De nieuwe bediencentrale wordt in opdracht van de gemeente en conform een Design, Build & Maintenance overeenkomst gerealiseerd door de bouwcombinatie Vialis-BESIX.
De nieuwe bediencentrale komt op de plaats van de bestaande bediencentrale (ook wel: ‘de Semafoor’) uit 1952. Het gebouw op de kop van het Adriaan Maasplein was aanvankelijk alleen bedoeld voor de scheepvaartbegeleiding. Echter is in de loop der jaren ook de bediening van verschillende tunnels, bruggen en pollers in Den Haag in het gebouw ondergebracht. Hierdoor was de Semafoor sinds 2019 volledig bezet. Omdat er geen ruimte meer was voor uitbreiding, het gebouw al meer dan 65 jaar oud was en de indeling van het gebouw niet meer voldeed aan de huidige standaarden, is besloten om de Semafoor te vervangen voor een duurzame en toekomstbestendige nieuwbouw van waaruit ook de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel bediend kan worden.
Binnen de bouwcombinatie Vialis-BESIX is BESIX Nederland verantwoordelijk voor de bouwkundige werkzaamheden en de gebouwgebonden installaties, terwijl Vialis de aansturings- en besturingssystemen in de nieuwe bediencentrale realiseert. “De nieuwbouw valt op door de vele rondingen die mooi in elkaar overvloeien”, vertelt Bas van Straten, Projectdirecteur bij BESIX Nederland. “Maar ook door de grote luifel, die circa 10 meter uit het gebouw steekt. Bijzonder is bovendien de veelvoud aan materialen die op een relatief klein oppervlak worden toegepast.”
Aan de basis van de nieuwbouw ligt de kelderconstructie van de ondergrondse parkeergelegenheid, die deels onder het gebouw en deels onder de boulevard loopt. “In de twee verdiepingen daarboven komen de technische onderdelen en kantoren, terwijl de bovenste verdieping de bediencentrale huisvest”, aldus Van Straten. “Hellende glazen gevels in de bedienzaal en gebogen glas in de vergaderzaal zorgen voor goed zicht op de omgeving.” De nieuwbouw heeft een fundering van in de grond gevormde palen. “Tot en met de eerste verdieping is gekozen voor een in het werk gestorte betonconstructie met een prefab kern en prefab trappenhuis. Daarboven hebben wij een staalconstructie gemaakt, die met name aan de zeezijde behoorlijk uitkraagt. Bijzonder is dat de tweede verdiepingsvloer is opgehangen aan de constructie van de dakvloer.” De staalconstructie wordt gevuld met houtskeletbouwelementen.
Inmiddels is het gebouw wind- en waterdicht en is BESIX druk bezig met de montage van de gevelafwerking. “De metselwerk sokkel is gereed en ook de aluminium kozijnen en puien zijn gemonteerd”, vertelt Van Straten. “Op dit moment zijn we volop bezig met de metalen gevelpanelen, die vanaf de eerste verdieping op het gebouw komen.” Bij de selectie van de gevelafwerking is nadrukkelijk rekening gehouden met het zoute zeeklimaat, vertelt hij. “Zo zijn de geanodiseerd aluminium gevelpanelen van de bediencentrale zeer corrosiebestendig. Gekozen is voor een afwerking in AluBronze, die mooi aansluit bij de donkere metselwerk plint. Hierdoor oogt het gebouw straks als één geheel en geeft het kleur aan de vernieuwde boulevard.”
Vanwege het zoute zeeklimaat wordt ook veel aandacht besteed aan de conservering van de installaties. “De ambitie van de gemeente Den Haag is een duurzaam en toekomstbestendig gebouw”, vertelt Van Straten. “Onder andere elektrische warmtepompen, led-verlichting met bewegingssensoren en zonnepanelen leveren hier een belangrijke bijdrage aan. Ook wordt actief warmte teruggewonnen uit de ventilatielucht.” Tussen juni en eind oktober worden alle gebouwgebonden installaties en besturingssystemen uitvoerig getest, waarna de nieuwbouw eind 2024 wordt opgeleverd.
Grote uitdaging volgens Van Straten tijdens de uitvoering is de positie van het gebouw, pal aan de Noordzee. “De windinvloed is enorm en wordt nog eens versterkt door het naastgelegen hotel”, vertelt hij. “Zowel tijdens de montage van de ruwbouw als tijdens de gevelafwerking zijn we heel kwetsbaar voor windverlet. Bovendien hebben we te maken met hoogteverschillen én een kleine bouwplaats, waardoor het soms passen en meten is om zowel bouwmaterialen als mobiele kranen een juiste plek te geven. Dankzij de bijzondere vormgeving van het gebouw is geen verdieping of gevel gelijk. Dit maakt het project heel uitdagend, wat tevens geldt voor de variatie in materialen. Vanwege de lastige bereikbaarheid wordt de gevelafwerking aan de zeezijde vanuit hangbakken gemonteerd.”