Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Nieuw Porsche Centrum eerst volledig 3D getekend
Het nieuwe onderkomen – op een zichtlocatie langs de A1 in Deventer – is qua oppervlakte twee keer zo groot als het huidige pand in Enter.

Nieuw Porsche Centrum eerst volledig 3D getekend

Bouwbedrijf Aan de Stegge Twello levert het casco een dezer dagen op waarna de afbouwers het gebouw in de komende maanden onder handen nemen. “Net na de bouwvak moeten de eerste sportwagens in het pand staan”, vertelt Marcel Groothuis van Aan de Stegge Twello.

“Ondanks het feit dat wij niet zo’n fan zijn van aanbestedingen, wilden we voor dit project toch meedingen naar de opdracht”, vertelt Groothuis. “Omdat we veel vertrouwen hebben in SOM=, de bouwmanagers. Daarbij werden we gevraagd mee te denken naar mogelijke alternatieven en besparingen in het ontwerp en dat vinden we altijd interessant.” Om daar lachend aan toe te voegen: “En natuurlijk staat het merk Porsche ergens voor. Daar wilden wij onze naam graag aan verbinden, en dat geldt volgens mij voor meer partijen die aan dit gebouw meewerken. Er zijn veel Porsche-liefhebbers onder de bouwers.”

Birnieweg 9-11

Opdrachtgever voor de nieuwbouw van één van de acht officiële Porsche dealers van Nederland is directeur van Porsche Centrum Twente, Michel Arfman. Het ontwerp en de uitwerking van het bouwplan kwamen tot stand in samenwerking met VBJ architecten, Dijkoraad Raadgevend Ingenieursbureau en SOM= als bouwmanager. Het nieuwe onderkomen – op een zichtlocatie langs de A1 in Deventer – is qua oppervlakte twee keer zo groot als het huidige pand in Enter. Het nieuwe bedrijfsgebouw beslaat 2.382 m2 showroom, 2.683 m2 werkplaats en 364 m2 kantoor. Op de eerste verdieping komt een ruimte voor een grote Porsche Approved Occasions voorraad. Verder komen er verschillende laadstations voor het groeiende aantal elektrisch aangedreven Porsches. Het nieuwe gebouw aan de Birnieweg in Deventer bestaat uit twee delen die met elkaar verbonden zijn, één met nummer 9 en met nummer 11, voor Porsche natuurlijk een legendarische cijfercombinatie.

Bijzonder aan het gebouw is de gevel.

3D bouwplan

Aan de Stegge Twello begon na het verkrijgen van de opdracht met het volledig in 3D zetten van het bouwplan. “Zodat we met de opdrachtgever met een VR-bril op door het model konden lopen”, vertelt Groothuis. “Dat heeft nog geleid tot een aantal wijzigingen, bijvoorbeeld op het gebied van de fundering. Dat was nog best even passen en meten, maar het is gelukt en zorgt ervoor dat dit soort wijzigingen al voor de bouw en niet tijdens de bouw wordt gesignaleerd en opgelost. Daardoor liggen we nu keurig op schema. Het mooie van deze opdracht is dat wat begon als een aanbesteding heeft geresulteerd in een echt bouwteam waarbij je van elkaars kennis en kunde gebruikmaakt.”

Aan de Stegge Twello wist de opdrachtgever er bijvoorbeeld van te overtuigen te kiezen voor een andere leverancier voor de gebogen cassettegevel aan de entreezijde. En hoewel Aan de Stegge Twello het casco een dezer dagen oplevert, laat het bouwbedrijf de bouwketen op het terrein staan voor de afbouwers en installateurs die het gebouw in de komende weken verder inrichten.

De lichtstraat midden door het pand.

Enorme attentiewaarde

Bijzonder aan het gebouw is volgens Groothuis de gevel. “De kleurstelling, zowel de staalconstructie binnen als de gevel buiten, is voorgeschreven door Porsche. In samenspraak met de architect zijn we qua ontwerp iets afgeweken. Dat uit zich op de hoek van de gevel, boven de entree. Daar is de gevel iets vervormd, wat samen met een striping van LED-verlichting zorgt voor een enorme attentiewaarde. Dat is de nieuwe huisstijl van Porsche in Duitsland, maar zo’n gevel is in Nederland nog niet eerder gebouwd. Bijzonder is dat we voor dit ontwerp eerst 1-op-1 mockups hebben gemaakt.”   

De hoogste kwaliteit bouwen was het uitgangspunt. Aan de Stegge Twello heeft dat gerealiseerd door alles eerst in 3D te tekenen. “Ook de installaties en de leidingen. Dat is tegenwoordig onze standaard werkwijze. Niet voor niets hebben we 17 3D-modelleurs in dienst. Het kost dezelfde inspanning en zorgt voor aanzienlijk minder fouten op de bouwplaats”, stelt Groothuis. “Bouwen wordt op deze manier assembleren en minder oplossen.”

Aan de Stegge Twello streeft naar een hoge klanttevredenheid, waarbij een 7 volgens Groothuis al niet meer genoeg is. “Dat stopt niet bij ‘we hebben een goed gevoel samen en we beginnen’. Nee, het begin moet goed zijn, de uitvoering top en de nazorg ook. Het stopt pas als er geen opleverpunten meer zijn.”  

Oer-Nederlandse lijm houdt tegels op hun plek

Tegelspecialist Imarco verzorgt de tegelvloeren in het nieuwe Porsche Centrum Twente en vroeg fabrikant van afbouwmaterialen Coba om de lijm te leveren. Naast de levering adviseert Coba over de verwerking ervan en verzorgt ze de monitoring op locatie. “Het is voor ons niet een heel spannend project”, vertelt Reinier Spaan van Coba. “Wel is het bijzonder, want Porsche is natuurlijk een aansprekende naam om voor te werken.”

Coba, met een eigen fabriek in Ede, adviseerde om de forse tegels die in de showroom worden gelegd tweezijdig te verlijmen met een flexibele cementgebonden poederlijm met een hoge trek- en buigtreksterkte . “We bezoeken het werk regelmatig en begeleiden de tegelzetters in hun werk”, vertelt Spaan. “Wij geven tien jaar garantie op de vloer en dat kunnen we alleen doen als we zeker weten dat het werk wordt uitgevoerd zoals wij dat adviseren. En dat gaat uitstekend. We werken al langer samen met Imarco en hebben samen al heel veel mooie projecten opgeleverd: winkelvloeren, showrooms, maar ook het eerder opgeleverde Porsche Centrum Heteren.” 

Voor een showroom als in Deventer moeten de tegels – zeker in het forse formaat dat hier wordt toegepast – van hoge kwaliteit zijn. Hier hoort een hoog gecertificeerde kwaliteit lijm onder, aldus Spaan. “De tegels moeten voldoende hard en stevig zijn en dat geldt ook voor de lijm. Onze lijmen worden niet voor niets getest en gecertificeerd zodat ze aan de hoogste eisen voldoen.” 

Coba, het afbouwmerk van (prefab) betonfabrikant Bruil, is een oer-Nederlands bedrijf. Spaan: “We maken al onze lijmen zelf in de fabriek in Ede. Mooi dat we onze producten dan ook op zulke toonaangevende projecten kunnen inzetten.” 

‘Een vroege en intensieve samenwerking maken een gebouw beter’

Hoofdconstructeur van het nieuwe Porsche Centrum Twente was Snetselaar Constructieve Ingenieurs uit Ede. Projectleider Johan Exalto roemt de samenwerking met de architect en het 3D-ontwerp. “Als je Porsches verkoopt, mag je hoge eisen stellen.”

“De vides, ronde vormen en vrije indeelbaarheid van het pand zijn allemaal zaken die de constructie van dit gebouw behoorlijk uitdagend maken”, vertelt Exalto. “Daarom is het ook zo belangrijk dat wij al in een vroeg stadium betrokken zijn door VBJ architecten, waarmee we overigens regelmatig en constructief samenwerken. We zijn op elkaar ingespeeld.”

Zowel VBJ als Snetselaar werkt daarbij in 3D, waarbij elkaars modellen over en weer worden ingeladen. “Als je dan knelpunten ziet, hetzij bouwkundig, hetzij constructief, dan kun je dat in een vroeg stadium met elkaar bespreken”, aldus Exalto. “Dat maakt een gebouw veel beter. 3D heeft echt toekomst, al is het belangrijk dat de hele keten zich dat eigen maakt.”

“Het mooie van deze samenwerking is dat er in het voortraject al heel veel getackeld is”, gaat Exalto verder. “Dat maakt dat wij ons in de uitvoering kunnen beperken tot begeleiding.” Voor Snetselaar was het Porsche Centrum Twente niet de eerste autoshowroom met werkplaats en parkeerplaatsen waarvoor het de constructie ontwierp, maar wel een bijzondere. “Qua moeilijkheid was het een gemiddeld gebouw”, zegt Exalto. “Een werkplaats is constructief iets anders dan een showroom. Die laatste vraagt meer aandacht voor de geveldetaillering, de entree met veel glas en de stabiliteitsvoorzieningen. Wat mag er wel en niet in het zicht en hoe dan? Dat vraagt om specifieke aandacht, bijvoorbeeld aansluitplaten die gezien mogen worden. Porsche is wat dat betreft terecht een veeleisende opdrachtgever. Niet zo gek ook, gezien het product dat ze zelf verkopen en waarbij zulke hoge eisen aan kwaliteit en design worden gesteld. Dat moet je dus wel terugzien in het gebouw. Ik ben trots dat wij daar een bijdrage aan hebben mogen leveren.”

Infrastructuurwerken maken nieuwbouwproject compleet

Vooraleer de funderingswerken en ruwbouw voor een nieuwbouwproject kunnen starten, moet de locatie bouwrijp gemaakt worden. En aan de uiteindelijke oplevering gaan in veel gevallen nog infrastructuurwerken vooraf. Voor deze taken wordt een beroep gedaan op gespecialiseerde firma’s. Bouwmanager SOM contacteerde Sallandse Wegenbouw om een prijsofferte te maken voor de infrastructuurwerken bij het nieuwe Porsche Centrum in Deventer. 

“Als specialist in wegenbouw, milieu & advies en de aanleg van sportaccommodaties is dit project ons op het lijf geschreven. In opdracht van Nyveld Vastgoed maakten we eind vorig jaar het braakliggende terrein bouwrijp. We brachten de riolering op het terrein aan en adviseerden de opdrachtgever om een WADI aan te leggen, waardoor het regenwater van daken en straten voor hergebruik opgevangen kan worden. Aangezien er toen nog geen andere aannemers op de bouwplaats actief waren, verliepen deze werken vrij vlot en kregen de elementen voldoende tijd om zich goed in de grond te hechten”, licht projectleider Gerard Tijdhof toe. “Voor aannemer Aan de Stegge hebben we tussen februari en april 2021 onder meer de bouwput voor de nieuwbouw ontgraven en van riolering voorzien. Tot aan de bouwvak zijn we nog bezig met het aanleggen van de parkeerplaatsen en de asfalteringswerken op locatie. Onmiddellijk na de vakantie volgt de finetuning en worden in overleg met de opdrachtgever de laatste details afgewerkt.”

Vouwdeuren als sluitpost

“Letterlijk en figuurlijk de sluitpost”, noemt Bert Tiemessen van Rolflex de Compact bedrijfsdeuren die Rolflex levert voor het Porsche Centrum Twente. Maar daarmee doe je de specialist in een uiterst slim en gepatenteerd vouwdeurconcept absoluut geen recht. Het bedrijf uit Ulft levert over de hele wereld Compactdeuren. Porsche is bepaald niet de enige afnemer.

Rolflex assembleerde al langer verschillende soorten garagedeuren, roldeuren, schuifdeuren en overheaddeuren. Tot begin jaren negentig een uiterst doordacht nieuw concept werd uitgedacht: de Rolflex Compact vouwdeur. Het werkt als volgt: veel traditionele bedrijfsdeuren zijn overheaddeuren, waarbij de deurpanelen over een rail langs het plafond lopen. Dit betekent dat het plafond achter de deur niet gebruikt kan worden voor iets anders, zoals een hijssysteem, kraanbaan, verdiepingsvloeren of verlichting. Bij de Compact vouwdeur van Rolflex vouwen de deurpanelen zich op boven de deuropening en dat bespaart ruimte. Het concept sloeg zo aan, dat Rolflex tegenwoordig via een uitgebreid dealernetwerk wereldwijd op maat gemaakte bedrijfsdeuren levert. “En omdat onder andere VBJ architecten gecharmeerd is van de Rolflex deuren, komen er ook Compactdeuren in de afleverruimtes van het nieuwe Porsche Centrum Twente”, legt Tiemessen uit. “Wij zijn in staat om de panelen heel mooi in een koof in het plafond weg te werken. Je ziet geen rails of andere storende onderdelen. Een hele chique oplossing. Helemaal omdat we ze in een luxe versie kunnen uitvoeren. In alle kleuren gepoedercoat, met echt glas of dubbel geïsoleerd plexiglas, als geïsoleerde sandwichpanelen of met een doorloopdeur. In Deventer hebben we de full vision transparante deur geplaatst, die leveren we aan meer automotive bedrijven.”

Ondanks de trots op een prestigeproject als het Porsche Centrum, levert Rolflex net zo goed aan een kleine ondernemer op de hoek. “Maar de Compactdeuren zijn ook zeer geschikt voor tijdelijke behuizing of voor een tent. We hebben ze ook geleverd voor evenementen in bijvoorbeeld Ahoy of de RAI. En ze zijn heel gemakkelijk te demonteren en in een nieuw gebouw te gebruiken, dus ook nog eens uiterst circulair.” 

‘Niet klakkeloos uitvoeren wat het bestek voorschrijft’

TGO Technische Installatie is verantwoordelijk voor zowel de E- als W-installaties in het fonkelnieuwe pand van Porsche Centrum Twente in Deventer, dat op 11 september (911, voor de goede verstaander) zijn deuren opent. Erik Engbers, projectleider bij TGO, vertelt hoe belangrijk een goede relatie tussen de verschillende bouwpartijen is. “De bouwperiode is best aan de korte kant. En dan moet iedere klap dus raak zijn om de deadline te halen. Dat vraagt dus ook om een goed bouwteam.”

Hoewel voor TGO elk project bijzonder is, is de nieuwbouw van Porsche Centrum Twente toch nog net iets bijzonderder. “Want er zijn er niet zoveel van in Nederland”, zegt Engbers. “Dus enige prestige levert een opdracht als deze wel op.” Maar ook technisch valt er voor TGO de nodige eer te behalen. “De inhoud van de installaties voor de (vloer)verwarming door het hele pand, koeling, warmtepompen, PV-panelen, noem maar op. En alle verlichting wordt DALI-gestuurd. Dus alle aspecten van installatietechniek komen eigenlijk wel aan bod. En het is een prachtig pand dat aan hele specifieke eisen van Porsche moet voldoen. Dat maakt het een bijzonder werk.”

Engbers noemt ook de forse DSE-chargers die buiten het pand komen te staan en waarmee de elektrisch aangedreven Porsches straks kunnen worden opgeladen. “Dat is een laadstation met batterijbuffer en een flink vermogen, waardoor je een auto binnen 20 minuten vol kunt laden.”

TGO, dat maar zelden standaard installatieklussen uitvoert, dacht gaandeweg het werk continu mee over de beste oplossingen. “Dat maakt het werk ook interessant. Niet zomaar uitvoeren wat een bestek voorschrijft, maar met opdrachtgever en medebouwers meedenken over de beste oplossing. Op ieder werk kom je dingen tegen die niet mooi zijn, niet passen of beter anders kunnen, ook hier. En dan is het fijn als je serieus genomen wordt en er wordt geluisterd. We maken dit pand echt samen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details