Het project wordt gebouwd op een zeer krappe bouwplaats, die ligt ingeklemd tussen onder meer de A10 en de RAI. Onder de grond, op slechts anderhalve meter afstand van de parkeergarage, ligt de tunnelbuis van de Noord/Zuidlijn.

03:30
17-02-2020

nhow Amsterdam RAI | ‘Onze droom is één-op-één waargemaakt’

Iconisch. Dat is nhow Amsterdam RAI ten voeten uit. De bijzondere plek, het opzienbarende ontwerp en de originele programmering maken van dit hotel een waar huzarenstuk. Eind dit jaar is de oplevering. Met Gert-Wim Bos en Jos Luth, respectievelijk Director en Project Manager bij opdrachtgever COD, blikken we op het project terug.

“We raakten vijf jaar geleden betrokken bij de ontwikkeling van nhow Amsterdam RAI”, begint Bos. “Voor die tijd was de RAI al tien jaar bezig om een hotel op eigen terrein te krijgen. Dit kwam echter niet van de grond. In 2014 startte de gemeente Amsterdam de tenderprocedure voor een hotel bij de RAI en wees hiervoor een unieke locatie aan: de driehoek tussen de RAI, de A10 en de Europaboulevard. De tender leidde tot een groot aantal inzendingen. In maart 2015 kreeg ons consortium met OMA, Being Development en NH Hotel Group de opdracht gegund.”

Onderscheidend ontwerp

“We wisten vanaf het eerste moment dat het hotel een iconisch gebouw moest worden”, vervolgt Bos. “Ook moest het duurzaam en publiek toegankelijk zijn, met 650 kamers en 200 parkeerplekken. Samen met architectenbureau OMA en NH Hotel Group, partijen die vaker met elkaar samenwerken, gaven we vorm en invulling aan de uitvraag van de gemeente. Het onderscheidende ontwerp was grotendeels doorslaggevend, maar ook onze financiële bieding, het hoge duurzaamheidsgehalte en de professionaliteit van NH Hotel Group. Zij bieden met het nhow-label een uniek en stijlvol hotelconcept waarin zakelijk en leisure perfect samengaan.”

Driehoekige volumes

Het ontwerp van OMA laat zich het best omschrijven als een markante toren, bestaande uit drie ten opzichte van elkaar gedraaide driehoekige volumes, bovenop een transparante plint. De verdraaiingen vinden plaats boven de tiende en zeventiende verdieping en veroorzaken driehoekige overstekken van twaalf meter. De unieke vorm is geïnspireerd op Het Signaal, de prominente reclamezuil naast het RAI-complex. Toch, zo benadrukt Bos, stond die vorm niet vanaf het begin vast. “We hebben alle mogelijke vormen geanalyseerd. Uiteindelijk bleek de driehoek het meest interessant. Vanwege de vorm van de kavel, maar ook qua zichtlijnen en lichtinval.”

Rigoureus andere programmering

Niet alleen het ontwerp, ook de programmering van nhow Amsterdam RAI is anders dan anders. Bos licht toe: “De meeste hotels bestaan uit een begane grond met algemene voorzieningen en daarboven een toren met hotelkamers. Wij kozen rigoureus voor iets anders.” De entree, ontvangst en lobby lopen door elkaar heen op de begane grond en eerste verdieping.

Door het gebouw heen bevinden zich tal van andere faciliteiten, zoals een restaurant, fitnessruimte, multimedia studio, congrescentrum en wellnesscenter. De laag tussen het tweede en derde bouwvolume, de zeventiende verdieping, is ingericht als ontbijtrestaurant. En op de bovenste verdieping – met fenomenaal uitzicht – bevinden zich een skybar en restaurant.

De unieke vorm van nhow Amsterdam RAI is geïnspireerd op Het Signaal, de prominente reclamezuil naast het RAI-complex.

 

Esthetisch en duurzaam

Als opdrachtgever voor de ontwikkeling en realisatie van het markante hotel stond COD voor een behoorlijke opgave. Jos Luth leidde het project in goede banen. Hij vertelt: “We waren opdrachtgever van de gehele bouwketen en stuurden onder meer het ontwerpteam aan. Met de architect, constructeur en diverse adviseurs werkten we het architectonische ontwerp uit tot uitvoeringsontwerp. Daarbij was het de kunst om, ondanks de complexiteit van het werk, het ontwerp zo simpel mogelijk te laten overkomen. Achter de schermen is enorm veel geëngineerd om dit beoogde beeld voor elkaar te krijgen.” Ook op het gebied van duurzaamheid dachten de ontwerppartners mee. Zo zorgde de architect voor een goede balans tussen esthetica en het behalen van credits voor het BREEAM ‘Excellent’ label. De zonbelaste gevels zijn bijvoorbeeld iets geslotener uitgevoerd dan de noordgevel, door het toevoegen van meer verticale stijlen. Andere duurzame maatregelen zijn zonnepanelen, een WKO-installatie, waterinfiltratie en het gebruik van circulaire materialen.

Goede onderlinge afstemming

Op de vraag wat het werk complex maakte, antwoordt Luth: “Ten eerste de locatie. Het project wordt gebouwd op een zeer krappe bouwplaats, die ligt ingeklemd tussen onder meer de A10 en de RAI. Onder de grond, op slechts anderhalve meter afstand van de parkeergarage, ligt de tunnelbuis van de Noord/Zuidlijn. De bouw van het hotel mocht geen belemmeringen opleveren voor de omgeving. Dat vroeg in de eerste plaats om goede onderlinge afstemming. In samenwerking met de Noord/Zuidlijn monitorden we bijvoorbeeld eventuele vervormingen in de tunnel. En met de RAI spraken we onder meer heiloze dagen af.” Bos: “Er kwam bij dit project heel veel kijken. We moesten bijvoorbeeld rekening houden met een bestaand dijklichaam, maar ook met het project Zuidasdok. Goed overall projectmanagement was onontbeerlijk om dit complexe werk te laten slagen. Daarin hebben we onze kracht getoond.”

Complex bouwwerk op een postzegellocatie

Het ontwerp, de engineering en de locatie brachten de nodige uitvoeringstechnische uitdagingen met zich mee. COD voegde daarom al in een vroeg stadium de uitvoerende partijen aan het team toe. Luth: “We zochten een bouwpartner die op een dergelijke postzegellocatie kan werken en een complex bouwwerk als dit kan realiseren. Die partner vonden we in Pleijsier Bouw.” In september 2016 startte Pleijsier Bouw met het heiwerk en de aanleg van de bouwkuip voor de kelder. Eind 2017 was de kelder, inclusief begane grondvloer gereed. De bouw van de betonnen kern startte begin 2018. In februari 2019 bereikte de ruwbouw, geheel volgens planning, zijn hoogste punt. Vier maanden later was de gevel dicht en werden in het onderste blok de kamers al ingericht. Bos: “Het allesbehalve standaard interieurontwerp kwam gaandeweg het bouwproces tot stand en werd uiteindelijk uitgewerkt in maar liefst zes verschillende kamertypen.”

Prachtig plaatje

Eind december wordt het hotel officieel opgeleverd. Bos en Luth kijken met trots op de ontwikkeling en realisatie terug. “Toen we dit project pitchten, hebben we onze droom gepresenteerd”, zegt Bos. “Die droom werd weerspiegeld in een prachtig plaatje. Samen met alle betrokkenen zijn we in staat geweest om dat plaatje één-op-één waar te maken. We hebben geen enkele concessie gedaan aan vorm, kwaliteit en het beeld dat we wilden oproepen.” Luth: “Wat ik vooral mooi vind, is dat het gebouw blijft verbazen. Afhankelijk van de lucht, het licht of je standpunt presenteert het gebouw steeds weer anders. Dat maakt nhow Amsterdam RAI  tot een spannend gebouw dat in positieve zin op zichzelf staat. En, zeker als het openbare gebied eromheen ook gereed is, tot een fantastische nieuwe plek voor de stad.”  

Tekst | Patricia van der Beek Beeld | Walter Herfst, courtesy of OMA

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Projectinfo

‘Voorbeeld van een succesvolle samenwerking’

Bij de totstandkoming van nhow Amsterdam RAI is op geen enkele wijze getornd aan het hoge kwaliteitsniveau. Management- en adviesbureau BOAG verzorgde tijdens de uitvoering de kwaliteitsborging.

Onder leiding van directeur en senior projectmanager André Leeuwis was BOAG verantwoordelijk voor de integrale kwaliteitsborging van de werkzaamheden. Ook het stakeholdermanagement lag bij hem. Leeuwis vertelt: “We stemden de belangen en behoeften van de eigenaar, ontwikkelaars, huurder en aannemer continu op elkaar af en bewaakten deze.”

Efficiënte kwaliteitscontroles

Tijdens de realisatie had BOAG een monitorende rol voor de voortgang, kwaliteit en veiligheid. Leeuwis: “Pleijsier Bouw controleerde de kwaliteit van haar eigen werkzaamheden en van haar onderaannemers. Wij zagen er namens de ontwikkelaars op toe dat Pleijsier Bouw die controles ook volgens de afspraken uitvoerde. Dat werkte efficiënt. Al voordat wij met onze inspecties startten, werden een heleboel punten opgelost.”

Opnames en testen

Richting de oplevering coördineerde BOAG het proces van opnames van de hotelkamers en algemene ruimten en een scala aan testen, waaronder de installatie- en geluidstesten. Leeuwis: “Samen met Techniplan voor de installatietechniek en de adviseurs van de huurder en afnemer hielden we tot aan de oplevering alle neuzen dezelfde kant op. Voor ons is dit een voorbeeldproject van hoe je in goede afstemming met partijen tot een succesvolle, plezierige samenwerking komt.”


Sterke, lichte verdiepingsvloeren

Iconisch aan nhow Amsterdam RAI zijn de driehoekige overstekken, die maar liefst twaalf meter uitkragen. Voor deze ‘in de lucht hangende punten’ leverde Dutch Engineering 4.500 vierkante meter aan staalplaat-betonvloeren.

“Een belangrijke voorwaarde voor dergelijke uitkragende verdiepingsvloeren is dat ze sterk en vooral licht van gewicht zijn”, zegt DGA Henk Prins van Dutch Engineering. “In opdracht van Oostingh Staalbouw berekenden we de vloeren en leverden we onze ComFlor 95. Dit type staalplaat-betonvloer heeft een minimale dikte en maakt een stempelvrije overspanning mogelijk van meer dan 4 meter. Daarbij is de vloer enkelvelds uit te voeren. Dit alles maakte de ComFlor 95 bij uitstek geschikt voor het realiseren van de driehoekige verdiepingsvloeren, inclusief hun ingewikkelde hoekjes.” Dutch Engineering leverde de staalplaat-betonvloeren als prefab montagepakketten bij Oostingh aan. Van daaruit gingen ze, inclusief het staal van Oostingh, richting de bouwplaats. “Een mooi project”, blikt Prins terug. “Ik ben blij dat we hieraan hebben bijgedragen.”

Lees meer over: nhow , nhow Amsterdam RAI

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Ontwikkelaar
COD, Amsterdam en Being Development, Amsterdam

Architect
OMA, Amsterdam

Aannemer
Pleijsier Bouw Nijkerk B.V.