Munthof
01:48
07-03-2019

Munthof | Amsterdam

Monumentale parkeergarage wordt toekomstbestendige werkomgeving

In een van de drukste uitgaansgebieden van Amsterdam, de Reguliersdwarsstraat, legt ontwikkelende bouwer Van Wijnen de laatste hand aan de renovatie en transformatie van Munthof. Van dit grotendeels uit parkeerlagen bestaande monumentale pand maakt Van Wijnen een prettige plek om te werken.

Munthof werd tussen 1966 en 1969 gebouwd als parkeergarage, met vijf parkeer- en twee kantoorlagen. Inspelend op de wens van Amsterdam het centrum autoluw te maken, bouwde Van Wijnen drie parkeerlagen – inclusief de wokkelvormige parkeerhelling, om tot kantoorvloeren. De bestaande kantoorlagen voldoen weer aan de eisen van vandaag en morgen. Tegelijkertijd is

Tekst: Patricia van der Beek
Beeld: Van Wijnen
Projectinfo

Verwarming, sanitair en elektra onder één dak
Lomans vernieuwt alle E- en W-installaties voor de transformatie van project Munthof in Amsterdam. De totaalinstallateur werkt in directe opdracht van vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield en treedt dus op als nevenaannemer van Van Wijnen.

Aan de installaties lagen een bestek en een installatieontwerp ten grondslag. De in het ontwerp opgenomen locatie van de warmtepompen, die bijdragen aan de flinke labelverbetering van het gebouw, vormde gedurende het proces een aandachtspunt. “De warmtepompen waren in eerste instantie op het dak voorzien”, zegt projectleider Marvin van Dam van Lomans. “Op aangeven van de gemeente moesten de warmtepompen echter uit het zicht onttrokken worden. Zij zouden het monumentale gevelbeeld verstoren en voor geluidsoverlast zorgen. Na het nodige reken- en tekenwerk hebben we ze verplaatst vanaf het dak naar de binnentuin en uiteindelijk naar de inpandige parkeergarage op de eerste verdieping.” 

Munthof

Beeld: Buro JP.

Vloerverwarming
Als totaalinstallateur neemt Lomans het hele scala aan gebouwgebonden installaties op zich. Van verwarming, koeling en sanitair tot verlichting, krachtstroom en regeltechniek. “Verwarming en koeling gebeurt via vloerverwarming en klimaatplafonds”, zegt Van Dam. “De vloeren van de verdiepingen waren echter maar zo’n tien centimeter dik en niet geschikt voor een traditioneel vloerverwarmingssysteem. We hebben hier dan ook een vloerverwarmingssysteem toegepast dat ingefreesd is in Fermacell-platen. Om deze vloerverwarming te kunnen realiseren en om de vloeren geluidswerend te maken, werden de vloeren eerst voorzien van een tien centimeter dikke magnesietvloer. Daarop bracht de aannemer het Fermacell-systeem aan voor onze vloerverwarming.”

Klimaatplafonds
De klimaatplafonds zijn uitgevoerd in strekmetaal, met daarop gesoldeerd de koel-verwarmingsleidingen voor een hoge warmte- en koelteafgifte. Voor de toevoer van verse lucht zitten in de klimaateilanden op het strekmetaal luchtroosters. Van Dam: “De verlichtingsarmaturen zijn op maat gemaakt en maken, uitgevoerd in een bandraster, onderdeel uit van het klimaatplafond. In een deel van de led-armaturen zijn daglicht- en aanwezigheidssensoren geïntegreerd. Het leuke aan deze klimaatplafonds is dat veel van ons werk in het zicht blijft.”

Goede samenwerking
De bestaande kantoorlagen op de tweede en derde verdieping, alsmede de tot kantoorlaag getransformeerde parkeerlaag op de vierde verdieping, zijn inmiddels van alle installaties voorzien. Tot aan de oplevering begin volgend jaar is Lomans met name nog bezig met de opbouw op de vijfde verdieping. “Samen met Van Wijnen geven we hier bouwkundig en installatietechnisch invulling aan”, aldus Van Dam. “De samenwerking met Van Wijnen verloopt zeer goed en is wat ons betreft het begin van meer gezamenlijke werken.”

Stedenbouw partners

Van WijnenTilburgse Spoorzone