Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Nieuws

“Met het juiste inzicht organiseer je je eigen verduurzaming”

Direct inzicht in wat duurzaamheid oplevert met de Duurzaam Verdienen Tool

DVT interview kopiëren

6 april 2021 Leestijd 12 minuten

Deel dit artikel

Je wilt best verduurzamen, maar waar moet je beginnen? Is het noodzakelijk om meteen met een totaalaanpak op basis van uitgebreide rapportages te beginnen? Zeker niet! De meeste eigenaren of beheerders van utiliteitsgebouwen kunnen hun eigen inzichten creëren en op basis daarvan logische en haalbare stappen zetten. Dat zegt Roel Wever die met het bedrijf CFP Green Buildings voor Remeha de Duurzaam Verdienen Tool ontwikkelde.

“Zodra een eigenaar, gebruiker of beheerder met verduurzaming aan de slag wil, is inzicht in je uitgangspositie het eerste wat je nodig hebt. Dat lijkt misschien lastig, maar het is in de meeste situaties minder complex dan je denkt”, vertelt Roel Wever, partner bij CFP. “In de afgelopen 15 jaar hebben wij met onze consultants zo’n 20.000 gebouwen van binnen en van buiten energetisch onderzocht en deze ervaringen in online tools verwerkt. Vervolgens koppelen we die informatie met de basisinformatie uit het register van het Kadaster, de informatie van het agentschap dat alle energielabels registreert en met nog enkele databases. Al die informatie hebben we samengebracht in één centrale database waarmee wij nu eigenlijk van elk type gebouw weten wat de energetische prestatie is.”

Ontsluiten van informatie

Het ontsluiten van die database visualiseert CFP via de Duurzaam Verdienen Tool. De gebouweigenaar kan alle informatie uit deze database halen. Dezelfde database vormt ook de basis voor de Duurzaam Verdienen Portfolio, eenzelfde online tool waarmee installateurs de volledige portfolio van meerdere objecten kunnen beheren. “Het enige dat de gebruiker, eigenaar of installateur hoeft te doen is de postcode en het huisnummer van het object invoeren. De tool maakt op basis daarvan een profiel van het gebouw, de huidige energetische prestatie, én de maatregelen die de eigenaar kan nemen.” CFP gebruikt de tool ook voor haar eigen klanten, maar helpt dus ook een grote marktpartij als Remeha om het hulpmiddel voor hun klanten in te zetten. “Juist bij een leverancier als Remeha passen deze tools bijzonder goed, omdat zij zelf veel van de oplossingen aanbieden waarmee gebouweigenaren kunnen verduurzamen. Het samenstellen van de lijst met maatregelen doet de tool in principe leverancier- en technologie-onafhankelijk. Dat wil zeggen dat hij een duidelijk overzicht presenteert met alle maatregelen die men kan nemen. Daarbij toont hij ook een beeld van de kosten en de terugverdientijden. Voor Remeha hebben we er tevens voor gezorgd dat hun specifieke producten ook in een eventueel uiteindelijk advies terug te zien zijn.”

Veel diverse maatregelen

De diversiteit van de maatregelen die gebouweigenaren en installateurs met deze tool te zien krijgen, is erg groot. Vanzelfsprekend is dit afhankelijk van de staat waarin het gebouw verkeert, maar eventueel ook van de maatregelen die de eigenaar al zelf heeft uitgevoerd. “Wij baseren onze suggesties op veel input. Een belangrijk uitgangspunt zijn in het algemeen de bouwvoorschriften die golden ten tijde van de bouw van een pand. Maar natuurlijk kan een eigenaar al verbouwingen en verbeteringen hebben doorgevoerd. Die zijn vaak niet bekend, en in dat geval kan de eigenaar die verbeteringen eenvoudig in de Duurzaam Verdienen Tool invullen, waarna deze maatregelen in de voorstellen worden verwerkt.”

Met een voorbeeldproject laat Wever zien hoe de tool werkt en wat de gebruiker te zien krijgt. “De beginpagina toont meteen een overzicht met de potentiële, jaarlijkse besparing en de meerinvestering die dit vergt, ten opzichte van conventionele vervanging. Ook de terugverdientijd en de jaarlijkse CO2-reductie van de maatregelen is in dit overzicht te zien. Vervolgens is er ook een top 5 van meest besparende maatregelen te vinden op deze pagina. Wie verder in de tool duikt, komt op een pagina met alle maatregelen die mogelijk zijn.”

Gedetailleerd overzicht

Wie de complete lijst in de tool erbij pakt, ziet dat de gebouweigenaar een gedetailleerd overzicht krijgt. Dat overzicht bestaat uit verschillende scenario’s:

  • Een lijst met alle, potentiële maatregelen;
  • Geplande maatregelen;
  • Maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder;
  • Maatregelen die het meeste bijdragen aan verbetering van het energielabel;
  • Maatregelen met de grootste CO2-reductie;
  • Maatregelen die wettelijk erkend zijn.

Achter elke maatregel kan de eigenaar zelf de status aangeven: gepland, uitgevoerd of out-of-scope. Die status wordt dan in de overzichten en in de lijsten verwerkt. Tevens geeft de lijst aan wat de impact op het energielabel is, en of de investering door de eigenaar of de huurder moet worden gedaan.

“Het grootste voordeel van deze tool is dat hij een overzichtelijke routekaart biedt; een eigenaar of belegger ziet meteen wat de zinvolle maatregelen zijn en kan deze inplannen op natuurlijke vervangingsmomenten. Iedereen die zijn gebouw wil verduurzamen heeft met deze tool een goede leidraad om maatregelen te nemen die de meeste impact hebben als ze hun gebouw zo zuinig mogelijk willen maken. Je zit zelf letterlijk aan de knoppen van je eigen verduurzamingsproject. Dat maakt ook dat veel mensen enthousiast worden en uiteindelijk steeds fanatieker bezig zijn met de verduurzaming van hun gebouw”, besluit Wever.

“Installateur en eigenaar; iedereen kan zijn portfolio managen”

“De belangrijkste meerwaarde van de tools die wij bieden, is dat zowel vastgoedeigenaren als installateurs op een laagdrempelige wijze met verduurzaming aan de slag kunnen.”, zegt Jeroen de Vries, commercieel operations manager bij Remeha.

“Met de Duurzaam Verdienen Tool helpen we vooral de vastgoedeigenaar en -gebruiker om het inzicht te vergroten en zelf te bepalen welke stappen hij op welk moment haalbaar en wenselijk vindt. Tegelijkertijd bieden we met de Duurzaam Verdienen Portfolio ook aan de installateur een handig hulpmiddel. Met de Duurzaam Verdienen Portfolio kan elke installateur de objecten van meerdere klanten invoeren en opslaan. Vervolgens kan hij zo de potentiële verduurzaming van al die projecten in beeld brengen maar ook de voortgang ervan bewaken. Hij kan zijn klanten niet alleen attenderen en adviseren, maar ook in de gaten houden of en wanneer bepaalde investeringen bij natuurlijke vervangingsmomenten het meest zinvol zijn.”

Eén of meerdere objecten

De beide tools zijn via aparte URL’s benaderbaar, maar de werking en de functionaliteiten zijn in belangrijke mate hetzelfde. Het belangrijkste verschil is dat een eigenaar meestal een of een paar objecten invoert en beheert en dat een installateur dat voor de projectlocaties waarvan hij het onderhoud in beheer heeft kan doen. “Je merkt aan alles dat de markt om verduurzamingsmaatregelen vraagt. Een potentiële bottleneck is het weten waar je moet beginnen. Wat is laaghangend fruit, welke maatregel heeft de meeste impact, welke acties verdien ik het snelste terug? Op al deze vragen kun je met de Tool en de Portfolio snel en eenvoudig een antwoord formuleren”, vertelt De Vries.

Verduurzaming op gang brengen

“Ons primaire belang is dat we marktpartijen helpen om de verduurzaming op gang te brengen. We hebben een enorme opgave in dit land. Wij beschikken over een uitgebreid netwerk dat we graag inzetten om te helpen die opgave te halen. Met de tools van CFP bieden we iedereen handvatten en gemak; niet alleen technisch of qua investering, maar ook door duidelijk te maken of er subsidies beschikbaar zijn en wat de impact is op de CO2-uitstoot van een gebouweigenaar. Ook kunnen installateurs zien welke van onze producten – ketels, warmtepomp, zonneboilersystemen – passen bij een bepaalde oplossing die de tool voorstelt. De informatie die gebouweigenaren en installateurs invoeren, is voor ons overigens niet zichtbaar. Althans, niet specifiek per gebouw of installateur. Wat wij wel kunnen zien, is geanonimiseerde, algemene informatie. Dus we weten hoe vaak de tools worden gebruikt, welke maatregelen in het algemeen veel potentie hebben, en meer van dit soort generieke inzichten. Uiteindelijk gaat het ons erom dat die verduurzamingsmarkt op volle toeren gaat draaien. Met onze tools halen we drempels weg.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • GWW

    Grond / Weg / Waterbouw

    Platform over civiele techniek & infrastructuur

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details