Mercedes-Benz

Mercedes-Benz - De nieuwe hoofdentree van Mercedes-Benz, met overkapping.

02:05
13-06-2019

Mercedes-Benz | Den Haag

De hoofdvestiging van Mercedes-Benz Den Haag op het Forepark langs de A4 heeft net een grootscheepse verbouwing inclusief een deel nieuwbouw achter de rug. En het resultaat mag er zijn! De hypermoderne Flagshipstore voldoet compleet aan de laatste eisen van moederbedrijf Daimler AG. Het is een futuristisch pand geworden mét oog voor duurzaamheid.

De chique splitlevel showroom (4.500 m²) heeft een volledig nieuwe look and feel gekregen, ultramodern, strak en met veel (zwart) glas, rvs, aluminium en vloeren van siergrind. De showroom omvat één grote open ruimte met spreekkamers en flexplekken op verschillende niveaus. Opvallend is de lichtinval dankzij de vele vliesgevelwanden en de volledig transparante lift. Maar de echte eyecatcher is de fraaie stalen wenteltrap naar de eerste verdieping, met als baluster alleen glas met een rvs-leuning. Overal hangen interactieve videowalls, waar klanten de uitvoering van hun auto naar eigen smaak kunnen samenstellen. Naast de showroom bevindt zich aan de voorzijde de nieuwe uitnodigende hoofdingang die tevens naar de werkplaatsen leidt. Boven de ingang is een ruim 22 meter overstekend dak gerealiseerd, waarin mooie verlichting is aangebracht. Deze overkapping biedt klanten altijd beschutting. Verder kijkt een unieke glazen etalage (showcase) uit op de snelweg. Vier verdiepingen bieden ruimte aan de nieuwste Mercedes-modellen, met plaats voor 32 auto’s. Voor de meest exclusieve modellen is op de topverdieping nog een speciale werkplaats ingericht met 8 bruggen, de nieuwste diagnosetechnieken en een speciale wachtruimte voor de eigenaren. Tot slot worden twee nieuwe softwash wasstraten gebouwd in een apart gebouw op het terrein. Dit alles zal eind april 2019 functioneel zijn. Het geheel wordt gebouwd door Van Mierlo Bouw & Ontwikkeling uit Maasdijk. Leuk detail is dat dit bedrijf 20 jaar geleden het voormalige gebouw hier eveneens heeft neergezet.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz – De royale showroom met veel glas en rvs.


The show must go on!
De nieuwbouw en renovatie hebben in totaal 16 maanden geduurd. Een mooi project met een prachtig eindresultaat, vindt Wim van der Ploeg, projectleider bij Van Mierlo. Een project dat bestond uit de nodige uitdagingen. “Dit had onder meer te maken met het feit dat het bestaande pand in bedrijf moest blijven. Daarom werkten we met 12 faseringen. Gestart in de bestaande bouw zijn we in april 2018 begonnen met de sloop van de toenmalige showroom en het bouwen van de nieuwe. De verkoop werd twee straten verder voortgezet, maar het onderhoud bleef wel hier. Daarom moesten dagelijks afspraken gemaakt worden over ruimtes en grote transporten. Optimale logistiek was erg belangrijk. Verkeersregelaars van Mercedes-Benz vingen klanten op en grote transporten met bouwmaterialen moesten ’s avonds na 17.00 uur en ’s ochtends voor 08.00 uur plaatsvinden. Kranen werden eveneens in overleg geplaatst.” En dan nog de enorme halfronde trap die uit één stuk gebogen metaal bestond. Deze moest in zijn geheel naar binnen worden getakeld. Van der Ploeg: “Dat kon niet met een kraan, dus hebben we die inpandig op zijn plaats gehesen, via het dak met behulp van katrollen. Een complexe klus waar je goed over moet nadenken. De glazen liftschacht, die helemaal compleet aankwam, is wel met een grote kraan door het dak naar binnen getakeld.”

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz – Een halfronde trap als eyecatcher.


Constructie en duurzaamheid
De constructie van het gebouw bestaat uit een stalen hoofddraagconstructie met stalen dakplaten en betonnen vloeren. Er zijn een betonnen fundering met prefab heipalen, een kanaalplaatbetonvloer op de begane grond en kanaalplaatvloeren op de splitlevel verdiepingen toegepast. Ook aan duurzaamheid is gedacht.   

Een WKO-installatie en warmtepompen regelen de verwarming en koeling. Dat gebeurt via klimaatplafonds en vloerverwarming en -koeling. “En verder is er LED-verlichting gerealiseerd, zowel buiten als binnen. Daar is het DALI (Digital Adressable Lighting Interface) lichtmanagementsysteem in zones geïnstalleerd. Elk lampje is onafhankelijk in te regelen. Voor optimale besparing!”, besluit Van der Ploeg.

Tekst: Irene Teunissen
Beeld: Mercedes-Benz
Projectinfo

Fraai weggewerkte, duurzame installaties

De Flagshipstore van Mercedes-Benz is voorzien van duurzame installaties. Zo wordt de warmte- en koude-opwekking geregeld door een luchtgekoelde warmtepomp van Carrier; de luchtbehandelingskasten zijn voorzien van een warmtewiel van Robatherm. In het kader van de esthetica moesten alle installaties onzichtbaar worden weggewerkt. 

“Om dit te realiseren, hebben we alle klimaatinstallaties boven een gigantisch klimaatplafond van het fabricaat HC KP gemonteerd”, vertelt Steven de Wee, projectleider van Dekker van Geest. “Ook de onderdelen van andere installaties hebben we hier ondergebracht, waaronder de verlichtingsarmaturen en de sprinklerinstallatie. Op de tweede verdieping hadden we hiervoor boven het plafond voldoende hoogte, op andere plaatsen paste alles maar net. Het heeft intensief overleg en veel engineering gevraagd om alles op de juiste manier in het klimaatplafond onder te brengen. Daarnaast moesten diverse installaties in de nieuwbouw worden aangesloten op die van de bestaande bouw en dat terwijl Mercedes-Benz kon rekenen op de maximale businesscontinuïteit. Deze factoren tezamen hebben dit project behoorlijk uitdagend gemaakt.”


Indrukwekkende plafonds

In opdracht van MB Afbouwmontage produceerde en leverde Hunter Douglas circa 3.000 vierkante meter aan plafondsystemen voor de Flagshipstore van Mercedes-Benz in Den Haag. De buitenplafonds en de showcase worden voorzien van het eigen lamellensysteem van Hunter Douglas.

“Zoals voorgeschreven door de architect produceerden en leverden we onze Luxalon 300L Exterior lamellen voor de buitenplafonds, in combinatie met ons Profix ophangsysteem”, zegt projectadviseur Hans Weeland van Hunter Douglas. “De plafonds zijn voorzien van een tweelaagse polyester coating. Daaroverheen zit een laag Luxacote, een eveneens eigen systeem van Hunter Douglas dat krasvast is en de lamellen tegen UV-straling beschermt. De buitenplafonds zijn tevens getest op maximale windbelasting.”

Visueel hetzelfde
Voor de binnenplafonds van de showcase produceerde en leverde Hunter Douglas ook Luxalon 300L plafondlamellen, maar dan geperforeerd en voorzien van een zwart akoestisch vlies. De binnenplafonds zijn alleen voorzien van de tweelaagse polyester coating. Weeland: “De binnen- en buitenplafonds hebben elk een eigen opbouw en montagesysteem, maar zijn visueel hetzelfde. Zo lopen de plafonds optisch door.”

Hoogteverschillen en overspanningen

“De hoogteverschillen in de bouwkundige plafonds vormden een uitdaging”, vervolgt Weeland. “Die vingen we op met een bovenconstructie. Verder kwamen de maximale overspanningen niet altijd overeen met de constructie. Dat losten we op door de ophangpunten aan te passen binnen de constructie. Inmiddels zitten de plafonds er bijna in. Het resultaat is, zeker wat de buitenplafonds betreft, zeer indrukwekkend.”

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever Mercedes-Benz Dealer Bedrijven
Ontwerp Ibelings van Tilburg Architecten
Constructeur Broersma Ingenieurs
Adviseurs installatietechniek DWA
Bouwkundig aannemer Van Mierlo Bouw & Ontwikkeling
Installaties Roos en Doorn Electra b.v. (E), Dekker van Geest (W)
Bouwperiode december 2017 – april 2019

OP-deck® parkeerdakAlbert Cuypgarage