Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Nieuws

Magna Tyres, Waalwijk | Een werk met uitdagingen

magna_tyres_front_05-kopieren

7 november 2019 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Indrukwekkende getallen, hoge kwaliteitseisen en BREEAM ‘Excellent’

De Magna Tyres Group bouwt een nieuw distributiecentrum langs de A59. De bandenspecialist kiest hierbij voor een centrum dat voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen en het BREEAM ‘Excellent’-certificaat. Dit zorgt voor bijzondere uitdagingen.

Het totale oppervlak van het nieuwe distributiecentrum van de Magna Tyres Group bedraagt – inclusief kantoor – 57.671 m². Het dc bevat aan weerszijden een laadkuil met in totaal 48 docks. Het kantoorgedeelte wordt van alle gemakken voorzien. De medewerkers kunnen hier straks genieten van een luxe kantine, professionele keuken, fitnessruimte en bijbehorende sanitaire voorzieningen. Bouwer van het distributiecentrum is Willy Naessens Nederland. Deze denkt vanaf het eerste moment mee over de uitvoering van de bouw.

Hybride constructie

“Oorspronkelijk was gekozen voor een staalconstructie”, vertelt Herman Wijgerse, projectleider van Willy Naessens Nederland. “Door dit om te zetten in een betonnen casco konden twee rijen kolommen en funderingen komen te vervallen. Dit levert Magna Tyres aanzienlijk meer ruimte op. De stalen dakplaten en de gevelbekleding van sandwichpanelen zijn gehandhaafd. Het is dus een hybride constructie geworden.”

Door de staalconstructie om te zetten in een betonnen casco konden twee rijen kolommen en funderingen komen te vervallen.

 

Indrukwekkende getallen

Willy Naessens moest eerst het modderige terrein geschikt maken voor de bouwwerkzaamheden. Met immobilisaat, een cementgebonden grondstof, maakte zij de ondergrond geschikt voor het zware materieel. Daarna konden de heiwerkzaamheden beginnen. “Het is het grootste werk dat we tot nu toe in Nederland hebben uitgevoerd”, vertelt Wijgerse. “Dat zorgt voor indrukwekkende getallen. Zo hebben we ruim 1.000 prefab heipalen in de grond gebracht met een gemiddelde lengte van 10 m. De funderingen en laadkuilen tellen zo’n 300 poeren en 500 m funderingsbalken. De 17.000 vloerpalen zijn met een snelheid van 300 palen per dag de grond in gegaan.”

Logistieke uitdaging

De betonconstructie van Hal A vormde een uitdaging op het gebied van montage en productie. Wijgerse: “De betonelementen zijn geproduceerd in onze 15 fabrieken in België. Het vroeg 900 transporten om de betonelementen in 60 dagen naar de plaats van bestemming te brengen. Dat betekende 15 vrachten per dag.” Na de opbouw van het betoncasco werden gevelbeplating, stalen dakplaten, isolatie en pvc-dakbedekking aangebracht in een tempo van 5.000 m² per week.

BREEAM ‘Excellent’-uitdagingen

Het BREEAM ‘Excellent’-certificaat is een continue uitdaging. Hiervoor moeten zaken zoals CO2-uitstoot, verkeersbewegingen, natuurverschijnselen, afvalstromen en energieverbruik nauwlettend worden gemonitord en vastgelegd.    Er moeten vleermuizenkasten, een insectenhotel, passende beplanting en amfibieëntrapjes komen. En dan moet de bouwplaats ook nog netjes zijn. Wijgerse: “Het is een groot werk, maar het is goed voorbereid. Iedereen weet wat van hem verwacht wordt. We moeten nu alleen zorgen dat de trein op tempo blijft rijden. In dit kader vraagt een groot werk minder energie dan drie kleine werken. Voor mij kan een werk dus niet groot genoeg zijn.” Naar verwachting kan Magna Tyres het distributiecentrum begin november in gebruik nemen. Het kantoor wordt omstreeks maart 2020 opgeleverd.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Randy van den Hoek

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Stedenbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details