01:36
07-11-2019

Magna Tyres, Waalwijk | Een werk met uitdagingen

Indrukwekkende getallen, hoge kwaliteitseisen en BREEAM ‘Excellent’

De Magna Tyres Group bouwt een nieuw distributiecentrum langs de A59. De bandenspecialist kiest hierbij voor een centrum dat voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen en het BREEAM ‘Excellent’-certificaat. Dit zorgt voor bijzondere uitdagingen.

Het totale oppervlak van het nieuwe distributiecentrum van de Magna Tyres Group bedraagt – inclusief kantoor – 57.671 m². Het dc bevat aan weerszijden een laadkuil met in totaal 48 docks. Het kantoorgedeelte wordt van alle gemakken voorzien. De medewerkers kunnen hier straks genieten van een luxe kantine, professionele keuken, fitnessruimte en bijbehorende sanitaire voorzieningen. Bouwer van het distributiecentrum is Willy Naessens Nederland. Deze denkt vanaf het eerste moment mee over de uitvoering van de bouw.

Hybride constructie

“Oorspronkelijk was gekozen voor een staalconstructie”, vertelt Herman Wijgerse, projectleider van Willy Naessens Nederland. “Door dit om te zetten in een betonnen casco konden twee rijen kolommen en funderingen komen te vervallen. Dit levert Magna Tyres aanzienlijk meer ruimte op. De stalen dakplaten en de gevelbekleding van sandwichpanelen zijn gehandhaafd. Het is dus een hybride constructie geworden.”

Door de staalconstructie om te zetten in een betonnen casco konden twee rijen kolommen en funderingen komen te vervallen.

 

Indrukwekkende getallen

Willy Naessens moest eerst het modderige terrein geschikt maken voor de bouwwerkzaamheden. Met immobilisaat, een cementgebonden grondstof, maakte zij de ondergrond geschikt voor het zware materieel. Daarna konden de heiwerkzaamheden beginnen. “Het is het grootste werk dat we tot nu toe in Nederland hebben uitgevoerd”, vertelt Wijgerse. “Dat zorgt voor indrukwekkende getallen. Zo hebben we ruim 1.000 prefab heipalen in de grond gebracht met een gemiddelde lengte van 10 m. De funderingen en laadkuilen tellen zo’n 300 poeren en 500 m funderingsbalken. De 17.000 vloerpalen zijn met een snelheid van 300 palen per dag de grond in gegaan.”

Logistieke uitdaging

De betonconstructie van Hal A vormde een uitdaging op het gebied van montage en productie. Wijgerse: “De betonelementen zijn geproduceerd in onze 15 fabrieken in België. Het vroeg 900 transporten om de betonelementen in 60 dagen naar de plaats van bestemming te brengen. Dat betekende 15 vrachten per dag.” Na de opbouw van het betoncasco werden gevelbeplating, stalen dakplaten, isolatie en pvc-dakbedekking aangebracht in een tempo van 5.000 m² per week.

BREEAM ‘Excellent’-uitdagingen

Het BREEAM ‘Excellent’-certificaat is een continue uitdaging. Hiervoor moeten zaken zoals CO2-uitstoot, verkeersbewegingen, natuurverschijnselen, afvalstromen en energieverbruik nauwlettend worden gemonitord en vastgelegd.    Er moeten vleermuizenkasten, een insectenhotel, passende beplanting en amfibieëntrapjes komen. En dan moet de bouwplaats ook nog netjes zijn. Wijgerse: “Het is een groot werk, maar het is goed voorbereid. Iedereen weet wat van hem verwacht wordt. We moeten nu alleen zorgen dat de trein op tempo blijft rijden. In dit kader vraagt een groot werk minder energie dan drie kleine werken. Voor mij kan een werk dus niet groot genoeg zijn.” Naar verwachting kan Magna Tyres het distributiecentrum begin november in gebruik nemen. Het kantoor wordt omstreeks maart 2020 opgeleverd.

Tekst | Liliane Verwoolde Beeld | Magna Tyres Group

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Projectinfo

Complete afbouw, ‘van de dekvloer tot de laatste druppel verf’

Zodra Willy Naessens Nederland, de hoofdaannemer van Magna Tyres, de ruwbouw heeft afgerond, neemt DAS Bouwsystemen de complete afbouw voor haar rekening. “Van de dekvloer tot de laatste druppel verf”, vat Omid Abdi, projectleider van DAS Bouwsystemen, samen.

Voor DAS Bouwsystemen betekent dit een enorme uitdaging. “De esthetische lat ligt hier heel hoog”, vertelt Abdi. “Magna Tyres gaat voor een pand met uitstraling. Dat zie je aan de prachtige afwerkmaterialen en hoge afwerkingseisen. Dichte en glazen wanden, plafonds, interieur, houten vloeren, tegels van 150×150 cm, natuursteen, houten en stalen deuren: alles komt voorbij. Daarnaast is het een omvangrijk project. We zullen strak moeten plannen om alles in goede banen te leiden. Dit vergt een intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen. Anderzijds is dit sleutel voor een fantastisch eindresultaat.”


Doorgewinterde gevelbouwers

Voor de bouw van het nieuwe logistieke centrum en hoofdkantoor van Magna Tyres in Waalwijk levert JM van Delft & zn 1.600 m² vliesgevel (FWS60) en 956 m² kozijnen (Schüco) met triple glas. “Door onze ruime expertise en jarenlange ervaring in grote projecten zijn wij een doorgewinterde partij”, vertelt projectleider Albert Emmers.

“De grootste uitdaging van dit project zit in de deadline. Alleen met een strakke planning en goede communicatie zorg je ervoor dat de productie en montage volgens schema verlopen. Dit is van groot belang omdat meerdere partijen aan dit project werken, met ieder een eigen doel. Dit maakt ons een belangrijke schakel in het geheel.” Dankzij extra inzet tijdens de vakantieperiode verlopen de werkzaamheden van JM van Delft & zn exact volgens schema en is het pand tijdig wind- en waterdicht.

Lees meer over: BREEAM , hybride , Magna Tyres Group

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever Magna Tyres Group, Waalwijk

Architect DENC architecten, Oisterwijk

Constructeur/aannemer Willy Naessens Nederland, Nieuwkuijk

Installaties Installatiebedrijf den Doorn, Nieuwendijk

Bouwsom € 26 miljoen

Bouwperiode januari 2019 – maart 2020