Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Logistiek vooruitzien in Venlo: ontwerpen voor de lange termijn 
Er zijn twee laadperrons van veertien meter waar zijverlading mogelijk is.

Logistiek vooruitzien in Venlo: ontwerpen voor de lange termijn 

Venlo voegt dit jaar een gloednieuw logistiek centrum toe aan haar horizon. Rhenus Logistics, een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener, wordt de eerste bewoner van dit nu al beeldbepalende bedrijfspand, ontworpen door Convexarchitecten.

Na een succesvolle samenwerking in Maarssen werd Convexarchitecten opnieuw ingeschakeld door de Schotse investeringsmaatschappij abrdn. Waar in Maarssen enkel werd ontworpen naar de vraag van abrdn, haakte in Venlo al vroeg een gebruiker aan. “In Maarssen was het gebouw voor 80% gereed toen er een huurder werd gevonden”, vertelt senior projectleider Ronald Helderman. “In Venlo toonde Rhenus al in de schetsontwerpfase interesse in de locatie. Rhenus Logistics huurt het gebouw de komende vijftien jaar en kreeg de mogelijkheid om haar gebruikerswensen in te brengen.”

 Dronebeeld van het logistiek centrum.

En daar is Convexarchitecten direct mee aan de slag gegaan. “Rhenus had uitdagende wensen”, voegt directeur Peter Couwenbergh toe. “Het gebouw wordt 24/7 gebruikt en toegangscontrole speelt daarom een belangrijke rol. Ook wanneer het kantoor gesloten is, gaat het werk in de crossdockhal gewoon door. Natuurlijk moet het voor die medewerkers ook een veilige en prettige werkomgeving zijn.”

Duurzaamheid als kernwaarde

“We streefden ernaar om het gebouw niet alleen functioneel, maar ook prettig voor de medewerkers te maken”, vertelt Couwenbergh. “Het centraal gelegen kantoor zorgt voor optimale verbinding tussen het grote opslagmagazijn en het geavanceerde crossdock.” Ook de vrachtwagenchauffeurs hebben in de nieuwbouw een mooie ruimte om te pauzeren en op te frissen, voegt Helderman toe. “Aan de kop van het gebouw vind je een aantal laad- en losperrons. Omdat niet alle goederen via de achterkant van de vrachtwagens gelost kunnen worden, zijn er twee laadperrons van veertien meter waar zijverlading mogelijk is.”

“Duurzaamheid is een kernwaarde in onze aanpak en in die van abrdn en Rhenus”, zegt Couwenbergh. “Het centrum voldoet daarom niet alleen aan de huidige behoeften, zoals BREEAM Excellent en WELL Silver, maar is ook gericht op de toekomst. Op het voorterrein komt een laadplein waar de elektrische vrachtwagens van Rhenus worden opgeladen door de zonnepanelen op het dak van het centrum. De langetermijnvisie op duurzaamheid en onderhoud speelde een belangrijke rol in de gemaakte keuzes.” 

Vertrekken vanuit Venlo

Venlo, aan de grens met Duitsland, is een cruciale plek voor transporteurs. Helderman benadrukt waarom die strategische locatie ideaal is voor huurder Rhenus: “Het bedrijf is al jaren gevestigd in Venlo. Het is de perfecte uitvalsbasis voor een logistieke grootmacht die actief is in heel Europa; direct aan de belangrijkste snelwegen tussen Nederland en Duitsland en ver daarachter.”

Op de locatie waar het nieuwe logistiek centrum wordt gerealiseerd, stonden voorheen meerdere gebouwen. “Toen wij aanhaakten in 2022 was duidelijk dat het samenraapsel van de bestaande gebouwen niet aansloot bij de denkwijze van abrdn en rijp was voor sloop”, zegt Helderman. “Na iets meer dan een jaar voorwerk, startte de bouwvoorbereiding in mei 2023. En in juli 2024 is het klaar voor de oplevering.” Een indrukwekkende tijdlijn voor een gebouw van deze omvang.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?