Getransformeerde locomotiefhal

Maatwerkmodellering op basis van digitaal voorontwerp.

02:31
08-03-2019

LocHal, Tilburg | Hoogwaardige luchttransportwegen in getransformeerde locomotiefhal

De in 1932 gebouwde reparatieloods voor locomotieven in de Tilburgse Spoorzone is getransformeerd tot ‘de LocHal’. Een comfortabele plek om te leren, creëren, onderzoeken, ondernemen en ontmoeten. Aan dit comfort leverde Ferrocal b.v. lucht- en ventilatiekanalen een belangrijke bijdrage.

De 85-jarige luchtkanalenfabrikant modelleerde, produceerde, monteerde en isoleerde de lucht- en ventilatiekanalen in de LocHal. Ferrocal werkt aan duurzame gebouwen en een goed binnenklimaat in de utiliteitsbouw door heel Nederland. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn belangrijke ijkpunten voor de organisatie. Zo werkt Ferrocal samen met verschillende organisaties voor collega’s met kwetsbare posities op de arbeidsmarkt. Bij Ferrocal noemen zij dit met andere kwaliteiten. Ook wordt veel aandacht besteed aan het beperken en scheiden van afval en het nemen van energiebesparende maatregelen.

Industriële look
“Een bijzonder project”, zegt projectleider Albert-Jan Kistemaker van Ferrocal. “De LocHal is een prachtig pand op een prachtige locatie. Het historische karakter leeft mooi voort in de industriële look van het getransformeerde pand, waarvan onder meer de stalen spanten in het zicht gelaten zijn. Ook onze lucht- en ventilatiekanalen zijn zichtbaar gebleven. Ze zijn inmiddels wel bespoten met zwart akoestisch materiaal, waardoor ze minder prominent in beeld zijn.”

Getransformeerde locomotiefhal

Luchttransportweg modelleren
In april 2017 werd Ferrocal voor dit project benaderd door BINX Smartility. Vanaf dat moment dacht Ferrocal mee met het ontwerp van de Loc­Hal. Op basis van het voorontwerp van BINX modelleerde Ferrocal de luchttransportwegen voor de productie en montage van de lucht- en ventilatiekanalen. Eén keer per week ging een van de modelleurs van Ferrocal naar BINX om op locatie te modelleren. Daar werden ook clash controls uitgevoerd, om eventuele knelpunten in een vroeg stadium te ontdekken en te elimineren. Kistemaker: “Wij beschikken over een eigen Revit-bibliotheek met een detailniveau van LOD 400. Daar kunnen onze modelleurs, maar ook opdrachtgevers, één-op-één Ferrocal-producten uit halen en in hun model integreren.”   

Kwaliteitseisen
Albert-Jan vervolgt: “Bij het modelleren kijken we nauwkeurig naar de hoeveelheid lucht in M3/h, de luchtdichtheid en de maximale luchtsnelheden. Zo voorkomen we dat de luchtkanalen ongewenste geluiden produceren. Ook besparen we energie.”  Ferrocal is aangesloten bij de branchevereniging Luka en onderschrijft hiermee de opgestelde kwaliteitseisen. Een van deze eisen betreft het voldoen aan luchtdichtheidsklasse C. Dit betekent dat er zo min mogelijk lucht verloren gaat tijdens het transport van de lucht. Daarbij geldt: hoe minder luchtverlies, hoe kleiner de luchtbehandelingskast gedimensioneerd kan worden. Dat bespaart energie. Albert-Jan: “Om die luchtdichtheid te garanderen, besteden we maximale aandacht aan de lucht- en ventilatiekanalen. Dat begint al in het productieproces. Tijdens dit proces voeren wij kwaliteitscontroles uit. Ook het transport, het monteren en isoleren gebeurt met de grootste voorzichtigheid. Zo zorgen we ervoor dat het eindproduct aan de kwaliteitseisen voldoet.” 

Rond en rechthoekig
Op basis van het 3D-model produceerde Ferrocal de lucht- en ventilatiekanalen voor de LocHal. “Onze luchttransportwegen bestaan uit Sendzimir verzinkt staal”. Van die verzinkte coils maken wij, op onze eigen productielocatie in Brummen, zowel rechthoekige als ronde luchtkanalen. De ronde luchtkanalen bestaan meestal uit standaard maten en artikelen. Deze zijn op voorraad verkrijgbaar. De rechthoekige luchtkanalen bestaan altijd uit maatwerk. Voor dit project produceerden we 1.400 strekkende meter ronde kanalen.“De rechthoekige kanalen, in totaal zo’n 2.100 vierkante meter, hebben afmetingen variërend van 200x50mm tot 2.500×1.000mm.”

Getransformeerde locomotiefhal

18 meter hoogte
Een luchttransportweg bestaat niet alleen uit kanalen. De tussenliggende componenten, zoals brandkleppen, naverwarmers en roosters, zijn besteld en geleverd door BINX. Ferrocal paste de luchttransportweg aan op deze componenten en nam ze mee in de montage. Begin 2018 is de start gemaakt. “Dat bracht de nodige uitdagingen met zich mee”, aldus Albert-Jan. “Ten eerste de hoogte. We hebben het hier over een hal van ruim 18 meter hoogte. Daar monteer je niet zomaar een luchtkanaal van 2, 5 meter breed! Een uitdaging die daarmee samenhangt, is veiligheid. Wij monteren niet als de situatie onveilig is en zoeken in samenspraak met de opdrachtgever naar een veilige oplossing.” Ferrocal monteerde de kanalen voor de wanden uit. Dat werkte prettig, maar vereiste tevens een nauwkeurige maatvoering van onder andere de brandkleppen.

Mooi project, prettige samenwerking
De reguliere werkzaamheden van Ferrocal zijn volledig afgerond. Op 30 november droeg BINX Smartility het pand over aan de gemeente Tilburg. Kistemaker kijkt terug op een mooi project en een prettige samenwerking: “Door de goede voorbereiding wist elke partij wat van hem verwacht werd en daar konden we elkaar ook aan houden. Daarbij waren er onderling korte lijnen en iedereen had oog voor elkaars product. Met elkaar hebben we hard gewerkt aan één gezamenlijk doel: de stad Tilburg een prachtig pand geven waar ze weer vele jaren plezier aan heeft.”   

Tekst: Patricia van der Beek
Beeld: Ferrocal
Projectinfo

Ribbenbuizen voorkomen koudeval
Het is een uitdaging om in een kolossale locomotiefhal – zoals de LocHal in Tilburg – het klimaat te beheersen. Zeker als hierbij de monumentale gevels bewaard moeten blijven. Een belangrijk aandeel in deze uitdaging werd geleverd door Prenger Warmtetechniek. Deze leverde voor de bestaande monumentale gevels fraaie radiatorsecties, opgebouwd uit veertig stuks Meinertz Ribbenbuizen van het type LKK, onbehandeld mat blank gelakt en 5200 millimeter lang.

De industriële uitstraling van deze Ribbenbuizen sluit naadloos aan bij de sfeer van het gebouw. Bovendien voorkomen ze koudeval bij de hoge glasgevels. “Het was een uitdagend project om bij betrokken te zijn”, vertelt Hennie Prenger, adviseur van Prenger Warmtetechniek. Vanaf het eerste moment hebben we meegedacht over de mogelijke oplossingen. We hebben een offerte uitgebracht, een model uitgewerkt, de juiste types geselecteerd en de werkvloer bezocht.”

Getransformeerde locomotiefhal

De originele constructie blijft in het zicht.

Bij de LocHal is gekozen voor de Ribbenbuizen om het klimaat te beheersen. Maar Prenger Warmtetechniek biedt meerdere oplossingen om koudeval en condensvorming bij glazen geveldelen te voorkomen. Zo zijn er Instamat-plintradiatoren en Preko-convectoren. “We gaan samen met onze klanten op zoek naar de beste oplossing voor de gegeven situatie”, vertelt Prenger. “We kennen de ins & outs van radiatoren en convectoren in de projectsfeer al 38 jaar, zowel in woning- als utiliteitsbouw. Door samen de voor- en nadelen op een rij te zetten, zijn onze klanten verzekerd van de beste oplossing.”

Stedenbouw partners

Verweij HouttechniekERA Contour