01:28
20-01-2018

Liftbouw ‘groeit mee’ met iconisch NHOW RAI Amsterdam-hotel

Met 650 kamers is NHOW Amsterdam RAI beoogd als het grootste congreshotel van de Benelux. De toren komt in de driehoek begrensd door de Europaboulevard, de ringweg A10 en RAI Amsterdam. ‘Baanbrekend design, een onderscheidende programmering en state-of-the-art faciliteiten’ moeten van een verblijf in NHOW een ‘unieke beleving’ maken. Schindler Liften verzorgt de liften en roltrappen in het hotel. De assemblage op locatie start medio mei 2018.

NHOW RAI Amsterdam krijgt onder meer congresfaciliteiten en een tv-studio en wordt een nieuw beeldmerk voor RAI Amsterdam. Het ontwerp van Rem Koolhaas (OMA) is geïnspireerd op de bekende reclamezuil van RAI Amsterdam (‘het Signaal’). Het hotel sluit aan op het huidige beurscomplex. Drie gestapelde, ten opzichte van elkaar gedraaide gebouwdelen vormen tezamen het 91 meter hoge ‘icoon’. Een complexe betonnen kern met een beperkte diameter gaat de drie gestapelde gebouwdelen met elkaar verbinden. In die kern zijn tien liftschachten gepland, die samen met de vluchttrappenhuizen het grootste deel van de kern in beslag nemen.

Schindler Liften verzorgt in opdracht van Pleijsier Bouw de productie, levering, assemblage en montage van de liften, aangevuld met twee shuttleliften van de receptie naar de ondergrondse parkeergarage, alsmede twee roltrappen van de begane grond naar de eerste verdieping. “Alle liften zijn uitgevoerd in de energiezuinige Schindler S5500-variant, met een hybride machinekamer vanwege de beperkte dakopbouwmogelijkheden”, zegt key account manager Marc Twickler. “Vanwege het vliegverkeer heeft dit hotel een beperkte bouwhoogte, daarom is voor deze oplossing gekozen. De overige technische ruimtes bevinden zich buiten de schacht.”

Duurzaam gebruik
De liftkern bestaat uit drie serviceliften en zeven passagiersliften met een hefvermogen van 1/600-2.000 kilogram en een passagierscapaciteit van 21-26 personen. De liftsnelheid bedraagt 3 m/s. De shuttleliften zijn van hetzelfde type en uitvoering (S5500); de roltrappen van het type 9300 AE (Advanced Edition). Deze zijn voorzien van een frequentieregeling voor duurzaam gebruik in dalmomenten. De 5500-liften zijn in het kader van energiezuinigheid uitgerust met regeneratieve aandrijving (teruglevering van remenergie) en bezitten energielabel A. De assemblage en montage van de liften op locatie start in mei 2018. “Momenteel is de interieurarchitect nog bezig met de esthetische uitwerking. Logistieke uitdaging is dat de liften just-in-time op een kleine ‘postzegel’ geleverd en geassembleerd dienen te worden, in combinatie met het feit dat de liftbouw gelijk opgaat met de cascobouw. Een deel van de liften zal worden gebruikt als bouwlift en de assemblage zal dan ook in de drie faseringen van de gebouwdelen plaatsvinden”, zegt Twickler. “We groeien dus mee met het hotel. Mede vanwege de complexe logistiek werken we op dit project met een ‘dedicated’ projectteam.” Oplevering van het NHOW Amsterdam RAI-hotel is medio 2019 voorzien (onder voorbehoud).

Tekst | Jan-Kees Verschuure Beeld | OMA – Mark Veldman

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners

Bewuste Bouwers Award