Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Koningsplein, Amsterdam | Ruim 160 ton hulpstaal  bij realisatie kelder

Koningsplein, Amsterdam | Ruim 160 ton hulpstaal bij realisatie kelder

Een nieuwe kelder realiseren onder tien monumentale panden, middenin Amsterdam. Dat vraagt onder meer om een ingenieuze ondersteuningsconstructie met talloze tonnen hulpstaal. Las- en montagebedrijf Van Pommeren ging deze uitdaging aan, in de tweede fase van project Koningsplein. Van Pommeren verzorgde tevens al het definitieve staal.

“Dit werk past ons goed”, zegt Gerrit van Leeuwen, projectleider bij Van Pommeren. “In de zeventien jaar dat we bestaan, zijn we uitgegroeid tot een totaalbouwer met specialisten in het engineeren, vervaardigen en monteren van unieke constructies. Opdrachtgevers van complexe, niet-alledaagse projecten weten ons steeds vaker te vinden. Mooie voorbeelden zijn Post Utrecht op het Neude en Amsterdome, EMA en Olympic Plaza in Amsterdam. Koningsplein hoort zeker ook in dit rijtje thuis.”

De ondersteuningsconstructie bestaat uit een soort ‘trambanen’ van stalen balken en liggers.

 

Constructieve samenwerking

Eerder al was Van Pommeren betrokken bij de eerste fase van Koningsplein. Daar werden, net als in de tweede fase, monumentale winkelpanden gerenoveerd en deels verbouwd tot appartementen. “Qua uitvoering is fase 2 totaal anders”, zegt Van Leeuwen. “Hier maken we een compleet nieuwe kelder, die in gebruik genomen zal worden door een supermarkt. Daarboven komen hoogwaardige winkels en appartementen.” Van Pommeren en diverse andere uitvoerende partijen werden al in een vroeg stadium bij het werk betrokken. Zij dachten onder meer met Pieters Bouwtechniek en Burgland Bouw mee over de uitvoeringsmethode. Van Leeuwen: “Daar legden we de basis voor een intensieve en prettige samenwerking, waar we in de uitvoering de vruchten van plukken.”

Eén van de staaltorens waarop de ‘trambanen’ steunen.

 

Stalen ondersteuningsconstructie

Van Pommeren leverde en monteerde onder meer de stalen hulpconstructie die nodig is voor het realiseren van de kelder. “De bestaande fietsenkelder is dieper uitgegraven”, legt Van Leeuwen uit. “Hiervoor moesten onder meer de bestaande kelder- en begane grondvloer eruit. Zo ontstond een groot gat tussen de kelder en eerste verdieping. Dit vangen we op met onze ondersteuningsconstructie. Deze constructie bestaat uit een soort ‘trambanen’ van stalen balken en liggers, waarmee we het gebouw ter hoogte van de eerste verdieping optillen. De trambanen steunen op staaltorens, die op de nieuw aangebrachte paalfundering rusten. Tegelijkertijd monteerden we voor een gedeelte ook het definitieve staal, dat gezien de beperkte ruimte niet naderhand ingebracht kon worden.” Van Pommeren gebruikte tevens hulpstaal om, tijdens de werkzaamheden aan de kelder, enkele monumentale wanden op te vangen. Ook bij de restauratie van een klein monumentaal bijgebouw, dat volledig gedemonteerd werd, is hulpstaal toegepast. In totaal zette Van Pommeren 160 ton hulpstaal in.

Kelder bijna gereed

In februari 2019 startten de werkzaamheden aan de kelder. Eerst ging de nieuwe paalfundering in de grond. Daarna monteerde Van Pommeren de ondersteuningsconstructie. Deze werd vervolgens op druk gebracht, zodat het gebouw veilig opgetild kon worden en de begane grond en keldervloer gesloopt konden worden. “Dat was letterlijk een spannende aangelegenheid”, aldus Van Leeuwen. “Er mochten tijdens de werkzaamheden aan de kelder geen vervormingen in het gebouw ontstaan.” Inmiddels is het sloopwerk gereed en de kelder ontgraven. De nieuwe kelderwanden en -vloer zijn gestort en voor de bouwvak zit ook de begane grondvloer erin. Zodra die is uitgehard, plaatst Van Pommeren het resterende definitieve staal erop. Daarna gaat al het hulpstaal er weer uit. “Het definitieve staal betreft een zware constructie met HEB- en HEM-balken/kolommen”, legt Van Leeuwen uit. “Zij nemen de functie van de oude, gemetselde muren over en maken grote overspanningen mogelijk.”

De staaltorens rusten op de nieuw aangebrachte paalfundering.

 

Bovenbouw

Voor de bovenbouw levert en monteert Van Pommeren al het definitieve staal, zowel met dragende als niet-dragende functie. Van Leeuwen: “Het gaat hier vooral om de stalen trappen, staalplaatvloeren, balkons en oude stalen profielen/smeedwerk in de voorgevel van één pand, evenals het staal voor de lift- en techniekruimtes. De uitdaging in de bovenbouw heeft vooral te maken met maatvoering. We hebben te maken met verschillende vloerhoogten en uiteindelijk moet alles wel recht zitten. En omdat het hier om renovatie gaat, kun je voor verrassingen komen te staan. Die moet je incalculeren, maar ook ter plekke oplossen. Verder is dit project een logistieke uitdaging. We werken op een postzegel, middenin Amsterdam. Het aanvoeren en inhijsen van het vele staal is een complexe puzzel.”

Hulpstaal

 

Topprestaties op de bouwplaats

Van Leeuwen benadrukt dat de goede samenwerking met de aannemer, constructeur en andere uitvoerende partijen cruciaal is. “Zo’n omvangrijk en complex project kan alleen slagen als je het écht met elkaar maakt. Dat gebeurt hier ook. De lijnen zijn kort, we schakelen snel en we denken continu met elkaar mee.” Van Leeuwen benadrukt nog: “We kunnen nog zulke mooie plannen maken, het zijn onze jongens op de bouwplaats die het realiseren. Zeker op dit werk leveren zij een topprestatie. Dankzij hun harde werken en vakmanschap is Koningsplein straks een woon- en winkelplek van het hoogste niveau.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details