Kloosterboer
01:38
24-01-2019

Kloosterboer, Lelystad | Hoogstaande logistiek in een duurzame schil

Op bedrijventerrein Oostervaart-Oost in Lelystad staat het kersverse vrieshuis van Kloosterboer. Dit volautomatische multi-user hoogbouwvrieshuis heeft een capaciteit van 40.000 pallets.

De realisatie van het state-of-the-art vrieshuis was in handen van B-Built. De in koel- en vrieshuizen gespecialiseerde aannemer was verantwoordelijk voor het bouwkundige deel en ontzorgt Kloosterboer van A tot Z. “Bij koel- en vrieshuizen draait het om de functie”, zegt projectmanager Pieter-Dirk Ruijsenaars van B-Built. “Wij bouwen de schil eromheen. Daarvoor is het van belang dat we inzicht krijgen in het logistieke proces en de toegepaste technieken. Denk hierbij aan de positie van de conveyorsystemen en bovenloopkranen, maar

Tekst: Patricia van der Beek
Beeld: B-Built
Projectinfo

‘Airlocks’ houden koude binnen
Voor de nieuwbouw van Kloosterboer in Lelystad levert Salco veertien snelle airlock-vriesdeuren. Deze snelle vriesdeuren worden in een sluis geplaatst, waarbij maar één deur tegelijk open kan.

“Vanwege brandpreventie wordt de grote buffervriescel van Kloosterboer op 16% zuurstof gehouden”, zegt Hoofd Verkoop Johan Muis van Salco. “Het is van belang om zo min mogelijk warme, vochtige en zuurstofrijke lucht in de vriescel te krijgen. Daarom is het noodzakelijk dat de deur met extreem hoge snelheid opent en sluit.”

Een aantal vriesdeuren staat in de vriestemperatuur. Om eventuele ijsvorming 

te voorkomen, zijn deze deuren voorzien van railverwarming, bladverwarming en een verwarmde besturingskast. Achter de airlock-deuren bevindt zich ook nog een zestig minuten vertragend brandscherm, dat alleen sluit bij een brandmelding.

Overheaddeuren in vriestunnel
In de vriescel is een vriestunnel gebouwd, waar de temperatuur van -18 naar -35 graden Celsius daalt. Muis: “De tunnel is bedoeld om producten snel in te vriezen en ze vervolgens in de normale vriescel over te brengen. Als afsluiting tussen deze tunnel kozen we voor een 80 millimeter overheaddeur. Airlocks waren hier niet nodig. De temperatuur is aan beide kanten ver onder nul, waardoor er geen sprake is van vochtige lucht.” 

Voor Salco is dit hoogbouwproject een thuiswedstrijd. Het wereldwijd actieve bedrijf is gevestigd in Zwaagdijk-Oost, net aan de andere kant van de Markerwaarddijk.  “Leuk om zo dichtbij te werken”, zegt Muis. “Zeker ook omdat het voor Kloosterboer is. Van de veertig jaar die wij bestaan, doen we zeker al dertig jaar zaken.”

Kloosterboer


Veilig ‘aandocken’ met maximaal temperatuurbehoud
In opdracht van B-Built voorziet Stertil de nieuwbouw van Kloosterboer in Lelystad van het optimale docksysteem. Stertil onwikkelt, produceert en installeert tien docklevellers, elf opblaasbare dockshelters met beweegbare bumpers en tien dockdeuren. 

Ook levert Stertil nog vijf andere deuren. Deze tachtig millimeter dikke binnen- en buitendeuren hebben een isolatiewaarde van 0,6W/m2K door onder andere koudebrugonderbrekers, extra afdichtingen en viervoudig beglaasde vensters. Daarmee leveren zij een belangrijke bijdrage aan het BREEAM-label van het vrieshuis. 

Stepped frame leveller
De levellers hebben een capaciteit van acht ton en zijn geschikt voor het lossen van alle containers, inclusief reefers. De levellers zijn uitschuifbaar en uitgevoerd in stepped frame. Herman Cohen, sales manager bij Stertil, licht toe: “Voor het behoud van de producten die voor dit vrieshuis worden aangevoerd, is het van belang dat zij zo kort mogelijk worden blootgesteld aan warmere buitenlucht. Met een stepped frame leveller is het mogelijk om met dichte deuren aan te docken. Na het aandocken gaat eerst de deur van het magazijn open. Pas daarna gaan de deuren van de vrachtwagen – over de leveller heen – open. Tot slot wordt de leveller op de laadvloer van de vrachtwagen gepositioneerd.”

PE-M beweegbare bumpers
De docks van het vrieshuis zijn tevens voorzien van PE-M beweegbare bumpers. Deze vloerbumpers zijn zeer effectief in combinatie met de stepped frame levellers. “Door de stepped frame-constructie zitten de perronbumpers twintig centimeter lager”, legt Cohen uit. “Het voordeel van PE-M bumpers is dat zij met het aandocken 28,5 centimeter omhoog schieten boven het montagevlak. Met deze bumpers kan de vrachtwagenchauffeur veilig aandocken. Met een voetbeweging kan hij de bumper weer laten zakken, zodat hij kan laden en lossen.”

Opblaasbare shelters
Bij het behouden van de temperatuur in de vrachtwagen en het vrieshuis spelen de opblaasbare shelters van Stertil Dock Products eveneens een belangrijke rol. Cohen: “Enkele seconden voordat de deuren van het vrieshuis openen, gaan deze shelters om de vrachtwagen heen. Zij volgen de contouren van de vrachtwagen, zodat er nagenoeg geen lucht van buiten in het vrieshuis dan wel de vrachtwagen kan komen. Na het lossen van de goederen kan de vrachtwagen pas wegrijden als de deur van het vrieshuis dicht is en de shelter teruggetrokken.”

Werkzaamheden afgerond
Inmiddels zijn alle werkzaamheden afgerond en kijkt Cohen terug op een geslaagd project. Tegelijkertijd kijkt hij ook vooruit: “Wij leveren een totale dock-oplossing, ‘Superior Solutions’, en zijn altijd bezig onze producten verder te ontwikkelen op basis van de behoefte van onze klanten. Zo kunnen we, zeker voor klanten als Kloosterboer, nog meer van betekenis zijn.”


‘Voorkomen is beter dan blussen’
FX Prevent verzorgde al de brandpreventie voor Kloosterboer op de Rotterdamse Maasvlakte en in Bjuv (Zweden). Voor de locatie in Lelystad werd de specialist in zuurstofreductiesystemen wederom gevraagd brandpreventie toe te passen.

“Wij beveiligen de diep bevroren gedeelten van het warehouse met zuurstofreductie tegen brand”, vertelt Arina Duyvesteijn van FX Prevent. “Met een stikstofgenerator passen we de  mengverhouding tussen stikstof en zuurstof aan, waarbij het zuurstofpercentage moet dalen tot een percentage waarop brand niet kan ontstaan en ontwikkelen. Het grote voordeel van deze methode is dat je geen brand bestrijdt, maar voorkomt. Je loopt dus ook geen initiële of blusschade op én je hebt geen uitval van productie.”

Kloosterboer

Het complex bestaat uit een laagbouw- en een hoogbouwdeel.

High performance-technieken
Kiest een klant voor zuurstofreductie, dan denkt FX Prevent mee in de mogelijkheden. Zijn er knelpunten, zoals een grote deur die vaak open staat? Hoeveel behoefte is er aan verse lucht? En moet het zuurstofreductiesysteem gekoppeld worden aan het gebouwbeheersysteem? “Bij Kloosterboer waren nagenoeg geen knelpunten”, zegt Duyvesteijn. “Zij weten inmiddels precies wat ze wel en niet moeten doen om tot optimale brandpreventie te komen. In Lelystad passen we high performance PSA-technieken toe, met gecompenseerde zuurstofsensoren en modulaire stikstofgeneratoren. Met intelligente meet- en regeltechniek en remote monitoring kunnen we het systeem, ook op afstand, in de gaten houden en waar nodig optimaliseren.”

Tot in de puntjes
FX Prevent bereidt de installatie van het zuurstofreductiesysteem tot in de puntjes voor. Duyvesteijn licht toe: “Eerst verzamelen we alle componenten, waaronder de sensoren, persluchtleidingen en generatoren. Vervolgens tekenen we de technische ruimte uit in onze eigen productiehal, waar we de gehele installatie opbouwen. Klopt alles, dan halen we de installatie in omgekeerde volgorde uit elkaar en zetten het in de vrachtwagen. Heeft de klant de pre-installation checklist ingevuld en kunnen we er meteen aan de slag? Dan rijden we naar de locatie om het systeem te installeren.”

Two-stop-shopping
Op locatie past FX Prevent het principe ‘two-stop-shopping’ toe. Het zuurstofreductiesysteem wordt in twee fasen gerealiseerd. De eerste fase omvat het neerzetten van de installatie in het nog niet operationele vriesgedeelte en het koppelen en bekabelen van de elementen. “Bij Kloosterboer is deze fase juist achter de rug”, vertelt Duyvesteijn. “Voor de tweede fase moeten we wachten totdat het vriesgedeelte de juiste temperatuur heeft. Dan sluiten we het systeem definitief aan, inclusief inregelen en ijken.”


Ontzorgen in afbouw
In opdracht van B-Built was ECG Montage BV uit Nunspeet verantwoordelijk voor de turn-key afbouw van het nieuwe vrieshuis van Kloosterboer in Lelystad. Daarmee leverde ECG Montage een belangrijke bijdrage aan het ontzorgen van zowel de aannemer als de opdrachtgever.

“Dit werk was ons op het lijf geschreven”, vertelt projectleider Bert Druijff van ECG Montage. “Onze ruime expertise in de complete afbouw van cascopanden, met name kantoren, kwam hier volledig tot zijn recht. Al meer dan twintig jaar ontzorgen we onze opdrachtgevers, waaronder veel vastgoedeigenaren, vanaf de engineering tot en met de ‘finishing touch’ van de montage. Steeds vaker weten ook aannemers ons te vinden voor de complete afbouw van hun project. Ook wanneer er al een ontwerp ligt, zijn wij in dergelijke opdrachten van toegevoegde waarde. Onze expertise komt dan tot uiting in onder meer een hoogwaardig uitvoeringsniveau en strak gecoördineerde werkzaamheden.”

Coördinatie en uitvoering
ECG Montage ontzorgde B-Built en Kloosterboer door de gehele afbouw van de kantoren, kleedruimten en kantine te coördineren en uit te voeren. Druijff: “In totaal leverden en monteerden we 1.600 vierkante meter dichte scheidingswanden, 30 kozijnen en HPL-deuren, 900 vierkante meter nieuwe systeemplafonds en 100 vier

kante meter Maars-systeemwanden met XL-glasdeuren. Verder verzorgden we 400 vierkante meter PVC-vloer, 1.000 vierkante meter vloer- en wandtegels en 1.200 vierkante meter sauswerk. Ook plaatsten we een balie.” De Maars-systeemwanden bestaan uit een dubbele glaswand met daartussen shutters. In combinatie met de elektrische sluitplaten vergden deze qua engineering de nodige aandacht. Een deel van de Maars-systeemwanden is dertig minuten brandwerend. 

Kloosterboer

Het vrieshuis is in november dit jaar opgeleverd.

Veel verschillende disciplines
“Gezien de omvang van het werk was dit een interessante uitdaging”, blikt Druijff terug. “Er kwamen veel verschillende disciplines samen. Die hebben we op elkaar afgestemd, rekening houdend met derde partijen. Van al die disciplines en partijen brachten we de werkzaamheden samen in een integrale, reële planning. Conform die planning leverden we eind november op. Met elkaar hebben we een mooi eindresultaat neergezet, waar Kloosterboer blij mee is.”


Met silobouw naar 35 meter
In opdracht van Kloosterboer engineert, produceert en monteert SSI Schäfer de vrijdragende magazijnstellingen voor het automatische hoogbouw vrieshuis in Lelystad. Bij deze bouwwijze genaamd ‘silobouw’ dient de staalbouw van de stellingen tevens als draagconstructie voor de dak- en wandelementen van het pand.

Als wereldwijd totaalaanbieder van intralogistieke systemen biedt SSI Schäfer de meest uiteenlopende producten voor opslag, vervoer, orderverzameling en handling van goederen. “Voor dit project van Kloosterboer zijn wij de schakel voor de stellingen”, zegt Martijn Roes, Sales Engineer Racking Automated Systems. “Samen met onder andere de utiliteitsbouwer zijn we vanaf het prille begin betrokken bij de ontwikkeling en realisatie van het pand.”

Kloosterboer

120 vrachtwagens staal
Het nieuwe warehouse is 64,5 meter lang, 89 meter breed en 35,5 meter hoog en biedt ruimte aan ca. 40.000 pallets. Roes: “Onze stellingen zijn niet alleen ontworpen en berekend op het gewicht van de pallets, het eigen gewicht van de constructie en dak en wand, maar ook op de optredende windbelasting op de gevels.” De stellingen zijn, inclusief aansluitvoorzieningen voor de dak- en wandelementen, geproduceerd in de eigen fabriek van SSI Schäfer in Neunkirchen, Duitsland. In totaal gaat het om zo’n 2.100 ton staal, wat neerkomt op 120 volle vrachtwagens.

Gefaseerde bouw
Half februari startte SSI Schäfer met de eerste werkzaamheden: het monteren van de directverankering aan de onderwapening van de betonvloer. In april, toen de vloer gereed was, begon SSI Schäfer met het oprichten van de eerste stellingblokken. Roes: “We monteerden eerst de schoortorens in de voorzone. Daarna bouwden we de stellingen in fasen op. Vanaf dat de dak- en wandelementen aangebracht konden worden, bouwden we parallel achter elkaar door om begin augustus naar tevredenheid op te kunnen leveren aan Kloosterboer.”

Bouwinfo

Login of registreer gratis om deze info te lezen...
BudoBouw BVSkantrae