Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
KAAP Amsterdam: uniek project dankzij open skeletbouw
De start van de verdiepingsvloeren met randtafels en randbeveiliging.

KAAP Amsterdam: uniek project dankzij open skeletbouw

Het uitvoeren van het complete betoncasco, inclusief het leveren, berekenen en tekenen van de benodigde bekistingsmaterialen: dat is de kracht van Holland Beton Bouw. Zusterbedrijf Holland Steiger Verhuur verhuurde, monteerde en demonteerde de gevelsteigers en bouwliften. Zo droegen de partijen hun steentje bij aan project KAAP in Amsterdam.

De werkzaamheden voor KAAP in Amsterdam waren vooral voor Holland Beton Bouw. “We hebben bijgedragen aan de cascobouw”, vertelt Marco Oppewal. “Dat doen we door heel Nederland voor grotere aannemers. Ook voor UBA Projectontwikkeling.” Bij project KAAP in Amsterdam maakte de organisatie de verdiepingsvloeren. “Een andere onderaannemer verzorgde het grootste deel van de ruwbouw: de wanden en kolommen. De vloeren waren geprefabriceerd en die 17.254 m2 moeten ondersteund worden. Daar zijn wij met zo’n 30 jaar ervaring zeer goed in.” Van die vierkante meters bevonden zich er 3.464 in de kelder en de parkeerlaag. De overige 13.790 m2 werden verspreid over de 30 verdiepingsvloeren van de 5 woontorens. Daarnaast verhuurt Oppewal met Holland Steiger Huur ook het materiaal.

De kranen bepalen het tempo

Een gangbaar project voor Holland Beton Bouw. “We hebben vaak een paar van dit soort projecten tegelijk”, legt Oppewal uit. “Het is vooral een groot project qua tijdsduur. Alle ruwbouwpartijen hebben 1,5 jaar aan de ruwbouw gewerkt. De vijf torens zijn met twee torenkranen gemaakt. Die kranen bepalen het tempo van de bouw.”

De grootste uitdaging was het weer. “Dit project ligt prachtig aan het IJ, maar als daar de windkracht te sterk is, stoppen de bouwkranen ermee. We hadden extreem veel onwerkbare winddagen.” Ook de open skeletbouw speelde hierin een rol. “Je gaat eigenlijk in de open ruimte de lucht in.”

Unieke open skeletbouw

Die open skeletbouw maakte dit tegelijkertijd een bijzonder project. “Dat maken we niet vaak mee in de Nederlandse bouw. Je ziet al het beton en daarna worden de gevels gesloten. Dan moet je een bekistingssysteem toepassen dat veilig is, want veilig werken, staat voorop. Meestal bouw je een gevelsteiger op, waarbinnen je omhoog werkt. Maar dat ging niet bij dit project, met de uitkragende bekisting voor de balkons. Daarom hebben we rondom de torens randtafels ingezet. Zo werk je alsnog veilig.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?