Duurzame verstedelijking vraagt om efficiënte 'people flow'.

01:51
14-02-2020

Innovaties in ‘People Flow®’ dragen bij aan duurzame verstedelijking

Producent KONE staat bekend om veilige, stille en comfortabele liften, roltrappen en automatische deuren, met een hoge dienstverleningsgraad. De voortschrijdende digitalisering heeft gebruikers veel te bieden, zegt directeur Harold Bussing. “Of het nu gaat om kantoren of woongebouwen, de koppeling van IoT (Internet of Things) en toegangscontrole maakt de ‘People Flow®‘ steeds meer integraal onderdeel van de gebouwbeleving. Het comfort gaat er op alle vlakken op vooruit. Hierdoor kan KONE een grote bijdrage leveren aan duurzame verstedelijking.”

‘People Flow®‘ is een begrip dat wellicht enige uitleg vereist. “Wat wij hiermee bedoelen, is de manier waarop mensen zich in een gebouw verplaatsen, of het nu gaat om efficiënte aan- en afvoer of de individuele ervaring van de gebruiker.” Het ‘Internet of Things’ doet zijn intrede, met een smartphone app waarop te zien is wie er voor de deur staat en waarmee ook op afstand toegang gegeven kan worden tot het gebouw. Of met applicaties die de onderhoudsbehoefte van installaties voorspellen. “We krijgen steeds slimmere steden, vanwege de noodzaak te verstedelijken en te verdichten. Ook in Nederland neemt het aantal hoogbouwprojecten toe. Dat vraagt om nieuwe technieken om de People Flow® beter te beheersen, zowel in woningbouw als utiliteitsbouw. In de basis verwacht de gebruiker van liften, roltrappen en automatische deuren, net als van bijvoorbeeld de spoorwegen, dat alles feilloos werkt. Sterker nog: men kent de producent vaak niet eens, evenmin als de producent van de treinen. De gebruiker moet zo comfortabel en efficiënt mogelijk op zijn bestemming komen en zich veilig voelen.”

Met de toename van hoogbouw neemt ook de behoefte aan hoogwaardige integrale oplossingen toe, denkt Bussing. “Denk aan een betere toegangscontrole, snellere liften met meer capaciteit of onderhoud op afstand. Dit verhoogt de prestaties van de installaties en zorgt voor een betere gebruikerservaring. Voor een winkel of toeristische attractie scheelt een niet werkende lift of roltrap immers al snel een flink deel van de omzet.”

Met KONE Residential Flow kan men op afstand toegang geven tot het gebouw.

 

Uitvoering

De gebruiker van het gebouw wordt dus centraal gesteld door de Finse multinational, maar de liftbranche doet meestal directe zaken met aannemers en gebouwbeheerders. Hoe bedient KONE deze klanten? Bussing: “Inderdaad zijn aannemers vaak onze directe opdrachtgever in Nederlandse nieuwbouw- of renovatieprojecten. Wij proberen de klant zoveel mogelijk tegemoet te komen in het ontwerp- en montageproces. De regel is dat wij de opdrachtgever in het logistieke proces zo min mogelijk lastig vallen. Wij assembleren veelal op locatie en vaak in de laatste weken van het bouwtraject. Dat is een win-winsituatie voor alle partijen, want alle gebouwinstallaties zijn dan al aangelegd en vervolgens zijn wij ook weer het snelste klaar, zonder anderen in de weg te zitten. KONE is zelfvoorzienend; de aannemer heeft in de montagefase geen omkijken naar ons. Verder integreren wij onderhoudsprocessen steeds meer met de levering. De genoemde digitale monitoring van de onderhoudsbehoefte bevindt zich momenteel in een schaalsprong naar ‘big data’, waardoor wij het onderhoud van onze liften, roltrappen en deuren steeds beter kunnen voorspellen. Ik ben daar zeer enthousiast over. De gebouwbeheerder is hiermee beter bediend en ontzorgd en de installaties zijn steeds korter buiten gebruik tijdens werkzaamheden. Wij zijn klaar voor de toekomst; is uw gebouw dat ook?”  


Rijn 10

2491 BG Den Haag

T +31 70 317 10 00

E nederland@kone.com

W www.kone.nl

Tekst | Jan-Kees Verschuure Beeld | KONE

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners