Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Indrukwekkende nieuwbouw voor Van Mossel in Waalwijk
Vanwege zijn ronde vorm doet de nieuwbouw denken aan een Colosseum.

Indrukwekkende nieuwbouw voor Van Mossel in Waalwijk

Op volle snelheid richting de toekomst

Wie over de A59 bij Waalwijk rijdt, kan het bijna niet missen: de indrukwekkende nieuwbouw van autogigant Van Mossel. Het nieuwe logistieke centrum met hoofdkantoor is gerealiseerd op een 13 hectare grote kavel op bedrijventerrein Haven Acht Oost en doet vanwege zijn ronde vorm denken aan een Colosseum. Een chique gevel in geprofileerd aluminium en gevelbanden in aluminium composiet maken het plaatje compleet.

Een chique gevel in geprofileerd aluminium en gevelbanden in aluminium composiet maken het plaatje compleet.

Met de nieuwbouw in Waalwijk speelt Van Mossel in op de explosieve groei van het bedrijf. Van Mossel is één van de belangrijkste spelers in de autobranche in de Benelux en de rek lijkt er nog lang niet uit. Het imperium van autodealers, schadeherstel- en leasebedrijven breidt steeds verder uit. Inmiddels telt Van Mossel maar liefst 294 locaties, waar 4.750 mensen werken. De nieuwbouw in Waalwijk biedt ruimte aan 420 bureauplekken en 600 medewerkers en is circa 31.000 vierkante meter groot. De vijflaagse ‘toren’ biedt met name ruimte aan kantoren. Op de begane grond wordt bovendien het Van Mossel-museum ingericht, waar de geschiedenis van het 80 jaar oude bedrijf wordt verteld. “Ook zijn hier straks 70 klassieke auto’s uit het portfolio van Van Mossel te bewonderen”, vertelt Rob Gielis, projectleider bij Bouwbedrijf van de Ven. “In de laagbouw komt een complete werkplaats met autoschadeherstelfaciliteiten en vijf wasstraten. Ook hebben wij de portiersloge gerealiseerd.”

Twee bouwmethoden

In opdracht van Van Mossel is Bouwbedrijf van de Ven verantwoordelijk voor het complete bouwkundige gedeelte, inclusief de installatietechnieken. In november 2021 zijn de werkzaamheden gestart, vertelt Gielis. “De volledige nieuwbouw is gefundeerd op palen. Voor de constructie is gekozen voor twee bouwmethoden. Waar het werkplaatsgedeelte is opgebouwd uit een staalconstructie met kanaalplaatvloeren, is de constructie voor de kantoren en het museum volledig uitgevoerd met in het werk gestort beton. Hierdoor hadden we te maken met twee bouwstromen en twee bouwteams, die nauwgezet met elkaar moesten overleggen.”

In het hart van het kantoor is een grote vide gerealiseerd, die de vorm van het gebouw volgt.

Geen stramien is gelijk

Bijzonder was ook de vorm van het gebouw, vertelt hij, waardoor geen stramien gelijk is. “In het hart van het kantoor is een grote vide gerealiseerd, die de vorm van het gebouw volgt. Dit stelde bijzondere eisen aan de maatvoering. Bovendien is het project aan de binnenzijde afgewerkt als een villa. Vakmanschap was noodzakelijk om alle details goed af te stemmen.” De binnenafwerking bestaat uit een hoogwaardige mix van houten en pvc vloeren, akoestisch spuitwerk, klimaatplafonds en glazen systeemwanden. In combinatie met de grote glazen dakkoepel boven de vide kan daglicht tot ver in het gebouw naar binnen stromen.

Chique gevelafwerking

“Alle kantoren zijn wind- en waterdicht afgewerkt met houtskeletbouw gevelelementen, die in onze eigen fabriek geproduceerd zijn”, vertelt Gielis. “Hier bovenop zijn geprofileerde aluminium gevelpanelen aangebracht, die ook speciaal voor dit project zijn gemaakt. Zowel in vorm als in kleur, waardoor een chique uitstraling gecreëerd wordt.” Ter hoogte van de werkplaats zijn sandwich gevelpanelen gemonteerd, waarop dezelfde profielbekleding is verwerkt. “Bijzonder is bovendien de horizontale gevelband op elke verdieping, die is uitgevoerd in aluminium composiet.”

BREEAM-NL ‘Very Good’

Het dak van het museum is uitgevoerd als groendak. “Waar het museum is voorzien van een bitumineuze dakbedekking met mossedum, is voor de kantoren en het werkplaatsgedeelte gekozen voor stalen dakplaten met een TPO dakbedekking en zonnepanelen”, vertelt Gielis. “Hiermee spelen we in op de ambitie van Van Mossel om duurzaam te bouwen, met oog voor het milieu.” In navolging van de zonnepanelen en het groendak dragen bijvoorbeeld LED-verlichting en laadpalen voor elektrische auto’s bij aan de BREEAM-NL
‘Very Good’ ambitie.

In april 2023 is de nieuwbouw opgeleverd. Enkele weken later kijkt Gielis terug op een prettig verlopen, maar ook intensief project. 

“Onder andere corona en de oorlog in Oekraïne hebben gezorgd voor uitdagingen, die we hebben kunnen managen”, vertelt hij. “Hierdoor hebben we wederom in lijn met de planning een prachtig gebouw kunnen maken.” 

Bouwinfo
  • Opdrachtgever Van Mossel
  • Architect VAN AKEN Concepts, Architecture & Engineering BV
  • Hoofdaannemer Bouwbedrijf van de Ven (bouw en installaties)
  • Aluminium composiet gevel MGB Cladding Systems en Coil S.A.
  • Glazen systeemwanden Interior Glassolutions
  • Sprinkers SPIE Nederland
  • Thermische en akoestische leidingisolatie Isolatiebedrijf Hanenberg BV
  • Hoofdaannemer infra Heijmans Infra regio Zuid
  • Bedrijfstuin Van de Beeten
  • Afbouwwerkzaamheden DAS Bouwsystemen

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details