Langs de A15 bij Ochten wordt druk gebouwd aan een nieuw distributiecentrum met productie- en kantoorruimten voor Fruity Line. Belangrijk onderdeel van de nieuwbouw is een prefab betonnen stallingsgarage van 6 verdiepingen en met 180 parkeerplekken, die in opdracht van Augustinus B.V. is geëngineerd, geleverd en gerealiseerd door Generalis Bedrijfsbouw.
Generalis Bedrijfsbouw is opgericht door 4 ervaren en gedreven ‘generalisten’, die elk hun eigen expertise inbrengen. “Als Design & Build bouwer zijn wij vooruitstrevend op het gebied van integrale bouw en gespecialiseerd in prefab betonbouw”, vertelt mede-eigenaar Bart Dekkers. “Maar ook voor staal, hout en/of hybride constructies draaien wij onze hand niet om. Bovendien zijn wij hét adres voor PGS15-projecten.” De bedrijfsbouwer wordt graag al in een vroeg stadium bij projecten betrokken, zodat ontwerpuitgangspunten vertaald kunnen worden naar een haalbaar en maakbaar plan, dat naar wens ook prefab gebouwd kan worden. Project Fruity Line is een mooi voorbeeld van deze totaaldienstverlening.
“Voor Fruity Line was al een basisontwerp gemaakt”, vertelt Dekkers. “In een bouwteam met o.a. de constructeur hebben wij het esthetische ontwerp vertaald naar een optimaal constructief ontwerp voor de stallingsgarage. Vervolgens heeft de constructeur de dimensies inclusief wapening van de verschillende prefab betonelementen bepaald, op basis waarvan wij het ontwerp in 3D/Tekla hebben uitgetekend. Na akkoord hebben wij het digitale ontwerp overgedragen aan de prefab betonfabriek, dat de kolommen en balken heeft afgewapend, de productietekeningen uit het model heeft gehaald en – op basis van onze montagevolgorde – de prefab betonproductie heeft opgestart.” In week 17-2022 is Generalis Bedrijfsbouw gestart met de montagewerkzaamheden en 20 werkdagen later al was de prefab betonconstructie gereed.
“De stallingsgarage heeft een vloeroppervlak van ca. 4.900 m2 en bestaat uit een splitlevelconstructie met kanaalplaatvloeren”, vertelt Dekkers. “Een belangrijk aandachtspunt was de stabiliteit van deze constructie.” De stallingsgarage staat volledig los van de omliggende gebouwconstructies en moet daarom voor zijn eigen stabiliteit zorgen. “Een bijkomende uitdaging was dat onder de stallingsgarage een productieruimte wordt ingericht. Hierdoor konden de meest logische posities voor windverbanden en stabiliteitswanden niet benut worden. Uiteindelijk zijn wij tot een ontwerp gekomen, waarbij de vloeren in combinatie met dragende stabiliteitswanden zijn ingezet, om zowel de stabiliteit tijdens de montage als in de eindsituatie te waarborgen.”