De ontwikkelingen in de logistieke sector gaan razendsnel. Zo signaleert logistiek dienstverlener CB (het voormalige Centraal Boekhuis) dat de behoefte aan kleine opslagruimtes groeit. Het aantal bestellingen neemt toe, terwijl het volume van de bestellingen afneemt. Met een volledig gemechaniseerd bakkenmagazijn speelt zij hierop in.
Het nieuwe hoogbouwmagazijn, oftewel ‘bakkenmagazijn’ van CB wordt tegen het bestaande bedrijfspand aangebouwd. Het krijgt een oppervlakte van 30 x 100 m en een hoogte van 34 m. De uitbreiding wordt onderverdeeld in een werkgebied (30 x 17 m) met liften, conveyors, trappen, een personen/goederenlift, een kantoorruimte, een pantryruimte en sanitaire voorzieningen. Sparingen in de wand van het werkgebied maken met transportbanden de verbinding met het shuttlegebied (83 x 30 m). Dit gedeelte wordt volgebouwd met stellingen, samen goed voor 150.000 ‘bakken’ in de eerste fase en een uitbreiding tot 300.000 bakken in fase 2.
De uitbreiding wordt opgebouwd uit een staalconstructie, sandwichpanelen en vijf verdiepingsvloeren (kanaalplaatvloeren) met druklaag in het werkgebied. Omdat CB voornemens is om niet alleen op het dak, maar ook aan de gevel zonnepanelen te plaatsen, is gekozen voor sandwichpanelen van het type Karrier. Deze sandwichpanelen zijn geschikt om er gevelbekledingen aan te bevestigen.
De grote hoogte van de nieuwbouw heeft impact op de werkwijze en logistiek van De Vries en Verburg. Kranen, liften, transport en bevoorrading moeten hierop worden afgestemd en de veiligheid moet worden geborgd. “Werken op grote hoogte brengt altijd meer risico’s met zich mee”, vertelt projectleider Gerben van der Glas. “Denk alleen maar aan de windbelasting op 34 m hoogte. Ook de liftschacht, installatieschacht en conveyorsparingen in het gebouw vormen risico’s. Op de bovenste verdieping zijn dat gaten met een diepte van zo’n 26 m. Je begrijpt dat dit aan alle kanten moet worden afgezet en beveiligd.”
Aangezien de nieuwbouw naast de bestaande hoogbouw wordt gebouwd, moest het bestaande gebouw vooraf zorgvuldig worden ingemeten. Deze inmeetgegevens bepaalden later de positie van de staalconstructie. In de gevel van de bestaande hoogbouw kan over een hoogte van 34 meter zomaar een afwijking zitten van 5 tot 10 cm. Van der Glas: “Deze inmetingen zijn uitgevoerd door onze maatvoerder met behulp van zeer geavanceerde apparatuur.”
Als de uitbreiding haar definitieve hoogte heeft bereikt, worden beide gebouwen bovenin aan elkaar gekoppeld. Dit gebeurt met stalen koppelkokers van 6 x 6 cm die aan beide uiteinden zijn voorzien van kopplaten. Als de kokers tussen de bestaande en nieuwe staalconstructie zijn vastgebout, borgen zij de stabiliteit van de gebouwen. Van der Glas: “We hebben hiervoor eerst de exacte positie van de bestaande stalen kolommen bepaald, waarna er sparingen in de bestaande gevel zijn gemaakt om de koppeling te maken.”
Voor een goede logistiek moet De Vries en Verburg slim omgaan met de beperkte bouwplaats. “Niet alleen wij brengen onze materialen mee, maar onze onderaannemers en derde partijen doen dat ook. Met name de materialen van de conveyor- en stellingbouwers vragen behoorlijk wat (opslag)ruimte. Om dit in goede banen te leiden, krijgt elke partij een deelgebied toegewezen voor een bepaalde periode, afgestemd op de planning. Zo kan iedereen zo efficiënt mogelijk werken.”