01:39
11-07-2018

‘Het sandwichpaneel zal zichzelf opnieuw uitvinden’

In de kortetermijnwereld van de bouw denken we vaak in evolutionaire termen: minder materiaalgebruik, een dag sneller monteren. Cladding Point denkt echter verder: “De benzineauto is nog steeds gebaseerd op het principe van de T-Ford; Tesla heeft een revolutie ontketend. Een dergelijke ontwikkeling gaan wij ook zien”, zegt General Sales Manager Harry van der Veen. “Het sandwichpaneel van Cladding Point is nu al C2C-gecertificeerd en sterker en dunner dan ooit, en de wijze van produceren zal revolutionair veranderen in de komende decennia.”

“Over twintig jaar wordt het sandwichpaneel niet meer samengesteld in lineair geschakelde productieprocessen, maar in laagjes geprint op de bouwlocatie. Nu nog toekomstmuziek, maar we zijn er mee bezig”, vervolgt Van der Veen. Vanouds een voorvechter van innovatief ondernemerschap, gaat de mede-oprichter van Cladding Point uitdagingen aan met alle aspecten van het bouwproces. “Er valt zoveel te winnen met elkaar in de bouwketen, zeker in de onze. Geen enkele bouwpartij kan alleen een handelshuis zijn in de toekomst; elk bedrijf in de keten moet zijn meerwaarde kunnen aantonen.” Dat is volgens Cladding Point een logisch gevolg van een steeds meer samenhangende bouwindustrie. “Niet meer apart voor het kortetermijnbelang gaan, maar samen voor het voortbestaan van jouw deel van de bouwketen, is de sleutel tot innovatie. Nu is het vaak zo dat de gebouwontwikkelaar een innovatie vraagt, en een montagepartij bij ons informeert of die beschikbaar is – denk aan duurzame oplossingen. Maar je moet die innovaties gezamenlijk ontwikkelen en uitdragen; het is geen simpele druk op de orderknop. Ons vaste netwerk van leveranciers en opdrachtgevers staat garant voor de uitbouw van die langetermijnvisie. Een leverancier is voor ons hetzelfde als een klant. En we lopen allemaal tegen dezelfde problemen aan.”

MKB-mentaliteit
Van der Veen noemde al het voorbeeld van de geprinte panelen. “Op weg naar die revolutie zijn wij de keten al aan het omvormen in het kader van circulariteit en verduurzaming van het productieproces. Wij hebben zojuist een contract gesloten met een autofabrikant voor het hergebruik van PIR uit panelen in dashboards; steenwol gaat al terug naar de producent. Onze Oostenrijkse fabrikant Brucha levert alle panelen per trein aan in Nederland, voorziet zichzelf van energie met een biogascentrale en maakt het wagenpark elektrisch.” Innoveren blijft nodig op vele fronten, waarbij niet alleen revolutionaire, maar ook evolutionaire stappen het verschil kunnen maken, aldus Van der Veen. “Cladding Point is in de tien jaar van het bestaan gegroeid van twee oprichters naar zestien man personeel, een ontwikkelende leverancier met een omzet van € 25 miljoen die circulair maatwerk biedt. Een goed voorbeeld is de unieke aansluiting die wij hebben ontwikkeld, waardoor onze panelen met minder materiaal veel grotere overspanningen kunnen halen. Wij verhuizen dit jaar naar een state-of-the-art-pand in Elst, dat als showcase van onze meest recente gevelproducten zal fungeren. Tegelijkertijd behouden wij een MKB-mentaliteit waarin de telefoniste even belangrijk is als de directeur. Als de telefoniste een order kan binnenhalen op eigen initiatief, dan zal zij dat niet nalaten. Ondernemersgeest zit bij Cladding Point in de haarvaten.”

Tekst: Jan-Kees Verschuure
Beeld: Cladding Point

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners

Bouwinfo

CLADDING POINT
Handelsweg 12
6662 NH Elst (Gld)

T  +31 (0)26 365 06 31
info@claddingpoint.nl
www.claddingpoint.nl