Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Het kantoor als sociale en creatieve ontmoetingsplek, midden in de buurt

Het kantoor als sociale en creatieve ontmoetingsplek, midden in de buurt

De voortdurende pandemie heeft een verschuiving in werkgewoonten over de hele wereld versneld, waardoor het sociale, culturele en economische belang van workplacemaking in beeld komt: het creëren van een werkplek die voor iedereen productief en plezierig is. Een comfortabele plek die mensen in gedeelde omgevingen samenbrengt zodat ze samen kunnen leren, innoveren en groeien. Kortom, hoe versterken we de economische en sociale functies van kantoorgebouwen?

Hybride werken heeft een grote impact op de stad en dat resulteert in andere behoeften en voorwaarden voor het welzijn van mensen en de economie. Dat blijkt uit recent onderzoek van advies- en ingenieursbureau Arup onder 2.000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk. Paul Jansen, Property and City Advisor bij Arup: “De veranderingen als gevolg van de pandemie bieden stedelijke gebieden de kans functies anders in te vullen, aantrekkelijk te blijven voor gebruikers en de leefbaarheid te verbeteren.”

Paul Jansen

Een kwart wil niet meer terug naar traditioneel kantoor

Doel van het onderzoek was om de veranderende aard en rol van werkplekken in kaart te brengen. Van de ondervraagden geeft 73% aan dat ze minimaal drie dagen per week thuiswerkten tijdens de lockdown. Maar liefst 91% van de medewerkers vindt dat thuiswerken persoonlijke voordelen heeft en 80% is hun huis en lokale gemeenschap meer gaan waarderen. In de toekomst wil 44% van de medewerkers zowel op kantoor als thuis werken. Tegelijkertijd gaf ruim 24% aan in de toekomst niet meer op een traditionele werkplek, zoals in een kantoor(tuin), te willen werken.

Werkplekomgeving wint aan belang

Paul Jansen van Arup: “Om stedelijk gebied in de toekomst aantrekkelijk te maken, is het belangrijk naar het ontwerp van (kantoor)gebouwen en steden te kijken en functies anders in te vullen, in lijn met de transitie naar een duurzame gebouwde omgeving en duurzame mobiliteit.” De kantoorruimte als sociale en creatieve ontmoetingsplek staat hierin centraal, met nabije faciliteiten voor groen, sport en ontspanning.

De buurt als aanjager van het bedrijfsleven

Jansen: “Daarin is voor bedrijven nog heel veel winst te behalen. Uit ons internationale onderzoek komt naar voren dat slechts 1% van de kantoorwerkers de kwaliteit en het karakter van de buurt waarin het kantoor staat een top-3 reden noemt om te kiezen voor een bedrijf. En dat terwijl bijna de helft van die mensen de buurt bij het zoeken naar een huis juist in de top-2 plaatst. Er ligt dus een unieke kans voor het bedrijfsleven – én kantoorwerkers – om terug naar de tekentafel te gaan en na te denken over de toegevoegde waarde van werkplekken in de kantooromgeving van de toekomst. De kwaliteit van de omgeving zou daarin een sleutelrol moeten vervullen.”

Intensieve samenwerking

Wanneer ontwikkelaars, stedenbouwkundigen, gemeenten én werkgevers met elkaar om tafel gaan, ontstaan plekken die voor iedereen productief en plezierig zijn. Jansen: “Voor veel mensen is het kantoor altijd een plek geweest waar je ’s ochtends naar binnen liep om er de hele dag achter een computer te zitten, en waar je dan ’s avonds in het donker weer naar buiten kwam. Terwijl er zoveel meer mogelijk is als je de buurt bij je bedrijf betrekt. Dat is de weg naar workplaces die de lokale economie een impuls gevenen waarin werknemers zich comfortabel, gelukkig en gezond voelen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details