Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Heden en verleden komen samen in nieuw lessenaarsdak
Op het dak van Fenixloods II realiseert Kingspan Light + Air een bijzonder lessenaarsdak van 145 meter lang en ruim 3 meter breed. (Beeld: MAD Architects)

Heden en verleden komen samen in nieuw lessenaarsdak

Van een monumentale op- en overslagloods naar een gedurfd icoon voor de Rotterdamse havengeschiedenis. Tijdens de transformatie van FENIX op Rotterdam-Katendrecht smelten heden & verleden, uitstraling & maakbaarheid en functionaliteit & duurzaamheid op unieke wijze samen. Ook op het dak van Fenixloods II, waar Kingspan Light + Air een bijzonder lessenaarsdak van 145 meter lang en ruim 3 meter breed realiseert.

Kingspan Light + Air werd twee jaar geleden benaderd door Dura Vermeer Bouw Heyma BV. Op het dak van FENIX moest een nieuw lessenaarsdak geplaatst worden, op een bestaande betonnen onderconstructie. “Op basis van de eerste architectenontwerpen hebben wij een offerte uitgebracht, inclusief enkele principedetails”, vertelt Frank Jansen, Sales & Projectmanager bij Kingspan Light + Air NL. “Op basis hiervan werden wij opgenomen in het projectteam, dat de transformatie met de grootste zorg en toewijding realiseert. In eerste instantie leek het lessenaarsdak een besteksmatig werk, maar onderliggende wensen van de Stichting Droom en Daad leidden al gauw
tot maatwerk.”

Droom en Daad is een filantropisch fonds dat investeert in kunst- en cultuurprojecten voor een mooi en aantrekkelijk Rotterdam. “Voor FENIX had de stichting een uitdrukkelijke wens”, aldus Jansen. “De voormalige havenloods moest in oude glorie hersteld worden. Alle producten die werden toegevoegd moesten bovendien uit het verleden lijken te komen, maar dan wel met de prestatie-eisen van nu. Voor ons lessenaarsdak betekende dat heel concreet de uitstraling van het oude patentroedesysteem, maar dan wel met een uitstekende waterdichtheid.”


Projectspecifieke oplossing

Het lessenaarsdak voor FENIX is opgebouwd uit aluminium roedes, waarin de ruiten tweezijdig gedragen en ingeklemd worden. “Aan de basis ligt ons BA-2 systeem, dat specifiek voor FENIX is doorontwikkeld en perfect aansluit bij de beoogde look & feel”, aldus Jansen. “In het voortraject hebben wij ‘out-of-the-box’ een aantal samples geprint op een 3D-printer en op ware grootte aan het projectteam getoond. Was dit wat men voor ogen had? Op basis van deze samples en in nauwe samenspraak met onze projectpartners zijn we tot een optimaal ontwerp gekomen. Zowel in uitstraling als in prestaties.”

Volledig ontzorgd

Voor de ruiten ambieerde de opdrachtgever de esthetische uitstraling van spiegeldraadglas. Echter brengt deze beglazing specifieke uitdagingen met zich mee ten aanzien van o.a. doorvalveiligheid en thermische breuk. “Daarom hebben wij een alternatieve (geïsoleerde) glassamenstelling aangeboden dat de uitstraling van spiegeldraadglas nauw nadert maar de genoemde risico’s ondervangt.” Het systeem is als losse componenten naar de bouw vervoerd, waar het eigen team van Kingspan Light + Air in staat voor de complete systeemmontage. Daarmee worden aannemer en opdrachtgever volledig ontzorgd. Door te werken met een blanke beglazing, zonder filters, kan natuurlijk daglicht straks ver in FENIX naar binnen stromen.

Inmiddels heeft Kingspan Light + Air ook achttien projectspecifieke lichthappers/daklichten van 3,00 bij 2,50 meter in opdracht gekregen, voor toepassing op het bouwkundige dak. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details