Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Foodcourt A27 Nieuwegein: groene oase langs snelweg
De toren is een flink hoogteaccent met zijn 40 meter. (Beeld: Trovis Architectuur)

Foodcourt A27 Nieuwegein: groene oase langs snelweg

Zeer waarschijnlijk kun je in de kerstvakantie een burger of spaghetti bestellen bij één van de eetgelegenheden bij het foodcourt in Nieuwegein, vlakbij de A27. Het project staat op het bedrijventerrein Het Klooster en is gebouwd door Dunavast. Behalve door de bijzondere verschijningsvorm valt het foodcourt ook op door de groene gevel met nestkastjes en bijenhotels. 

Verder komt er een groot parkeerterrein met veel bomen en beplanting, dat bovendien voorzien zal worden van zestien oplaadpunten van Equins. “Wij vonden dit project een uitdaging, omdat er tot nu toe nog weinig duurzame snelweggerelateerde horeca is”, zegt Aart Jan Verdoold, CEO bij Dunavast. “Dan is het mooi om daarin het verschil te maken.” Het bedrijventerrein waarop Foodcourt A27 Nieuwegein staat, bestond voor een groot deel uit stenen, blokkerige gebouwen en maar weinig groen.

Een partij die blijft

Dunavast noemt zichzelf een ontwikkelende belegger en streeft naar het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardig vastgoed door het gebruik van duurzame materialen die passen in de omgeving. Maar dit betreft ook de kwaliteit van de huurders of de kwaliteit van de huurcontracten. Als ontwikkelende belegger is Dunavast geen ontwikkelaar die iets bouwt om het project vervolgens tegen de hoogste prijs te verkopen. “Wij zijn een partij die blijft. Dat geeft vertrouwen bij zowel bestuurders als gebruikers, omdat ze weten dat we met hen mee exploiteren als het af is.”

Staalprijs

De uitdaging zat bij dit project in het bouwen met staal. Naast beton zit er veel staal in het gebouw. “We wilden het staal zo gebruiken dat je het over 30 jaar weer uit elkaar kunt halen en ergens anders kunt gebruiken.“ Maar de grootste uitdaging was wel de prijs. Begin dit jaar trok de wereldeconomie weer aan na de COVID-19-periode. Het gevolg was dat grondstoffen waaronder staal schaars werden en de prijs verdrievoudigde. “Het verschil tussen de prijs in de tijd waarin we begonnen en waarin we de opdracht gaven, is bizar.”

Strategische positionering

De naam Foodcourt A27 Nieuwegein dekt niet alleen de lading van de locatie, maar zegt ook iets over de verwachte klantenstroom. In de eerste plaats zijn dat de duizenden automobilisten die dagelijks op dat stuk van de A27 rijden. Daarnaast komen de klanten van bedrijventerrein Het Klooster zelf. De derde klantenstroom is de bebouwde kom van Nieuwegein, want het nieuwe foodcourt ligt daar niet ver vandaan. Klanten kunnen straks kiezen uit vier restaurants: McDonalds, KFC, Happy Italy en Restaurant De Beren. 

Toren van veertig meter

In zijn verschijningsvorm is het Foodcourt A27 Nieuwegein iets heel bijzonders. “Normaal is zoiets een soort blokkendoos met een paal en een paar logo’s erop, maar dat was niet onze ambitie en ook niet van de gemeente. Wat wij gedaan hebben, is het hoogteaccent onderdeel laten zijn van het gebouw.” De vier restaurants zijn eigenlijk vier gebouwtjes, maar de ruimte tussen de gebouwtjes is meegetrokken in de gevel. “In het beeld vormt het dus één gebouw dat uitloopt op een toren die toevallig de functie heeft van naamaanduiding.” Die toren is een flink hoogteaccent met zijn 40 meter. “Een heel mooi architectonisch stedenbouwkundig spel. Een groene oase in een woestijn van steen. Hoe lekker is het om daar wat te eten en drinken?”  

Bouwinfo
  • Opdrachtgever Dunavast
  • Ontwerp Trovis Architectuur
  • Uitvoering Aannemingsbedrijf Van der Vlist
  • Infrastructuurwerken De Kuiper Infrabouw

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details