fietsparkeren falco

Fietsparkeren bij de Hogeschool Utrecht. Voor e-bikes zijn oplaadpunten gerealiseerd in de voet van de overkapping.

01:43
05-04-2016

Fietsparkeren in 2016: nog meer maatwerk en nog beter ruimtegebruik

De stalling van fietsen in de publieke ruimte maakt een stormachtige ontwikkeling door; steeds vaker kiezen overheden en bedrijven voor goed verzorgde, bewaakte en soms ook meerlaagse stallingen. “Mits tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding, want de publieke middelen zijn kostbaar”, zegt verkoopleider Marc Kosse van specialist in fietsparkeren Falco. “Het zogenoemde etageparkeren moet daarom nog efficiënter; tegelijkertijd kan er maatwerk geboden worden voor populaire modellen als e-bikes en kratfietsen.”

De producent uit Vriezenveen ontwerpt, ontwikkelt en produceert daartoe fietsparkeerconcepten in eigen huis. “Falco is al meer dan zestig jaar een gevestigde naam in de inrichting van de openbare ruimte – niet alleen op het gebied van fietsparkeren, maar op het brede terrein van straatmeubilair. De openbare ruimte zit in onze vezels, en onze contacten met gemeenten en instanties bezitten een grote mate van continuïteit.”

Beleving
Dat laatste geldt over het algemeen ook voor de beleving van de openbare ruimte, vervolgt Kosse. “Mensen willen zich er prettig voelen, en wij zien dat klassieke producten als het ‘nietje’ – een eenvoudig, robuust parkeermeubel waar je je fiets tegenaan plaatst en aan vast kunt zetten, nog steeds populair zijn. Je kunt er bijvoorbeeld ook een grote kratfiets tegen kwijt. Maar onze opdrachtgevers hebben tevens te maken met de kosten van de publieke ruimte. Wil je die nieuwe, populaire modellen – en alle andere fietsen – op een economische manier kunnen stallen, dan zul je aan de kant van het ruimtegebruik efficiëntieslagen moeten maken. Wij hebben op dit moment bijvoorbeeld een etagerek met een hart-op-hartmaat van 37,5 in plaats van de gebruikelijke 40 cm met het predicaat FietsParKeur. Deze biedt onderin ook ruimte aan bijvoorbeeld e-bikes.”

Beproefde kwaliteit
Je zult dus doelgroepruimtes moeten creëren in de fietsenstallingen, stelt Kosse. “Bij scholen zie je dat al langer; daar hebben leerkrachten vaak een eigen sectie. Hetzelfde kun je eenvoudig doen voor kratfietsen, maar dat kost uiteraard ruimte. Voor de Hogeschool Utrecht hebben wij vijf enkelzijdige en vier dubbelzijdige meerlaagse fietsenstallingen gemaakt op het buitenterrein. In de voet van het etagerek is een oplaadpunt voor e-bikes gecreëerd. Een gedeelte is ook overkapt. Voor onze etagerekken FalcoLevel Premium+ is het keurmerk van de Stichting FietsParKeur verkregen. Omdat wij de productie in eigen huis hebben, kunnen wij oplossingen op maat bedenken, met behulp van moderne lasertechnieken. Voor architecten en bestekschrijvers bieden wij een bestekservice op onze website. Ook kijken wij met een schuin oog naar ontwikkelingen in opkomende fietslanden als Denemarken, waar wij een dochteronderneming hebben. Er wordt daar weliswaar nog minder gefietst dan in Nederland, maar innovaties komen er vaak sneller tot stand.”

Duurzaam en vandalisme-bestendig
“Wat ook niet vergeten mag worden, is dat duurzaamheid en vandalismebestendigheid continue factoren zijn in onze bedrijfsvoering”, vertelt hij. “Een fietsparkeervoorziening, of dat nu het ‘nietje’ is of een overkapte stalling, moet altijd bestand zijn tegen intensief gebruik en lang meegaan. Bij Falco kunnen opdrachtgevers daarvan in alle gevallen zeker zijn; welke innovatieve oplossing wij ook bedenken. En het blijft natuurlijk zo dat fietsen op zich al tot duurzaam ruimtegebruik leidt. Op elke autoparkeerplek in een parkeergarage kun je 24 fietsen kwijt, bij een minimale vrije hoogte van 275 cm.”

Tekst | Jan-Kees Verschuure   Beeld | Falco

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners

daktuin LUMC leidenDolf van Dijk,