Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Ervaren Design & Build partner realiseert nieuw hoogbouwvrieshuis voor logistiek dienstverlener

Ervaren Design & Build partner realiseert nieuw hoogbouwvrieshuis voor logistiek dienstverlener

Het nieuwe hoogbouwmagazijn van de logistiek dienstverlener wordt opnieuw samen met partner B-Built volgens een Design & Build formule gerealiseerd. Vooral de strakke tijdsplanning vormt dé uitdaging. De eerste paal voor de hoogbouw werd op 13 juli 2020 geslagen, twee weken later die voor de aangrenzende laagbouw. In december moet de locatie bouwkundig volledig af zijn. Bovendien stelt de opdrachtgever hoge eisen op het vlak van duurzaamheid met als ambitie het behalen van het BREEAM-NL ‘Excellent’ certificaat. 

Cool Port 2 bevindt zich op City Terminal Rotterdam.

Cool Port 2 in Rotterdam bestaat uit een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn van 140 meter breed, 70 meter lang en 41 meter hoog met daartegenaan een 40 meter diepe laagbouw met vriesgedeelte, kantoren en technische ruimten. Deze laagbouw omvat onder meer een expeditiehal van 2.100 m² met op de eerste verdieping een picking zone van 2.500 m². “Deze locatie beschikt over 20 docks: 17 voor het be- en ontladen met heftrucks en 3 volledig automatische. De goederen worden immers geleverd met conventionele of zelflossende vrachtwagens, waarna ze vanuit de expeditiehal automatisch naar één van de 60.000 palletplaatsen in het magazijn gebracht worden. Bestelde goederen worden via een supersnel tussenmagazijn naar de expeditie getransporteerd, exact zoals ze in de vrachtwagens geladen moeten worden”, zegt werkvoorbereider Mitch van Dijk van B-Built. “Als specialist in het ontwerp en de bouw van koel- en vrieshuizen bouwden we al ruim 2 miljoen m³ aan opslagfaciliteiten volgens de Design & Build-formule. Zo realiseerden we ook het volledig geautomatiseerde hoogbouwvrieshuis in Lelystad, dat Kloosterboer eind 2018 in gebruik nam. De logistiek dienstverlener contacteerde ons nu voor een geoptimaliseerde kopie van dit gebouw met een grotere expeditie- en vrieshal.”

De kantoren van de laagbouw zitten in de afbouwfase, terwijl het hoogbouwvrieshuis in volle opbouw is.

Projectinfo
Combinatie van ammoniak/CO2-koelinstallatie en CO2-vriesinstallatie voor geautomatiseerd vrieshuis 
Een goede koel- en vriesinstallatie vormt het hart van een vrieshuis. Daarom werken ze bij Kloosterboer al jaren samen met de experts van Nijssen voor de engineering, productie en montage van de installaties voor hun koel- en vrieshuizen. Het eerste contact met de toonaangevende logistiek dienstverlener dateert intussen van meer dan 10 jaar geleden en beide partijen weten dan ook wat ze aan elkaar hebben.

“Onze commerciële mensen zijn één voor één engineers, die met de opdrachtgever en het bouwteam meedenken om de beste oplossing voor elk specifiek project uit te werken”, vertelt John Diederik, senior technical engineer bij Nijssen Klimaat- en Koudetechniek, zelf meer dan 30 jaar specialist in koeling en lesgever op het vlak van systeemontwerpen voor koelinstallaties. “Zo produceerden en monteerden we ook de gecombineerde koel-/vriesinstallatie voor Cool Port 1. Drie jaar na de realisatie van dit project kregen we van Kloosterboer de opdracht om een centrale ammoniak/CO2-koelinstallatie in combinatie met een CO2-DX-vriesinstallatie en een besturingssysteem voor het nieuwe en volledig geautomatiseerde hoogbouwvrieshuis Cool Port 2 te leveren en ter plaatse te monteren. De installatie van de verschillende elementen volgt het bouwproces in fases. We startten eind 2020 en begin 2022 moet alles afgerond zijn. Onze oplossingen, met onder andere warmteterugwinning voor de verwarming van de kantoren, behalen opnieuw het hoogst mogelijke aantal BREEAM creditpunten, waardoor ze bijdragen aan het duurzame karakter van dit gebouw.”

Design & Build, van A tot Z

Kloosterboer weet waar het op het vlak van inrichting, functionaliteit, veiligheid en duurzaamheid naartoe wil. Zodra de eerste ideeën voor Cool Port 2 op papier stonden, werd in nauw overleg met hoofdaannemer B-Built bekeken of alles technisch haalbaar was. De uiteindelijke voorbereidingsfase nam zowat 1 jaar in beslag. “Voor het omzetten van idee naar ontwerp deden we onder meer een beroep op onze vaste partners GJM Bouwadviseurs en ingenieursbureau ABT. Samen met Bogaerds Architecten en Ingenieurs en opdrachtgever Kloosterboer werd daarna het definitieve ontwerp tot in de kleinste details uitgewerkt”, licht de werkvoorbereider toe. “De gebouwen worden gedragen door een fundering met palen en bestaan verder uit een staalconstructie, bekleed met sterk geïsoleerde sandwichpanelen voor dak en wand. Op 13 juli vorig jaar werd de eerste paal voor het hoogbouwmagazijn geboord. Nadat eind juli ook de eerste paal voor de laagbouw volgde, werd voor dit aangrenzende gebouw half oktober de staalstructuur opgetrokken. Vandaag zijn de aannemers bezig met afbouw van de kantoren en de technische ruimten. Sinds midden januari wordt gebouwd aan de stalen stellingstructuur, de wanden en de dakconstructie van het hoogbouwmagazijn en in september moet de volledige site bouwkundig afgewerkt zijn. Naast de strikte tijdsplanning zijn vooral de hoge eisen van Kloosterboer op het vlak van duurzaamheid en veiligheid een uitdaging. Dit project zal immers nog veel energiezuiniger zijn dan andere vrieshuizen. Het komt er dan ook op aan goed te communiceren met de opdrachtgever en de andere bouwpartners. We zijn officieel geen coördinator van het project, maar nemen die rol toch wel zoveel mogelijk op ons om het beste resultaat te realiseren.”  

Bouwinfo

Opdrachtgever
Kloosterboer, Rotterdam

Architect
Bogaerds Architecten en Ingenieurs, Numansdorp

Hoofdaannemer
B-Built, Bergen op Zoom (Design & Build)

‘Zo bouw je een vrieshuis dat duurzaam, circulair én gezond is’
Bij de realisatie van zijn vrieshuizen zet Kloosterboer steevast fors in op duurzaamheid. Zo is Cool Port 2 weer energiezuiniger dan het bestaande Cool Port 1 en wordt het gebouwd volgens de hoge BREEAM-NL ‘Excellent’ eisen. Om dat doel te bereiken, doet het familiebedrijf een beroep op de experts van de Adamas Groep, dat enerzijds een kenniscentrum op het gebied van circulair, duurzaam én gezond bouwen is en anderzijds ook een keurmeester voor verschillende kwaliteitsborgingssystemen en certificeringsschema’s. 

“Als management consultant zoeken we samen met andere partijen naar oplossingen om gebouwen zo energieneutraal mogelijk te maken. We denken liefst mee vanaf de ontwerpfase, ondersteunen opdrachtgevers bij aanbestedingen, begeleiden het bouwproces en staan ook in voor de controle”, vertelt managing director ir. Olaf Buter. “Kloosterboer is veeleisend op het vlak van duurzaamheid. Daarom zijn we ook uitgegaan van de BREEAM-NL-certificatie, waarbij het niet alleen gaat om de energiezuinigheid van het gebouw, maar ook over de veiligheid op de site, het verminderen van transportbewegingen, het hergebruik van materialen en de gezondheid van werknemers. Innovatief is dat de rest aan duurzaam opgewekte energie uit Cool Port 1 met behulp van een smart grid oplossing in Cool Port 2 gebruikt zal worden. Samen met de sterke reductie van onnodige transportbewegingen haalt dit de CO2-footprint bij Kloosterboer gevoelig naar beneden. Door toepassing van slimmere uitvoeringstechnieken draagt ook de bouw zelf hieraan zijn steentje bij. Hieruit blijkt dat alles stilaan ten gunste van het klimaat aangepast wordt. Dat zal immers hard nodig zijn als we de volgende generatie nog een toekomst willen geven.”

De laagbouw omvat een expeditiehal, een bufferzone met bovenliggende picking zone, kantoren en technische ruimten.

Voorkom brand met behulp van stikstof
In bepaalde toepassingen zijn blusinstallaties niet de aangewezen oplossing. Dat geldt ook voor koel- en vrieshallen, waar voedingsmiddelen opgeslagen zijn die bij een brand door sprinklers beschadigd kunnen worden. Een brandpreventiesysteem biedt dan de oplossing.

“We blussen geen brand, maar voorkomen die! Daarvoor ontwikkelden we in 2005 bij Presscon FX Prevent een brandpreventiesysteem, dat werkt door zuurstofreductie en dat gebaseerd is op de techniek van de stikstofgenerator, zoals wij die al 26 jaar in de land- en tuinbouw leveren”, vertelt CEO Arina Duyvesteijn. “Door een gecontroleerde toevoer van extra stikstof verlagen we het zuurstofgehalte in een gesloten ruimte zodanig, dat er nooit brand kan ontstaan.”

De specialist uit Honselersdijk heeft al koel- en vriesmagazijnen voor verschillende logistieke dienstverleners met zuurstofreductiesystemen uitgerust. Ook voor Kloosterboer heeft ze al meerdere projecten uitgevoerd. “Zo kregen we de opdracht om een systeem te ontwikkelen voor het nieuwe volautomatische hoogbouwvrieshuis Cool Port 2 in Rotterdam. Op zich is dit geen ongebruikelijk verzoek, maar toch werd ook voor deze toepassing een specifieke oplossing op maat getekend”, licht commercial engineer Wesley Valentin toe. “Na de bestelling neemt de productie 12 à 14 weken in beslag. Dat gebeurt voornamelijk in ons eigen atelier, zodat we zo weinig mogelijk op locatie moeten werken. Uiteindelijk wordt het systeem op de bouwplaats geleverd, waarna het door ons montageteam op 2 à 3 weken tijd geïnstalleerd en aangesloten wordt.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details