Stichting Scala College en het Coenecoop College realiseren een nieuwe huisvesting voor de vmbo-, mavo- en havo-leerlingen van de bovenbouw. Bij de opbouw van het nieuwe schoolgebouw wordt een gedeelte van het bestaande casco op dezelfde locatie hergebruikt.
Het nieuwe schoolgebouw met sporthal wordt gebouwd aan de Henry Dunantweg in Alphen aan den Rijn. Hiervoor is 5.200 m2 van het bestaande schoolgebouw op diezelfde plek gesloopt; 4.600 m2 van het casco wordt hergebruikt als onderdeel van de nieuwbouw. Omdat het bestaande casco moet voldoen aan de actuele voorschriften, vraagt dit nog wel een flinke aanpak. De sporthal (2.350 m2) wordt gekoppeld aan de school en is tevens bestemd voor extern gebruik.
De gehele bouwwereld kampt op dit moment met leverings- en personeelsproblemen en dat is voor du Prie bouw & ontwikkeling niet anders. Het staal voor de constructie wordt te laat geleverd, waardoor het project vrijwel onmiddellijk vertraging oploopt. Toch weet du Prie deze te beperken tot tien weken. “We hebben in het ontwerp diverse staalprofielen aangepast, waardoor we ze buiten Oekraïne konden bestellen”, vertelt René Middelkoop, projectleider van du Prie. “Om verdere leveringsrisico’s te beperken, hebben we zoveel mogelijk bouwmaterialen onmiddellijk na gunning ingekocht. De Fermacell gevelbeplating en het plafondsysteem zijn bijvoorbeeld nu al binnen. Deze zijn opgeslagen in een loods.”
Een gedeelte van het bestaande casco wordt onderdeel van de nieuwbouw. Dit betekent echter niet dat du Prie dan een pasklaar casco aantreft. Bij de inmeting in 3D (pointcloud) blijken de vloeren verre van vlak en ook hoogteverschillen te vertonen. De pointcloud toont bovendien dat de hoogte van de constructie behoorlijk verschilt van de hoogte die tot dusver is aangenomen. Middelkoop: “Een gedeelte van de problemen kunnen we oplossen door de nieuwbouw aan te passen aan het bestaande casco. Niveauverschillen kunnen niet door de dekvloer opgelost worden, omdat in de nieuwbouw alleen gevlinderde druklagen komen.”
Het hergebruik van het casco is een grote beslissing in het kader van duurzaamheid. Maar dit is niet de enige duurzaamheidsmaatregel. Volgens het ontwerp wordt de buitenbestrating uitgevoerd met bestaande tegels. Puin dat vrijkomt bij de sloop wordt gebruikt voor de aanleg van de bouwweg, waardoor transportbewegingen en CO2-uitstoot worden beperkt. Verwarming en koeling worden geregeld met een lucht/water-warmtepompinstallatie en alle daken worden gevuld met zonnepanelen.
Nu du Prie alle benodigde bouwmaterialen in huis heeft, verloopt de bouw vlot en volgens planning. Op dit moment worden de metalstudwanden geplaatst en is de gevel bijna dicht. “Door de leveringsproblemen is de deadline voor de oplevering verschoven van de zomervakantie naar de herfstvakantie. Zoals het er nu uitziet, gaan we dat halen.”
Uw organisatie promoten via het Stedenbouw netwerk? Ik help u graag verder.