Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Eindresultaat City Icoon wordt steeds beter zichtbaar
Vanwege de verspringingen zijn de eerste vijf verdiepingen gelijk opgetrokken. Daarna zijn de torens separaat opgebouwd.

Eindresultaat City Icoon wordt steeds beter zichtbaar

Op een unieke locatie tussen het IJ en het Tolhuiskanaal, in het gebied Buiksloterham in Amsterdam-Noord, is de afbouw gestart van City Icoon. In opdracht van ontwikkelaar Amvest en naar het ontwerp van Studioninedots realiseert Heddes Bouw & Ontwikkeling een karakteristieke nieuwbouw met 122 huurappartementen en commerciële ruimtes. In plaats van één massief volume heeft het architectenbureau twee slanke torens ontworpen, ook wel de ‘360 Twins’ genoemd, die onderin versmelten met een terrasvormig podium. Onder het podium wordt een parkeerkelder gerealiseerd. In de zomer van 2022 moet de nieuwbouw worden opgeleverd.

Heddes Bouw & Ontwikkeling heeft de focus liggen op contracten met engineering en ontwerpverantwoording. “In het geval van project City Icoon hebben wij het voortraject gebruikt om het werk haalbaar te maken in uitvoering en prijs, door bijvoorbeeld bouwsystemen en materialisaties te optimaliseren. In maart vorig jaar zijn we met de uitvoering gestart”, vertelt projectleider Piet Wever.

De eerste en tweede verdieping zijn traditioneel opgetrokken, vanwege de vele verschillen in vloerniveau. Daarna is gestart met tunnelen. (Beeld: Catch Your Moment)

Traditionele kern, getunnelde torens

Er stond al een damwand langs het water, waarop Heddes Bouw & Ontwikkeling de damwand van de bouwkuip heeft aangesloten. “Onder andere hier is gekozen voor een ander systeem dan aanvankelijk ontworpen”, aldus Wever. “Initieel zou een damwand met stempelraam worden aangebracht, maar dankzij een ontwerp met ontlastsleuven hebben wij dat weten terug te brengen tot een vrijstaande damwandconstructie. Omdat we geconfronteerd werden met een stukje vervuiling van de grond, is dit eerst gesaneerd. Vervolgens is de nieuwbouw opgetrokken met prefab palen van 50×50, met een paallengte van 21 meter, die vanaf maaiveldniveau zijn geheid. Na het uitgraven van het gebouw zijn wij gestart met het snellen van de palen en maken van de (kraan)poeren en keldervloer.” De kelder zelf is gerealiseerd met in het werk gestorte wanden met breedplaatvloeren en stempeltorens, die de grote hoogtes moeten opvangen. En ook de eerste en tweede verdieping zijn traditioneel opgetrokken, vanwege de vele verschillen in vloerniveau. “Daarna zijn we gestart met tunnelen.”

“Om een optimale logistiek te borgen, hebben we in samenspraak met de gemeente een stukje van de weg kunnen afsnoepen.” (Beeld: Catch Your Moment)

150.000 kilo restmateriaal

Het gebouw beschikt over twee torens van elk veertien verdiepingen. Daar tussenin bevindt zich een middengebied met gevelverspringingen. “Vanwege deze verspringingen hebben we de eerste vijf verdiepingen gelijk opgetrokken”, aldus Wever. “Daarna zijn de torens separaat opgebouwd, zodat we zo snel mogelijk met de gevel en afbouw konden starten.” In de draagconstructie worden stelkozijnen en aluminium kozijnen met taatsramen aangebracht, die goed van binnenuit gewassen kunnen worden. “De gevelsluitende elementen worden afgewerkt met een metselwerk gevelbekleding. Bijzonder hierbij is dat de plint gerealiseerd wordt met WasteBasedBricks®. Deze bakstenen zijn samengesteld uit 100% gerecycled restmateriaal, zoals afgedankte bakstenen, oude tegels en oude keramische kozijnen. Zo wordt in de plint 150.000 kilo aan restmateriaal verwerkt.”

Alle gevels van City Icoon worden gemetseld in regulier halfsteensverband. Hierbij wordt gebruik gemaakt van vier kleuren metselsteen, die naar boven toe steeds lichter worden. “Bovendien worden de trapsgewijze overgangen in het metselwerk overgenomen.” Pas bij het zakken van de gevel worden de prefab balkons opgehangen. “Ook hierdoor houden we de snelheid in het project. Bovendien wordt de maakbaarheid van de gevel geborgd en zijn beschadigingen aan de balkons niet aan de orde.”

Bijzonder is dat de plint gerealiseerd wordt met WasteBasedBricks®. Deze bakstenen zijn samengesteld uit 100% gerecycled restmateriaal. (Beeld: Catch Your Moment)

Krappe bouwlocatie

Met name door de vele overgangen is de realisatie van de onderbouw complex. En ook de tunnel is bewerkelijk, vanwege de vele sparingen voor onder andere de lift, spiltrap en het trappenhuis. “Om de constructiewerken in goede banen te leiden, hebben wij het project uitgewerkt in 3D/BIM”, vertelt Wever. “Van begin tot eind en in nauwe samenwerking met onze eigen BIM-modelleurs, werkvoorbereiders en partnerbedrijven.” Een tweede uitdaging is volgens hem de krappe bouwlocatie. “Om een optimale logistiek te borgen, hebben we in samenspraak met de gemeente een stukje van de weg kunnen afsnoepen. Hier hebben we een doorgaande laad- en loslocatie ingericht, waar bouwmaterialen volgens een strakke planning worden geleverd. Om het doorgaande verkeer over de Grasweg niet te verstoren, hebben we aan de overzijde van de weg een stukje teruggegeven, door de stoep te verplaatsen en de rijbanen tijdelijk uit te breiden met betonplaten.”

100% gasloos

Na oplevering moet de nieuwbouw 100% gasloos functioneren, dankzij de aanleg van een WKO-installatie. Als afgiftesysteem is gekozen voor lage temperatuur vloerverwarming en ook de luchtbehandelingskasten worden gevoed door de WKO. Bovenop de torens komen zonnepanelen.   

Bouwinfo

Ontwikkelaar
Amvest

Architect
Studioninedots

Uitvoering 
Heddes Bouw & Ontwikkeling

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details