station-assen1_egbertdeboer-kopieren

Het gebouw wordt gemarkeerd door een driehoekige kap die de verschillende programmatische onderdelen van het station met elkaar verbindt. (Beeld: © Egbert de Boer)

02:08
03-06-2020

Een nieuwe voordeur voor de snelst groeiende stad in Noord-Nederland

Driehoekige houten kap is een echte eyecatcher

De FlorijnAs is een groot ontwikkelingsprogramma om de bereikbaarheid en groei van Assen te bevorderen. Het nieuwe stationsgebouw is het meest in het oog springende onderdeel van deze gebiedsontwikkeling. Het gebouw wordt gemarkeerd door een driehoekige kap die de verschillende programmatische onderdelen van het station met elkaar verbindt. In opdracht van spoorweginfrastructuurbeheerder ProRail realiseerde Hegeman Bouw & Infra dit project van de gemeente Assen en NS. Powerhouse Company en De Zwarte Hond stonden in voor het ontwerp. De voorbereidingen startten in 2016 en eind 2019 was het station helemaal af.

Het nieuwe station van Assen was al anderhalf jaar in gebruik, terwijl het eigenlijk nog niet volledig af was. Met de montage van de imposante glazen gevel van de stationshal werden in december 2019 de bouwwerkzaamheden afgerond en in februari van dit jaar werd het afgewerkte gebouw officieel geopend. De realisatie van dit nieuwe stationsgebouw met commerciële ruimten en een ondergrondse fietsenstalling past binnen een totaalproject, dat ook de realisatie van een nieuwe perrontunnel voor voetgangers en een nieuwe fietsentunnel, de bouw van een nieuw busstation, de aanleg van een autotunnel en de herinrichting van de openbare ruimte omvat. Dit moet de bereikbaarheid en verdere groei van Assen bevorderen.

“Na de sloop van het bestaande stationsgebouw nam NS in 2016 een tijdelijk station in gebruik. Infrastructuurbeheerder ProRail zorgde vervolgens voor de aanpassing en uitbreiding van het sporenplan en in juni 2017 konden we met de bouw van het nieuwe stationsgebouw beginnen. Minder dan een jaar later konden de reizigers in het nieuwe station terecht en namen ze ook de reizigerstunnel onder de sporen in gebruik. Dit was een echt huzarenstukje”, vertelt Sander Groot Wassink, senior project engineer bij aannemer Hegeman Bouw & Infra. “Nadien volgde de afbouw van het gebouw, afgerond met de plaatsing van de glazen gevel in het najaar van 2019. Dat was meteen het sluitstuk van dit uitdagende project, uitgevoerd terwijl de sporen (en het station) doorlopend in gebruik bleven.”

Driehoekige houten stationskap en glazen gevel als eyecatchers

De combinatie van baksteen, hout en glas past perfect bij het karakter van de Drentse hoofdstad en maakt van dit stationsgebouw de nieuwe voordeur van Assen. Dé eyecatcher is echter de houten driehoekige stationskap, waarvan elke balk onderdeel is van de hoofddraagconstructie. De bouw ervan was niet eenvoudig, omdat elk stukje andere afmetingen heeft en het geheel maar op één manier in elkaar past. Op de houten constructie werden lichtdoorlatende platen gemonteerd. De drie hoeken van de overkapping markeren elk een andere ingang en het geheel bedekt het station, maar hangt ook boven de sporen. Deze luifel zonder ondersteuning boven de sporen werd in het weekend gemonteerd om de hinder voor reizigers en treinverkeer tot een minimum te beperken. De kap biedt beschutting aan de reizigers en dankzij het licht en de ruimte ontstaat een bijzondere sfeer. De speciale begroeiing (sedum) op een gedeelte van dit dak houdt het regenwater vast en zorgt voor natuurlijke koeling.

“In het najaar van 2019 plaatsten we een transparante gevel rond de stationshal. Technisch vormde deze laatste fase een grote uitdaging. De houten luifel met overspanning tot 30 meter kan immers vervormen, terwijl deze gevel uit glas en staal weinig vervormingen toelaat. Het was dan ook geen evidentie om beide bouwelementen met elkaar te verbinden”, legt Groot Wassink uit. “Een dergelijk uitdagend project, dat civieltechnische en infrastructuurwerken combineert, is ons op het lijf geschreven. We zijn immers gespecialiseerd in werken over en onder wegen en spoorwegen en in stationsomgevingen, maar ook in utiliteitsbouw, zoals zorg- en onderwijsinstellingen, bedrijfshuisvesting, industriële gebouwen, parkeergarages, recreatie en sport, water en energie. Als we in een vroeg stadium bij projecten betrokken worden, denken we met de opdrachtgever en architect mee over ontwerp en materialen. We gaan geen enkele uitdaging uit de weg, ook niet in gebouwen zoals stations of winkels, die tijdens de werken verder moeten functioneren.”    

Tekst | Johan Debaere Beeld | Hegeman Bouw & Infra

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Projectinfo

Unieke dakconstructie geeft stationsgebouw bijzondere uitstraling

De gevel wordt wel vaker als het visitekaartje van een project beschouwd, maar ook de dakconstructie kan een gebouw een unieke uitstraling geven. Zo springt het imposante, driehoekvormige dak van het nieuwe NS-station in Assen in het oog. Architect en opdrachtgever deden een beroep op Licotec Daklicht BV voor de ontwikkeling en productie van deze eyecatcher.

“We werden in een vroeg stadium gecontacteerd door architectenbureau Powerhouse Company, dat samen met de architecten van De Zwarte Hond instond voor het ontwerp en de coördinatie van dit project. De origineel bedachte glazen overkapping bleek te zwaar voor de onderconstructie, waardoor een lichter alternatief nodig was. Na opdracht van Hegeman Beton en Infra b.v. gaven we advies en legden we diverse ontwerpen voor”, legt verkoopleider/projectmanager Albert Riggeling uit. “Uiteindelijk ontwikkelden we een complete driehoekvormige dakconstructie met een kunststof kap en een aantal gebogen en getordeerde zadeldaken in enkelwandig massief polycarbonaat. Een huzarenstukje van onze engineers, waarbij alle profielen op maat zijn gemaakt. We hebben de constructie in 3D/BIM uitgetekend en een mock-up opgebouwd. Na goedkeuring door alle betrokkenen volgden de productie in onze fabriek en de montage door onze eigen mensen.”

Licotec gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Voor de specialist in de ontwikkeling en productie van lichtdoorlatende dak- en wandconstructies is maatwerk eerder regel dan uitzondering, met lichtstraten, glaskappen, atriumdaken en overkappingen die vaak worden voorzien van zonwering op maat, onderhoudsbruggen en ventilatiesystemen, eventueel in combinatie met een RWA-installatie.

Lees meer over: Hegeman Bouw & Infra , ProRail

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Project

Station Assen

Opdrachtgever

Gemeente Assen, spoorweginfrastructuur­beheerder ProRail en NS

Architect

Powerhouse Company en De Zwarte Hond

Aannemer

Hegeman Bouw & Infra

foto-21-kopierenfoto-stroomversnelling-3-kopieren