Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
‘Een knap staaltje werk, made in Holland’
Een perfect voorbeeld van een compleet en complex project is de nieuwe Shipyardhal met stalen dokdeur voor Royal Van Lent in Amsterdam.

‘Een knap staaltje werk, made in Holland’

De Kok Staalbouw is een Nederlands staalconstructiebedrijf, opgericht en getogen in het Brabantse Heerle. Met Rinus en Emiel de Kok staat inmiddels de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf, dat in ruim 90 jaar is uitgegroeid tot een toonaangevende nationale én internationale speler, gespecialiseerd in de productgroepen utiliteit, industrie, petrochemie, sport & leisure, stalen bruggen en on- & offshore. Ook is De Kok Staalbouw sinds jaar en dag actief in de kranenbouw.

Alles onder één dak

“De Kok Staalbouw is de ideale strategische partner voor (middel)grote aannemersbedrijven en eindgebruikers”, benadrukt hoofd uitvoering Eddy Dingemans. “Dankzij een diversiteit aan producten, een circa 26.000 m² grote productiehal met de nieuwste, geautomatiseerde productiemachines én de knowhow van onze circa 150 medewerkers bieden wij alle capaciteit, kennis en expertise onder één dak. We kunnen het gehele proces van staalconstructies in eigen beheer uitvoeren: van ontwerpen, berekenen en tekenen tot en met produceren, conserveren en monteren, volgens de hoogste uitvoeringsklasse (executieklasse 4).”

Van A tot Z betrokken

“We adviseren graag vanaf een vroeg projectstadium en denken in een bouwteam met de architect, hoofdconstructeur, aannemer én gevelbouwer mee om tot de meest optimale staalconstructie te komen”, vertelt Dingemans. “Zowel in vorm als producten. Ook inventariseren we graag welke werkmethodieken mogelijk en wenselijk zijn én maken we de raakvlakken met andere disciplines inzichtelijk. Dit resulteert niet alleen in een soepele uitvoering en korte lijnen, maar ook in een hoogwaardige en kostenefficiënte constructie.”

Als voorbeeld van zo’n uitgebreid traject noemt hij de verbouwing van kantorencomplex Tripolis in Amsterdam, waarvan de uitvoeringsfase recent is gestart. “Onze constructeurs en tekenaars hebben uitgebreid advies uitgebracht in de DO- als TO-fase. Vervolgens hebben zij op basis van het technische ontwerp en volledig in eigen beheer de detailengineering verzorgd, inclusief het bepalen van de definitieve knooppunten/verbindingen. Na akkoord heeft onze engineeringsafdeling de werkplaatstekeningen en digitale bestanden uit het model gegenereerd, waarmee ons hoogwaardige machinepark wordt aangestuurd. Dankzij deze automatiseringsslag wordt een nauwkeurige maatvoering te allen tijde geborgd. Faalkosten door communicatieruis zijn niet aan de orde.”

In het moderne machinepark worden alle staalproducten volautomatisch bewerkt, aldus Dingemans. “Waar een aantal machines het boren, zagen en uitsnijden van de staalprofielen verzorgt, staan andere machines in voor het boren en aanschuinen van de verbindingsplaten. Vervolgens worden alle producten bij de samensteller geassembleerd, op de gewenste laszwaarte afgelast en gecontroleerd door onze interne kwaliteitscontroleurs. Voordat de staalproducten de fabriek verlaten, worden zij op de conserveringsafdeling gestaalstraald en voorzien van het gewenste conserveringssysteem. Alle producten worden just-in-time en met eigen vrachtwagens naar de bouw vervoerd, waar onze eigen montageteams instaan voor een zorgvuldige montage.”

In opdracht van VORM Holding heeft de Kok Staalbouw een volledige extra verdieping op het bestaande kantoorgebouw ’De Nieuwe Maaskant’ gemaakt.

Hoe complexer, hoe liever

Naast totaal-staalbouwer krijgt De Kok Staalbouw steeds vaker het verzoek om als totaalbouwer op te treden in projecten, waarbij de civiele aannemer de onderbouw uitvoert en De Kok Staalbouw verantwoordelijk is voor de complete bovenbouw. Inclusief de gevelafwerking. Een perfect voorbeeld van zo’n project is de nieuwe Shipyardhal met stalen dokdeur voor Royal Van Lent in Amsterdam. “We draaien onze hand niet om voor uitdagende projecten”, benadrukt Dingemans. “Sterker nog: hoe complexer, hoe liever. De verbindingsbrug voor Luchtverkeersleiding Nederland en de nieuwe verbinding tussen de B- en C-pier (BC-Link) op Schiphol, de extra verdieping/optopping voor het hoofdkantoor van VORM in Rotterdam en de transformatie van kantoor- naar woongebouw The Mayor in Amstelveen bevestigen onze expertise.” Ook engineert en bouwt De Kok Staalbouw grote, speciale kranen voor partner van Haagen Kraanbouw, waarbij ze naast de staalbouw ook de motorisering en elektrische aansluiting van alle componenten verzorgt. Illustratief hiervoor is de bouw van een portaalkraan met een haakhoogte van 120 meter en een hefvermogen van 1.500 ton, waarmee onder meer betonfundaties voor de windmolenindustrie worden gelost.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details