Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Droogdok Royal van Lent | Amsterdam

Droogdok Royal van Lent | Amsterdam

Bijzondere aanpak bij bouw droogdok Feadship

Halverwege februari verwelkomde Feadship/Royal van Lent het eerste jacht in het grootste droogdok voor de jachtbouw in Nederland. Het dok aan de Moezelhaven in het Amsterdamse industriegebied Westpoort kent een lengte van 162 meter, een breedte van 26 meter en een hoogte van 35 meter en moet het bedrijf in staat stellen om aan de steeds grotere vraag naar superjachten te voldoen.

“Wij zijn in 2014 begonnen met de zoektocht naar een grote locatie voor de bouw van grotere jachten”, zegt projectdirecteur Peter van Mil van Feadship/Royal van Lent. “Op onze thuishaven op De Kaag liepen we tegen alle limieten aan als het gaat om lengte, hoogte, diepte en gewicht van de boten. De lengte van jachten blijft toenemen; om mee te groeien met de vraag uit de wereldwijde markt was het nodig om een grotere hal te bouwen.”

Zowel Rotterdam als Amsterdam waren daarvoor in de race. De keuze viel op de kavel aan de Basisweg in Amsterdam. Van Mil: “Die stad heeft meer internationale allure. We zitten dichtbij Schiphol, dat is een voordeel voor onze klanten. Het water ligt voor de deur en is 250 meter breed en we hebben een afbouwkade. Doorslaggevend was het feit dat we hier op 20 minuten van De Kaag zitten, waardoor we het bedrijf nog steeds als een geheel kunnen runnen, met bijvoorbeeld een uitwisseling van personeel.”

Droogdok Royal van Lent

Bijzondere aanbestedingsstrategie
In de nieuwe hal worden de elders gemaakte stalen casco’s van jachten verder afgebouwd. Naast het eigenlijke dok kent de hal daarom onder meer werkplaatsen voor hout- en metaalbewerking, een spuiterij, een kantoor, een vip-ruimte en een restaurant. Er werken 200 tot 300 mensen. De bouw van het droogdok werd in handen gelegd van een bouwmanagementteam, bestaande uit Bouwimpuls B.V. en Adcom 2000 Architecten & Ingenieurs B.V.. “Wij hebben voor dit project een bijzondere aanbestedingsstrategie bedacht”, zegt Jan Wouter Humme van Bouwimpuls. “Namelijk een strategie die gebaseerd was op de gedachte om zoveel mogelijk kennis uit de markt te gebruiken en iedere partij de rol te geven waar die goed in is.” Dat had automatisch tot gevolg dat een veel groter aantal partijen bij het project werd betrokken dan gebruikelijk bij een aanbesteding. In totaal gaat het om 59 partijen. Naast Royal van Lent treedt ook de Port of Amsterdam op als opdrachtgever, namelijk voor de kade langs de haven. Daarnaast gaat het om vier hoofdaannemers, omdat het project werd opgeknipt in vier onderdelen, te weten civieltechnisch, casco staalbouw, installatietechniek en infrastructurele werken. Door het bouwmanagementteam werden ook nog 34 toeleveranciers en onderaannemers en zeventien adviseurs ingehuurd. “Op die manier wilden wij de kennis en expertise in de markt op specifieke terreinen echt gebruiken. Wij zijn er niet bang voor om met zoveel partijen om tafel te gaan zitten en het is succesvol verlopen”, verzekert Frank Scholte namens Adcom 2000. “Met deze aanpak blijf je flexibel. Je bent niet overgeleverd aan de mogelijkheden van één aannemer. Als een partij niet op tijd kan leveren, dan doen we het anders. Je kunt makkelijker richting geven op late momenten en voortschrijdend inzicht doorvoeren in het project. We hebben alle partijen ook gevraagd om te kijken naar optimalisaties.”  

Droogdok Royal van Lent

(Beeld: Krolfoto)

Frequent werk- en uitvoeringsoverleg
Alle partijen moesten als het gaat om samenwerking, planning en techniek wel aan elkaar worden geknoopt. Dat gebeurde in diverse vormen van overleg. Scholte: “We hadden zeer frequent werkoverleg en iedere dag uitvoeringsoverleg. Daarnaast hadden we nog het ‘spijkers met koppen’ overleg om keuzes te maken en individueel overleg met afzonderlijke partijen. Al die vergaderingen zijn nodig om het tot één geheel te smeden.” Humme: “Deze aanpak vraagt veel discipline. Veel aandacht is gaan zitten in het afstemmen van de afhankelijkheden tijdens de bouw. Door deze inspanning is het gelukt om zonder veel vertraging het gebouw op te kunnen leveren. Een belangrijk aspect was ook om iedereen die niet direct bij het project betrokken was, te informeren over de voortgang van de bouw. Hiervoor is een ‘bouwkrant’ in het leven geroepen, The Westpoort Post.”

Droogdok Royal van Lent

Veilig bouwen
Tijdens de bouw was veiligheid op de bouwplaats een belangrijk aspect. Humme: “Het gebouw is groot en hoog en door de aanwezigheid van een groot aantal installatieschachten lag het risico van ‘vallen van hoogte’ op de loer. Voor het werk bij de schachten hebben we een speciale veiligheidsprocedure ontwikkeld. We hebben de veiligheid op de bouw ook wekelijks laten beoordelen door een onafhankelijke partij. Onze inspanningen zijn beloond, er hebben zich geen persoonlijke ongevallen voorgedaan. Wij kregen de complimenten van de Arbeidsinspectie. Een kroon op ons werk.”

Naast de nieuwbouw was er ook sprake van de restyling en uitbreiding van een bestaand kantoorgebouw op het terrein. Adcom 2000 zorgde voor het ontwerp, de bouwvoorbereiding en het bouwmanagement.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details