Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Doka-bekisting en -steiger voor renovatie Voestbrug
Ringlock werd gebruikt om de 65 meter hoge pyloon van de Voestbrug in Oostenrik te stutten. Copyright: Clean Frame Fotografie

Doka-bekisting en -steiger voor renovatie Voestbrug

De Oostenrijkse Voestbrug toont de kracht van Doka als totaalaanbieder voor de ondersteuning van essentiële renovatieprojecten met veelzijdige bekistings- en Ringlock-steigeroplossingen

Doka, wereldwijd marktleider op het gebied van bekistingen en steigers, voegt waarde toe aan renovatieprojecten door bouwbedrijven in staat te stellen het Ringlock-steigersysteem intelligent toe te passen bij renovatieprojecten van elke omvang. De recente herstelling en renovatie van de belangrijke Voestbrug tonen hoe het modulaire steigersysteem een belangrijke rol speelde bij de ondersteuning van de herstelling van een van de drukste wegsecties van Oostenrijk op de A7.

Robert Hauser, CEO Doka GmbH Copyright: Doka

Toen de brug over de Donau in 1972 werd gebouwd, was het de langste brug in Oostenrijk en de eerste tuibrug die in het land werd gebouwd. Met gemiddeld meer dan 100.000 automobilisten die elke dag over dit deel van de snelweg A7 Mühlkreis rijden, had de brug onderhoud nodig om de constante stroom voertuigen te kunnen dragen.

Het bouwbedrijf Strabag SE moest een 65 meter hoge stalen pyloon zonder trekverankering ondersteunen. De oplossing van Doka omhulde de pyloon met Ringlock-steigers en bood op alle niveaus een veilig werkplatform voor het onderhoud van de draagconstructie ter plaatse. De hoge flexibiliteit van Ringlock maakte het mogelijk om een geïntegreerde trap en verbindingsmogelijkheden te creëren om de installatie

van een materiaallift mogelijk te maken. Ringvormige drukstangen ondersteunden de belasting en dankzij de veelzijdigheid van het beproefde modulaire system kon de steiger eenvoudig worden aangepast aan de behoeften van de plattegrond. De bouwvakkers konden veilig werken in de wetenschap dat het Deutsches Institut für Bautechnik (DIBt) het steigersysteem had gecertificeerd. De gestroomlijnde

samenwerking tussen Doka en steigerbouwer Pecan GmbH droeg aanzienlijk bij tot het vlotte verloop van het project binnen de geplande termijn van drie maanden.

Een geïntegreerde trap en aansluitmogelijkheden voor een materiaallift zonder directe trekverankering zorgen voor maximale veiligheid voor het bouwteam.
Copyright: Clean Frame Fotografie

Winnaarsduo: bekisting en steigerwerk uit één hand

Doka heeft ook vanaf de eerste fasen van het brugrenovatieproject een belangrijke rol gespeeld door de bekisting te leveren voor de bouw van de tijdelijke omleidingsbruggen die het verkeer naar het centrum van Linz leiden en zo de overlast voor de bedrijven in de stad, de inwoners en de bezoekers beperken. Voor Strabag en steigerbouwbedrijf Pecan stroomlijnde één aanspreekpunt voor comfortabele, efficiënte en betrouwbare steigers en bekistingen de activiteiten. Doka maakte het behoud van veel bestaande componenten in de brugconstructie mogelijk, waardoor er minder nieuwe constructie nodig was en dus minder kosten en koolstofemissies.

De samenwerking met Doka zorgde ervoor dat de renovatie veilig en naadloos kon worden uitgevoerd en voegde waarde toe aan het project en het streven van de bouwsector naar CO²-reductie. Volgens het World Economic Forum kan de koolstofuitstoot bij de renovatie van gebouwen met 50% tot 75% worden gereduceerd ten opzichte van de bouw van een volledig nieuw gebouw. Doka zet zich in voor de vermindering van de CO²-uitstoot in de bouw en breidt zijn ondersteuning voor renovatieprojecten uit.

“De succesvolle toepassing van ons Ringlock-steigersysteem bij een zo belangrijk renovatieproject als de Voestbrug toont onze innovatieve geest, die zich richt op het verbeteren van de normen in de bouwindustrie, het verbeteren van de veiligheid en het leveren van producten die de ecologische voetafdruk van de industrie verminderen”, zet Robert Hauser, CEO van Doka. “Wij zijn er trots op dat wij zowel renovatieprojecten als doordachte nieuwbouwprojecten kunnen ondersteunen.

Ringlock steigersysteem in gebruik voor de renovatie van de tuibrug over de rivier de Donau. Copyright: Clean Frame Fotografie

Bouwplaatsen koolstofvrij maken

Doka heeft zich tot doel gesteld om tegen 2040 een netto CO²-uitstoot van ‘nul’ te bereiken. Door de focus op decarbonisatie heft het bedrijf al voor meer dan 7.000 producten de ecologische voetafdruk berekend. Hauser: “Doka streeft ernaar om een duurzame toekomst te ondersteunen door middel van milieutransparantie. Begin 2024 introduceerden we CO2-voetafdrukgegevens voor onze steigerproducten, waarmee we een nieuwe mijlpaal naast ons bekistingsportfolio markeerden. We zin er trots op de eerste in onze branche te zijn die dit doet.” Op deze manier biedt Doka transparante gegevens over CO2-gasemissies, waardoor klanten milieuverantwoorde aankoopbeslissingen kunnen nemen bij zowel renovatie- als herontwikkelingsprojecten.

“Wij geloven dat renovatieprojecten een steeds groter deel van onze activiteiten in Europa zullen uitmaken en kijken ernaar uit om met bouwbedrijven samen te werken om oude gebouwen te verjongen, bestaande bouwwerken nieuw leven in te blazen en civiele bouwwerken te herstellen die gemeenschappen met elkaar verbinden, zoals de Voestbrug in Oostenrijk”, besluit Hauser.

In het kort:
Project: Algemene herinrichting Voestbrug
Locatie: Linz, Oostenrijk
Omvang van het werk: Onderhoudswerkzaamheden aan de bestaande pyloon
Duur van het project: 3 maanden
Voltooiing: Juni 2023
Opdrachtgever voor algemene renovatie: ASFINAG
Hoofdaannemer: Strabag SE
Aannemer steigers: Pecan GmbH
Gebruikte systemen: Ringlock modulaire steigers

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details