Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
‘De parkeergarage van nu is sociaal, slim en volledig circulair’
Mobiliteitshub BinckPARK in Den Haag.

‘De parkeergarage van nu is sociaal, slim en volledig circulair’

Goed en beter bouwen, met aandacht voor duurzaamheid, circulariteit en milieu. Maar ook leefbaar bouwen, zodat bewoners weer trots kunnen zijn op hun wijk en sociale cohesie wordt bevorderd. Volgens die ambitie ontwerpt, bouwt en onderhoudt Continental Car Parks, onderdeel van Aan de Stegge Twello, al twintig jaar modulaire, energieneutrale parkeergarages, parkeerdekken en mobiliteitsvoorzieningen. De Gelderse specialist verovert op dit moment de markt met haar mobiliteitshubs, waarin nieuwe en slimme vormen van mobiliteit efficiënt gecombineerd worden met sociale functies én een hoogwaardige uitstraling.

De houten mobiliteitshub voegt nóg een extra dimensie toe.

“Onze mobiliteitsbehoefte verandert in rap tempo. Met name in de grote steden gaan steeds meer stemmen op om de auto uit het straatbeeld te verwijderen”, merkt Jeroen Drenth, commercieel directeur van Continental Car Parks. “Maar ook om openbare ruimte terug te geven aan voetgangers, fietsers, spelende kinderen en groenvoorzieningen. Een goede oplossing in dit kader is om auto’s niet meer naast of achter elkaar te parkeren, maar op strategische plekken in de buurt te stapelen. Hierdoor ontstaan tevens mogelijkheden om auto’s te delen.”

Heilige koe is op zijn retour

“Vroeger was de auto een soort heilige koe”, volgens Drenth. “Iedereen spaarde voor een eigen auto. Vanaf eind jaren ’80, begin jaren ’90 kwam daar in veel gezinnen zelfs een tweede auto bij. Vandaag de dag is de auto echter meer een gebruiksartikel geworden en ontstaat een omgekeerde beweging. Parkeergarages staan steeds vaker leeg, nu veel mensen de voordelen van bijvoorbeeld deelauto’s, elektrische fietsen en hoogwaardig openbaar vervoer hebben ontdekt.” Een derde en laatste trend betreft de opmars van de elektrische auto, waarvoor oplaadpunten gewenst zijn. “Door ook hiervoor faciliteiten op te nemen, in combinatie met bijvoorbeeld PV-panelen, ontstaat al gauw een energieneutrale of zelfs energiepositieve parkeervoorziening waar ook de omgeving de vruchten van kan plukken.”

Flexibel inspelen op veranderende mobiliteitsbehoeftes

Voor de bouw van parkeergarages biedt Continental Car Parks diverse bouwsystemen aan, waarin demontabel en circulair bouwen centraal staan. “Al sinds onze oprichting ontwerpen en realiseren wij modulaire parkeervoorzieningen die gemakkelijk om te bouwen zijn tot woon- en werkruimte of fietsenstalling”, aldus Drenth. “Bovendien werken we veelal met elementen die – zowel op korte als lange(re) termijn – eenvoudig gedemonteerd en op een andere locatie weer opgebouwd kunnen worden. Wordt er geen nieuwe bestemming gevonden, dan kunnen de losse bouwonderdelen opnieuw in de keten worden ingezet. Zo kunnen we heel flexibel inspelen op de veranderende mobiliteitsbehoeften en voorkomen we situaties zoals in bijvoorbeeld De Bijlmer.”

Omarmd door de omgeving

De Amsterdamse Bijlmer werd in de jaren ’60 gebouwd als ‘de modelwijk voor de moderne mens’. “In de wijk werden kolossale parkeergarages toegevoegd, die in de loop der jaren een blok aan het been werden van gemeente én bewoners. Wij willen dit voorkomen, door modulaire voorzieningen te ontwerpen en bouwen die worden omarmd door de buurt én waarop bewoners trots kunnen zijn. Een goede stedenbouwkundige inpassing en een vriendelijke en transparante uitstraling zijn hiervoor essentieel. Bovendien voegen we waarde toe door in te zetten op meervoudig gebruik. Door de parkeervoorziening te combineren met een koffietentje, restaurant, kleine supermarkt of sportschool in de plint ontstaat levendigheid, gezelligheid en sociale controle”, aldus Drenth. “Met een voetbalveld, speeltuin, moestuin, park of combinatie daarvan op het dak, dragen we bovendien ons steentje bij aan de landschappelijke inpassing én natuurinclusieve stad. We bieden een fijne groene plek voor bewoners, die wel alle lusten maar niet de lasten ervaren. Maar ook een plek waar lokale flora en fauna kunnen herstellen. Tot slot worden dankzij de daktuin ongewenste effecten van de klimaatverandering, zoals hittestress en wateroverlast, teruggedrongen.”

Volgens de filosofie van de ‘mobiliteitshub’ bouwt Continental Car Parks op dit moment een parkeervoorziening in Haarlem, waarbij in de plint een restaurant wordt ingericht. “In de Haagse wijk Binckhorst maken we bovendien een combinatie met woon-werkstudio’s op de begane grond en een daktuin voor bewoners. Op de NDSM-werf in Amsterdam bouwen we een parkeergarage met commerciële ruimtes, een fietsenstalling, een restaurant én een daktuin, waarmee het gebouw een centrale functie krijgt in de multifunctionele stadswijk.”

Nu ook in hout

Traditioneel bouwt Continental Car Parks haar mobiliteitshubs in staal, beton of een combinatie daarvan. Recent is hier een nieuw bouwsysteem aan toegevoegd: hout, dat volgens Drenth een zeer krachtig materiaal is in de weg naar een duurzame en circulaire toekomst. “Hout is verantwoord en duurzaam, en bovendien aaibaar en zacht. Dankzij het materiaal wordt nóg een dimensie aan de mobiliteitshub toegevoegd, waar de hele buurt plezier van heeft en trots op kan zijn. Niet voor niets staan de eerste projecten met dit materiaal inmiddels op stapel.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details