DC Mainfright
01:23
01-03-2019

DC Mainfright | Zaltbommel

In het geografische hart van Nederland

Een pand om de klant optimaal te bedienen

Geografisch gezien behoort Zaltbommel tot de meest gunstige ondernemerslocaties van Nederland. De plaats ligt centraal in het land en heeft een uitstekende aansluiting op de grote Nederlandse uitvalswegen. Toch had projectontwikkelaar Somerset Capital Partners de plaats al een tijd niet meer op de radar. “In Zaltbommel was nooit grond beschikbaar”, vertelt Tim Beckmann, partner van Somerset Capital Partners. Maar toen haar ter ore kwam dat de gemeente bezig was met de uitgifte van nieuwe gronden, was zij er als eerste bij om haar interesse over te brengen en wel voor haar klant Mainfreight. 

DC Mainfright

Bijzondere uitdaging
Mainfreight was op dat moment ook zelf op zoek naar een geschikte vestigingsplaats, maar in andere regio’s. Toch zag ook zij onmiddellijk de voordelen van een filiaal in Zaltbommel. Al bracht dit wel een bijzondere uitdaging met zich mee. “Mainfreight had net een grote klant binnengehaald”, licht Beckmann toe. “Een klant met onder meer spuitbussen in zijn assortiment. En laten die nu onder de noemer ‘Gevaarlijke stoffen’ vallen en daarmee buiten het bestemmingsplan van industrieterrein ‘De Wildeman’.” Voor Somerset Capital Partners aanleiding om een wijziging van het bestemmingsplan aan te vragen, die uiteindelijk zonder bezwaar werd aangenomen. Aangezien de bouwvergunning al eerder werd afgegeven, was Somerset al  gestart met de bouwwerkzaamheden.

Build to suit
Beckmann: “In totaal hebben we op De Wildeman 17 hectare grond aangekocht waarop in totaal zo’n 90.000 m² logistieke bedrijfsruimte kan worden ontwikkeld. Hiervan is 50.000 m² bestemd voor Mainfreight. 

Bij de inrichting van aangekochte grond gaan we klantgericht te werk. Onder het motto ‘Build to suit’ worden de panden zo gebouwd dat ze onze klant optimaal kunnen bedienen. Maar over de schouders van de ontwerpers kijken specialisten mee, die bewaken dat het pand generiek blijft. Het moet geschikt blijven voor de algemene logistiek. Er moet bijvoorbeeld manoeuvreerruimte, parkeerruimte en beveiliging zijn. Mocht Mainfreight de samenwerking beëindigen, dan kan het pand relatief eenvoudig geschikt gemaakt worden voor een andere logistieke dienstverlener.”

DC Mainfright

(Beeld: Lisette van de Pavoordt)

Verdeeld in fasen
Ondertussen is het bemiddelingsproces afgerond en is de bouw in volle gang. De laatste hand wordt gelegd aan de kantoren, waarna fase 1 omstreeks half maart wordt opgeleverd. “We hebben fase 1 verdeeld in twee gedeeltes”, besluit Beckmann. “Mainfreight wilde haar nieuwe klant zo snel mogelijk ondersteunen. Om die reden is een gedeelte van fase 1 al in december 2018 opgeleverd. De tweede helft van fase 1 verkeert nu in
het afbouwstadium.”

Tekst: Liliane Verwoolde
Beeld: Somerset Capital Partners
Projectinfo

TT-platen ideaal voor distributiecentra
Het aantal distributiecentra in ons land groeit hard. Er wordt inmiddels tweemaal zoveel vierkante meter aan ‘warehousing’ in ons land ontwikkeld als vijf jaar geleden. De TT-platen van Haitsma Beton blijken prima te passen binnen deze ontwikkeling. Ze koppelen een relatief laag eigen gewicht aan een grote sterkte.

Een mooi voorbeeld van de toepassing van TT-platen bij grote distributiecentra vinden we in Zaltbommel. Hier breidt Mainfreight zijn Europese warehousecapaciteit uit met een enorm distributiecentrum aan de A2 met een oppervlakte van maar liefst 52.000 m2. 

TT-platen
Fase 1 gaat beschikken over 26.817 m² warehouse, 3.755 m² mezzanine en 1.258 m² kantoor (hiervoor zijn alle TT-platen inmiddels geleverd). Fase 2 beschikt ongeveer over dezelfde indeling als fase 1. De mezzanine of tussenverdieping bevindt zich aan beide zijden van het DC, boven de laaddocks. Gezien de grote belasting van deze vloeren (800 kg/m² variabele belasting), is hier gekozen voor TT-platen. In de eerste en tweede fase worden telkens tachtig TT-platen geleverd (16,13 meter lang, 2,85 meter breed, 830 millimeter hoog en 21,5 ton zwaar). Groot voordeel van de TT-platen is dat ze grote overspanningen mogelijk maken, waardoor veel minder kolommen nodig zijn. Hierdoor ontstaat een grote vrij indeelbare ruimte, hetgeen in een distributiecentrum erg belangrijk is.

Op de TT-platen komt een 120 mm dikke constructieve druklaag, die de schijfwerking van de mezzanine verzorgt. Door het aanbrengen van deze druklaag zijn geen trek- en drukbandkoppelingen in de bovenflens nodig. Wel worden de kelkvoegen tussen de platen gevuld met een krimparme mortel.

Stedenbouw partners

DC VSHBomenbuurt