DC Mainfright
01:23
01-03-2019

DC Mainfright | Zaltbommel

In het geografische hart van Nederland

Een pand om de klant optimaal te bedienen

Geografisch gezien behoort Zaltbommel tot de meest gunstige ondernemerslocaties van Nederland. De plaats ligt centraal in het land en heeft een uitstekende aansluiting op de grote Nederlandse uitvalswegen. Toch had projectontwikkelaar Somerset Capital Partners de plaats al een tijd niet meer op de radar. “In Zaltbommel was nooit grond beschikbaar”, vertelt Tim Beckmann, partner van Somerset Capital Partners. Maar toen haar ter ore kwam dat de gemeente bezig was met de uitgifte van nieuwe gronden, was zij er als eerste bij om haar interesse over te

Tekst: Liliane Verwoolde
Beeld: Somerset Capital Partners
Projectinfo

TT-platen ideaal voor distributiecentra
Het aantal distributiecentra in ons land groeit hard. Er wordt inmiddels tweemaal zoveel vierkante meter aan ‘warehousing’ in ons land ontwikkeld als vijf jaar geleden. De TT-platen van Haitsma Beton blijken prima te passen binnen deze ontwikkeling. Ze koppelen een relatief laag eigen gewicht aan een grote sterkte.

Een mooi voorbeeld van de toepassing van TT-platen bij grote distributiecentra vinden we in Zaltbommel. Hier breidt Mainfreight zijn Europese warehousecapaciteit uit met een enorm distributiecentrum aan de A2 met een oppervlakte van maar liefst 52.000 m2. 

TT-platen
Fase 1 gaat beschikken over 26.817 m² warehouse, 3.755 m² mezzanine en 1.258 m² kantoor (hiervoor zijn alle TT-platen inmiddels geleverd). Fase 2 beschikt ongeveer over dezelfde indeling als fase 1. De mezzanine of tussenverdieping bevindt zich aan beide zijden van het DC, boven de laaddocks. Gezien de grote belasting van deze vloeren (800 kg/m² variabele belasting), is hier gekozen voor TT-platen. In de eerste en tweede fase worden telkens tachtig TT-platen geleverd (16,13 meter lang, 2,85 meter breed, 830 millimeter hoog en 21,5 ton zwaar). Groot voordeel van de TT-platen is dat ze grote overspanningen mogelijk maken, waardoor veel minder kolommen nodig zijn. Hierdoor ontstaat een grote vrij indeelbare ruimte, hetgeen in een distributiecentrum erg belangrijk is.

Op de TT-platen komt een 120 mm dikke constructieve druklaag, die de schijfwerking van de mezzanine verzorgt. Door het aanbrengen van deze druklaag zijn geen trek- en drukbandkoppelingen in de bovenflens nodig. Wel worden de kelkvoegen tussen de platen gevuld met een krimparme mortel.

Stedenbouw partners

DC VSHBomenbuurt