In Roosendaal is op bedrijventerrein Borchwerf II een nieuw E-commerce distributiecentrum voor Delin Capital Asset Management (DCAM) ten behoeve van huurder Lidl gebouwd. Een DC waarbij veel aandacht is besteed aan de uitstraling en dat is voorzien van een eigen parkeergarage, vertelt Henrik Bloks van Unibouw. Unibouw kwam via bouwgrondvinden.nl in contact met DCAM. Beide partijen zochten samen een kavel dat aan de diverse criteria voldeed en gingen vervolgens aan de slag met de ontwikkeling en realisatie van het plan.
Het E-commerce-DC voor Lidl is onderverdeeld in drie bouwdelen, elk met een eigen functie. Het ligt pal naast de snelweg A17, met het gezicht naar de weg en de achterzijde richting achterbuurman Primark. Op die manier worden de vervoersstromen van en naar beide bedrijven gescheiden. Meest opvallende aspect van het DC voor Lidl is dat er is gekozen voor het toepassen van veel glas. Dat druist in tegen het algemeen gebruik om gebouwen met dichte wanden te bouwen. Achterliggende gedachte is dat er meer interactie tussen binnen en buiten is en er zo een aangename werkomgeving ontstaat. Eén van de aandachtspunten van Lidl – want een prettig werkklimaat leidt bijvoorbeeld tot minder ziekteverzuim. In dat kader is het DC eveneens voorzien van een kantine met terras.
Prettige beleving
“Als je het gebouw bekijkt, zie je dat Lidl een prettige beleving in het distributiecentrum nastreeft”, maakt Henrik Bloks, projectleider namens Unibouw, duidelijk. Hij vertelt dat het bouwen van het warehouse in april 2018 werd afgerond. “We hebben voor Lidl een gebouw gerealiseerd met 52 docks en met een bruto vloeroppervlak van 56.000 m².” Volgens Bloks is er niet alleen veel aandacht besteed aan het realiseren van een aantrekkelijk gebouw en aangename werkomgeving, maar is er tevens ingezet op duurzaamheid. “Uitgangspunt was om BREEAM Very Good of zelfs Excellent te behalen. Zo is er zorgvuldig gekeken naar gebruikte bouwmaterialen, naar hoge isolatiewaardes, naar energiezuinige verlichting en op het dak zijn zonnepanelen gelegd.”
Parkeergarage
Na de oplevering van het warehouse in april, werd het project voortgezet met de bouw van een parkeergarage met daarin 420 parkeerplaatsen en een fietsenstalling. Bloks: “Het is een E-commerce-DC; dat betekent dat er uiteindelijk tussen de 1.200 en 1.400 mensen komen te werken, in shifts van tussen de 400 en 450 medewerkers. Daarom is er voor een parkeergarage gekozen. Die is met een 50 meter lange verbinding op 7 meter hoogte met het warehouse verbonden. Op dat niveau bevinden zich in het warehouse de kantine, kleedkamers en beveiliging. Medewerkers die met de fiets komen, gaan via een trap naar die plek, die als toegang fungeert.” De parkeergarage werd in november vorig jaar opgeleverd.
Buitenruimte
De buitenruimte, zegt Bloks, was de afronding van het project. Die is inmiddels ook klaar, geeft hij aan. Maar niet zoals ontworpen. “Er is nog geen inritvergunning. Daarom is het buitenterrein anders ingericht. Waar de vrachtwagens – die gesplitst van het andere verkeer het terrein op rijden – vanaf links zouden moeten komen, komen ze nu van rechts. Dat had consequenties voor de terreininrichting: gatehouses, slagbomen, toegangscontrole, lantaarnpalen, het moest allemaal worden omgezet. Tijdelijk. Totdat de procedure is afgerond. Dan krijgt het buitenterrein zijn definitieve invulling.”