Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
DC bol.com: ‘Vervormingseisen en horizontaliteit waren  onze grootste uitdagingen’
Het nieuwe warehouse van de online marktplaats is alweer het tweede pand in Waalwijk.

DC bol.com: ‘Vervormingseisen en horizontaliteit waren onze grootste uitdagingen’

In 2021 opent het nieuwe warehouse van bol.com in Waalwijk zijn deuren. Het nieuwe distributiecentrum staat in het teken van meer mechanisatie en minder loopafstanden voor de medewerkers. Door de sterke focus op mechanisatie dienden de engineers van vloerenspecialist Van Berlo rekening te houden met aanvullende eisen aangaande horizontaliteit en vervorming van de magazijnvloeren. Een gesprek met Glenn Verhoef, commercieel directeur bij Van Berlo.

Tekst | Roel van Gils    Beeld | Van Berlo

Het nieuwe warehouse van de online marktplaats is alweer het tweede pand in Waalwijk. Het eerste werd in 2017 in gebruik genomen, maar blijkt nu alweer te klein. “We hebben destijds voor aannemer Van Wijnen de vloeren en fundering gemaakt in het eerste 50.000 m² grote magazijn en zijn opnieuw gevraagd voor de uitbreiding, dit keer in opdracht van Bouwbedrijf Van de Ven”, begint Verhoef. “Het nieuwe warehouse heeft eveneens een vloeroppervlakte van 50.000 m², maar omvat ook een deel gemechaniseerde hoogbouw.”

Van Berlo heeft eerst 30 centimeter beton gestort over de complete oppervlakte en vervolgens nog eens 15 centimeter daar bovenop.

Complexe shuttlevloer

Het project bestaat voor Van Berlo uit de realisatie van 24.500 m² bedrijfsvloeren inclusief het aanbrengen van 3.300 stuks Mini Vibropalen en 10.000 m² expeditievloeren met daaronder 1.900 Mini Vibropalen, het aanbrengen van 50.000 m² druklagen op de verdiepingen en het realiseren van 14.000 m² shuttlevloeren in het volautomatische magazijn. De vlakheidseisen voor het volautomatische magazijn waren volgens Verhoef niet bijzonder hoog. “Wel moesten we voldoen aan de zogenaamde FEM-normen aangaande horizontaliteit en vervorming. Een scheve vloer kan immers nog vlak zijn. Daarnaast mag de vloer niet doorbuigen door het hoge gewicht in de stellingen. Beide zaken komen een optimale werking van het shuttlesysteem namelijk niet bepaald ten goede.” Eén en ander heeft geresulteerd in een vloer van 45 centimeter dikte, vanwege de belasting van het automatische stellingenconcept met shuttlesystemen tot wel 30 meter hoogte. “De vloer is nat in nat gestort. Dat wil zeggen, we hebben eerst 30 centimeter beton gestort over de complete oppervlakte en vervolgens nog eens 15 centimeter er bovenop.”

De vloer in het shuttlemagazijn.

Behalve voor de uitdagende shuttlevloer heeft Van Berlo ook zijn expertise laten gelden voor het realiseren van de druklagen op de verdiepingen. “De verdiepingsvloeren waren tijdens de bouw moeilijk bereikbaar”, weet Verhoef. “We moesten telkens een flinke afstand van 250 meter(!) overbruggen. Dat vergde goede afspraken met de betonleverancier over de consistentie van de betonsamenstelling. Het mengsel moet die afstand kunnen overbruggen, maar ook leiden tot een goede vloer. Dat is uiteindelijk allemaal perfect gelukt. Tot slot hebben we 37.000 m² aan vloeren behandeld met Ashford Formula, een betonimpregneer op basis van sodiumsilicaat voor minder stofvorming en eenvoudig onderhoud.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details