Cobana
01:47
01-11-2018

Cobana, Rotterdam

Stoer havengebouw op de kop van Katendrecht

Katendrecht wordt steeds mooier. Het van oorsprong Rotterdamse havengebied ondergaat sinds 2000 een grootschalige herontwikkeling tot duurzaam woon- en werkgebied. Nieuwbouwproject Cobana, aan de Bananenstraat op de kop van Katendrecht, geeft deze transformatie een positieve impuls.

Cobana voorziet in de toenemende behoefte aan moderne en betaalbare woonruimte voor young professionals. Ontwikkelaar IC Netherlands, gespecialiseerd in huisvesting voor deze doelgroep, sloot een overeenkomst met Heijmans voor de ontwikkeling en realisatie van het wooncomplex. Voor Heijmans is Cobana het derde grote project op Katendrecht, na het Park- en Laakkwartier en de transformatie van de Fenixloodsen.

woontorens
“Het wooncomplex bestaat uit twee woontorens met in totaal 375 appartementen”, vertelt projectleider Martijn Luigies van Heijmans. “De begane grond krijgt invulling als commerciële plint. Op de tweede, derde en vierde verdieping komen daktuinen. Op de vierde verdieping is in beide torens een gezamenlijke ruimte voorzien. De ene ruimte wordt ingevuld als keuken, de andere als bibliotheek. Verder komen er een grote fietsenstalling en een kleine parkeergarage. De gedachte is dat de meeste bewoners op de fiets naar hun werk in de stad gaan.”

Silogebouwen als inspiratiebron
Het wooncomplex is ontworpen door Rijnboutt, met als uitgangspunt: aansluiten op de rijke havengeschiedenis van de wijk. Het Amsterdamse architectenbureau gaf het gebouw vorm als een stoer havengebouw, waarin een robuuste uitstraling en hoge woonkwaliteit perfect samengaan. In lijn met de andere gebouwen op Katendrecht is Cobana voorzien van prefab betonnen elementen in combinatie met metselwerk. De silogebouwen aan de oevers van de Rijn- en Maashaven waren een inspiratiebron voor wooncomplex Cobana. Dit is onder andere terug te zien in de betonnen rasters ter plaatse van de kroon.

Hoogste punt bereikt
Met het aanbrengen van de eerste paal ging op 22 juni 2017 de bouw van Cobana van start. Luigies: “Eerst brachten we een in het werk gestorte fundering aan van HGSI-palen. Daarop bouwden we het casco, gebruikmakend van het prefab betonbouwsysteem van onze bouwpartner Bestcon. Op 22 juni 2018, precies een jaar na de start van de bouw, bereikten we het hoogste punt.” De gevels worden gesloten met een houtskeletbouw binnenspouwblad. De buitenzijde wordt voorzien van metselwerk en prefab betonnen elementen. Op het dak komen zonnepanelen. 

Cobana

Korte planning
De uitvoering van dit binnenstedelijke nieuwbouwproject gaat niet alleen gepaard met een beperkte bouwplaats, maar ook met een bijzonder korte planning. Luigies: “In juni 2019 leveren we het gebouw in zijn geheel op, maar wij sturen voor de zekerheid aan op mei. Een bouwtijd van twee jaar voor zo’n gebouw is strak. We hebben lange dagen gemaakt bij de opbouw van het casco. Ook troffen we noodvoorzieningen als waterdichte lagen. Zo konden we tijdens de ruwbouw starten met de afbouw. Verder monitoren we continu hoe we ervoor staan. Voorzien we dat we uit de planning lopen, dan worden er direct maatregelen getroffen.”

Twintig woningen per week
Met het casco gereed zijn de afbouwwerkzaamheden in volle gang. Eén gevel is al voorzien van metselwerk. Verder is de planning om twintig woningen per week af te bouwen. “Dat is soms een uitdaging”, zegt Luigies. “Tegelijkertijd heb ik vertrouwen in een succesvolle oplevering. De goede samenwerking en het wederzijdse vertrouwen tussen de betrokken partijen maken snelle beslissingen en een positieve, efficiënte workflow mogelijk.”   

Tekst: Patricia van der Beek
Beeld: Rijnboutt BV
Projectinfo

Slimme gevels
In de Rotterdamse wijk Katendrecht wordt Cobana gerealiseerd, een multifunctioneel gebouw met 375 huurappartementen. Vianen Kozijnen is bij het project betrokken als leverancier van de houten prefab gevelelementen, stelkozijnen en houten binnenkozijnen. De aluminium kozijnen worden in de gevelelementen ingebouwd zodat de gevel compleet wordt aangeleverd op de bouw. 

Het bedrijf speelde in de voorbereiding al een belangrijke rol, vertelt accountmanager Hans Bakker. “We hebben gekeken naar de eisen en wensen van de opdrachtgever en hebben die verder uitgewerkt. En waar nodig verbeterd en geoptimaliseerd. De aansluiting van een aluminium kozijn op het houten gevelelement is jarenlang onderbelicht geweest. Dit heeft geresulteerd in schades doordat er vocht in de constructie kon komen. Met het Vianen Garantkader® behoren deze problemen tot het verleden. Dat betekent een gecertificeerde water- en winddichtheid tot 600Pa. De Cobana is een hoogbouwproject; dan heb je te maken met deze hoge belasting. Daar sluit ons product dus perfect op aan.”

Bij Vianen Kozijnen, zegt Bakker, is het uitgangspunt de klant te voorzien van optimale oplossingen. “We zoeken feitelijk steeds naar verbeterpunten. Bovendien werken we veelal in BIM zodat de faalkosten drastisch omlaag gaan.” Hij legt uit dat de productie inmiddels is afgerond. Op dit moment vinden er nog leveringen plaats vanuit de overdekte opslag. “We leveren in goed overleg en beschikken over eigen transport waardoor we flexibel kunnen reageren. Alles wordt op transportbokken geplaatst en geleverd wanneer gewenst.”

Het maken van houten prefab gevelelementen en houten kozijnen doet Vianen al tientallen jaren, merkt Bakker op. De manier waarop dat gebeurt, is echter in de loop der jaren veranderd, geeft hij aan. “Dat komt voort uit onze passie om continu te verbeteren. We hebben een heel brede kennis die we vroegtijdig in een project inbrengen en volgen nieuwe ontwikkelingen op de voet. Wij werken aan slimme gevels; gevels die snel kunnen worden geplaatst en voorzien zijn van handige oplossingen waardoor een gebouw snel wind- en waterdicht is. Op die manier willen we kosten besparen en de opdrachtgever zo effectief mogelijk ontzorgen.”


Ronde trappen geven unieke draai aan Bananenstraat
Kenmerkend voor het project Bananenstraat zijn de vijf stalen trappen aan de binnen- en buitenzijde. Spiltrap Centrum, specialist in ronde trappen en jarenlange partner van Heijmans, realiseert deze trappen. 

Vooral de twee buitentrappen vereisen specialistische kennis. Peter Faber, sales manager bij Spiltrap Centrum, geeft uitleg: “De hoofdtrap, een bordessentrap, loopt van de vierde tot en met de achttiende verdieping. Deze trap kan maar tot en met de zestiende verdieping aan het gebouw bevestigd worden. Voor het bovenste en – vanwege de windbelasting – meest kwetsbare stuk moeten we de stevigheid uit de onderconstructie halen. We voeren de stalen kolommen daar onder andere dikwandiger uit om de krachten op te vangen.” 

Bijzondere constructie
“De andere buitentrap loopt van de achtste tot en met de vijftiende verdieping”, vervolgt Faber. “Hij lijkt hierdoor te zweven. Een bijzondere constructie door de uitkraging uit de gevel. De binnentrappen, twee torens van vier verdiepingen en één van acht verdiepingen, zijn meer uitgevoerd als de gebruikelijke vluchttrappen.”

Duurzaam uitgevoerd
Spiltrap Centrum vervaardigt de trappen in de eigen fabriek in het Friese Oosterwolde. Alle trappen worden duurzaam uitgevoerd in verzinkt staal en voorzien van een coating. Ze worden, per verdieping, kant-en-klaar naar de bouwplaats getransporteerd en door Spiltrap Centrum zelf gemonteerd. Faber: “De binnentrappen zijn al geplaatst. Voor de montage van de buitentrappen zijn de stalen consoles ingemetseld. De trappen zelf plaatsen we als de gevels gereed zijn.”

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever/exploitant IC Netherlands, Amsterdam
Architect Rijnboutt B.V., Amsterdam
Bouwer Heijmans BV, Rosmalen
Casco Bestcon, Best
Geveltechniek Facédo BV, Velp
Installaties Spindler Installatietechniek b.v., Rotterdam
Bouwperiode juni 2017 –  juni 2019

T-Port Logistic CampusKatendrecht