zm-kopieren

Het ontwerp van de brandweerkazerne van RTHA onderscheidt zich in meerdere opzichten van de reguliere brandweerkazerne.

01:48
22-04-2020

Brandweerkazerne RTHA, Rotterdam | 24/7 in de startblokken

Bouwen met stijgende en dalende vliegtuigen op een steenworp afstand

Op de luchthaven van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) staat veiligheid boven alles. Een belangrijk onderdeel hiervan is de brandweerkazerne, die wordt gebouwd halverwege de start-/landingsbaan. In geval van calamiteiten kunnen de drie bluswagens en ondersteunende voertuigen binnen 30 seconden uitrukken.

Het ontwerp van de brandweerkazerne van RTHA onderscheidt zich in meerdere opzichten van de reguliere brandweerkazerne. Om te beginnen is de ligging allesbehalve doorsnee. De bouwlocatie ligt halverwege de start-/landingsbanen en zorgt ervoor dat de werkzaamheden van aannemer De Vries Verburg Bouw vallen onder de regels en eisen van RTHA. Omdat de brandweerkazerne straks continu bezet moet zijn, komen er ook extra faciliteiten voor de brandweerlieden.

b-kopieren

De ligging van de nieuwe brandweerkazerne is allesbehalve doorsnee.

 

Extra vergunningen

Bouwen op de luchthaven vraagt om veel extra maatregelen. “Onze medewerkers hebben rechtstreeks toegang tot de bouwplaats”, vertelt Bernhard van Houwelingen, projectleider van De Vries en Verburg Bouw. “Zodra zij echter even daarbuiten moeten zijn, is een werkvergunning vereist en moeten zij langs de paspoortcontrole en de reguliere checkpoints. Ook voor het plaatsen van materieel, zoals heistellingen en kranen, zijn extra vergunningen nodig.”

Elke onduidelijkheid voorkomen

Voor de plaatsing van het genoemde materieel bleef het niet bij vergunningen. De plaats van de torenkranen moest ook passen binnen de aanvliegroutes. Hieruit volgde de voorwaarde dat de kranen bij calamiteiten binnen een half uur kunnen worden gestreken. Om elke onduidelijkheid voor verkeersleiders en piloten weg te nemen, zijn de kranen voorzien van een lamp en een rood/wit-geblokte vlag.

zzg-kopieren

De gevels worden zwaar geluidgeïsoleerd en voorzien van speciaal glas.

 

Ondersteunende faciliteiten

Het functioneren van de brandweerkazerne wordt aangestuurd door alarmmeldingen vanuit de verkeerstoren, de Airport Authority of de meldkamer van de brandweer via P2000. Om hierop onmiddellijk te kunnen reageren, wordt de kazerne 24/7 bezet. De brandweerlieden trekken hierin en verkeren in een continue staat van paraatheid. Ter ontspanning worden op de eerste verdieping slaapvertrekken en een kantine ingericht; op de begane grond een sportzaal, fitnessruimte, leslokaal en buitensportkooi.

Crashtenders

“Het heeft veel overleg gevraagd om de alarmen te coördineren, zodat men in de kazerne weet hoe te reageren op welke alarm”, vertelt Van Houwelingen. “De samenwerkingsprocessen moeten ook verwerkt worden in de installaties. Aansprekende voorbeelden van deze bijzondere installaties zijn de ‘crashtenders’ oftewel ‘blusreuzen’. Deze motoren zijn zo krachtig dat zij de zware blusauto’s binnen de kortst mogelijke tijd op de plaats van een incident brengen. De blusreuzen zijn uitgerust met schuimspuiters. Om de luchtverontreiniging bij het wegrijden van de crashtenders te beperken, is er een speciale rookgasafzuiging gemonteerd.”

zzza-kopieren

Hoge bouwtechnische eisen

Voor het overige zijn alle bouwtechnische eisen van de hoogste klasse. Uit milieuoverwegingen wordt het dak voorzien van sedumbegroeiing en zonnepanelen. Een kasgevel fungeert als warmte- en koude-element. De gevels worden zwaar geluidgeïsoleerd en voorzien van speciaal glas. “Je zou verwachten dat de bijzondere omstandigheden impact hebben op het bouwproces”, merkt Van Houwelingen op. “Het tegendeel is waar. Er wordt uitstekend overlegd en het bouwproces verloopt voorspoedig. Daarbij is het aantrekkelijk om te bouwen op een plek die anders voor je gesloten zou blijven. De vliegtuigen stijgen en landen hier op steenworp afstand.”    

Tekst | Liliane Verwoolde Beeld | Brandweerkazerne RTHA

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever
Rotterdam The Hague Airport, Rotterdam

Ontwerp
Moen & Van Oosten architekten, Rotterdam

Constructie
Peters & Van Leeuwen constructeurs en adviseurs voor de bouw, Gouda

Installaties
Van Rennes Elektro- & Installatietechniek, Klaaswaal

Uitvoering
De Vries en Verburg Bouw B.V., Stolwijk

Bouwsom
circa € 6,5 miljoen

Bouwperiode
juni 2019 – juli 2020

sanitaire_bureau_electronique_t4delabie-kopieren