Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
‘Bij een ontwerp werk je altijd van grof naar heel fijn’
De uitbreiding van Fruity Line.

‘Bij een ontwerp werk je altijd van grof naar heel fijn’

Fruity Line focust zich op de productie van verse, premium vruchtensappen en smoothies. Doordat het bedrijf enorm is gegroeid, was het noodzakelijk om uit te breiden. Daarvoor schakelde ze onder andere de hulp van JC van Kessel Architectuur in. Albert-jan Sikkens van JC van Kessel ontwierp dit grote, fruitige bedrijfspand.

Sikkens was al bekend met Fruity Line: dit was niet het eerste project van het bedrijf waar JC van Kessel mee aan de slag ging. “Al eerder hebben we panden van Fruity Line uitgebreid en tekenwerk gemaakt. En nu moest er op het laatste stuk vrije grond van het bedrijventerrein nog een nieuw gebouw komen. Fruity Line vroeg ons een ontwerp te maken. Erg leuk, aangezien we gespecialiseerd zijn in fruitgerelateerde gebouwen. We hebben al een aantal projecten mogen ontwerpen voor bijvoorbeeld fruittelers.”

Het grote, fruitige bedrijfspand.

Het ontwerp

“Nadat we helder hadden hoe groot het plan werd, gingen we aan de slag met het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan.” De beginfase stond voor Sikkens in het teken van puzzelen en oplossingen vinden: waar komt alles te staan? “Dat vind ik het leukste om te doen. De uitdaging bij dit project was het parkeergedeelte en hoe we dat in het gebouw gingen verwerken. Hiervoor hebben we gepuzzeld met verschillende ontwerpen, maar uiteindelijk kozen we voor een verhoogd parkeerdak. Zo is er op de begane grond zoveel mogelijk ruimte voor productie.”

Albert-jan Sikkens van JC van Kessel.

Voordat Sikkens aan een ontwerp begint, leest hij zich goed in. “Ik heb gelukkig al veel ervaring met het ontwerpen van grote gebouwen, maar bij ieder project moet je met belangrijke punten rekening houden, ook bij het ontwerpen van een parkeergarage. Hoe gaat het in zijn werk met veiligheid, draaicirkels en de hellingshoek? Hoe breng je mensen veilig naar een trap of lift? Om achter het antwoord op deze vragen te komen, bezocht ik onder andere een parkeergarage in IJsselstein en ben ik met de bouwbegeleider de garage
rond gegaan.”

Uiteindelijk is gekozen voor een verhoogd parkeerdak.
De beginfase stond voor Sikkens in het teken van puzzelen en oplossingen vinden.

“Ik ben eigenlijk alleen in de beginfase van het hele project bezig, als het gebouw staat ben ik alweer een paar jaar klaar. Zo ook met Fruity Line. Vijf jaar geleden zijn we begonnen met het project, maar je werkt er in die vijf jaar niet 24/7 aan. Dan zoek je weer iets uit voor het bestemmingsplan en dan dien je een verzoek voor overleg in; het is niet alleen maar schetsen maken.”

Steeds verder verfijnen

Welstand had behoefte aan beelden van hoe het gebouw er vanaf de snelweg uit zou zien. “Ook daar ga ik mee aan de slag. Dan maak ik een aantal ontwerpen, die een goed beeld geven van hoe het gebouw eruit ziet als je er met hoge snelheid voorbij rijdt. Zo krijgen de schetsen stukje bij beetje meer vorm. In het ontwerp ga je eigenlijk van grof naar heel fijn, er komen namelijk steeds meer details bij. En dat is een een-tweetje met de opdrachtgever. Ik probeer de wensen van de klant af te stemmen met wat constructief mogelijk is: kan het qua brandveiligheid, bijvoorbeeld? Dat is soms wel een complexe puzzel, maar die ga ik graag aan.” 

Bouwinfo
  • Opdrachtgever Augustinus BV
  • Gebruiker Fruity Line
  • Architect JC van Kessel Architectuur
  • Constructeur Van Roekel & Van Roekel Ingenieurs in Constructies
  • Aannemer Hardeman
  • Aannemer parkeergarage Generalis Bedrijfsbouw
  • E-installatie Modderkolk
  • W-installatie Megens Installaties
  • Koelinstallatie De Laat Koeltechniek
  • Sprinklerinstallatie Unica Fire Safety

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details