Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Jaarboek

Asbest en Chroom-6: veilig en verantwoord verwijderd

_DSC7181 kopiëren
Vanuit haar locatie in Wormerveer voert VKS dagelijks standaard en complexe asbestsaneringen en gevaarlijke stoffen saneringen uit voor een breed spectrum aan opdrachtgevers.

Tekst | Tekst | Lieke van Zuilekom Beeld | Henry Faber Photography

15 januari 2021 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

“In opdracht van woningbouwverenigingen voeren we wekelijks asbestsaneringen uit bij mutaties en reparatieonderhoud”, vertelt directeur Danielle Poolman. “Maar ook voor complexe asbestprojecten in bijvoorbeeld elektriciteitscentrales, monumentale gebouwen en schepen draaien wij onze hand niet om. De gevaarlijke stoffensanering betreft onder andere fijnstof- en Chroom-6-saneringen. In opdracht van het Ministerie van Defensie voeren we bijvoorbeeld Chroom-6- en overige CMR-stoffensaneringen uit in grote werkplaatsen, waarbij we oude verflagen van defensiemateriaal verwijderen en/of de werkruimten saneren. Op het terrein van de Koninklijke Marine in Den Helder saneren we bovendien asbestonderdelen in en rond schepen. Ook hebben we diverse contractafspraken met universiteiten, vastgoedbedrijven en ingenieursbureaus, waarvoor we met name werkzaamheden in de renovatiesloop verrichten.”

VKS staat voor Vakkennis, Kwaliteit en Service en vindt haar oorsprong in de specialistische reiniging en calamiteitenservice. “Dit brengt een cultuur van direct aanpakken met zich mee, waarbij de hulpvraag van de klant snel en efficiënt moet worden opgelost”, vertelt Poolman. “Die aanpak en mentaliteit zit nog altijd in ons DNA. We denken proactief met klanten mee in aanpak, doorlooptijden en kosten. Zeker in moeilijke projecten. Indien nodig zoeken we bovendien out-of-the box naar mogelijkheden om bedrijfsprocessen ongehinderd doorgang te laten vinden en/of bewoners zo min mogelijk te hinderen. Vanzelfsprekend staat de veiligheid van mens en milieu hierbij voorop.”

Alle asbestsaneringen worden uitgevoerd volgens de wet. “Op basis van inventarisatierapport, locatie/situatie en klantwensen én binnen de grenzen van de risicocategorieën maken wij een Plan van Aanpak, waarmee iedereen akkoord kan gaan”, aldus Poolman. “Onze aanpak voor Chroom-6 komt op veel vlakken overeen. Al in 1999 zijn wij gestart met saneringswerkzaamheden bij Maritiem Vliegkamp De Kooy en ook voor de KLM hebben wij diverse projecten uitgevoerd. Echter ontbreekt aanvullende wet- en regelgeving op dit vlak. De overheid geeft slechts aan dat voor Chroom-6-saneringen de Arbowet gevolgd moet worden, waarin staat dat medewerkers, mensen en milieu beschermd moeten worden. Toen enkele jaren geleden Chroom-6 groot in het nieuws kwam, hebben wij samen met enkele partijen de handschoen opgepakt en vanuit onze kennis en ervaring duidelijke kaders afgesproken. Samen met een aantal certificerende instanties hebben we bovendien een procescertificaat/kwaliteitslabel laten ontwikkelen, dat wij begin dit jaar ook zelf in ontvangst hebben genomen. Ieder saneringsproject VKS wordt afgerond met een vrijgavemeting, uitgevoerd door een onafhankelijk laboratorium, waarmee de klant verzekerd is van een Chroom-6-vrij opleverresultaat.”  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Randy van den Hoek

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Stedenbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details