01:40
13-03-2015

Amsterdam | Gemeentewerf

Stadsdeel Zuid krijgt energieneutrale gemeentewerf
Aan het eind van dit jaar moet het stadsdeel Zuid in Amsterdam beschikken over een nieuwe, duurzame gemeentewerf. Voor een gebouw waar de afval-, veeg- en onderhoudswagens af en aan rijden betekent dat een bijzondere ontwerp- en bouwopgave. Dankzij onder meer 1100 zonnepanelen moet een energieneutraal gebouw worden gerealiseerd.

Het complex van 6200 vierkante meter bvo verrijst op de plek van de gesloopte oude gemeentewerf aan de Luchtvaartstraat, pal langs de ring A10. Het biedt onderdak aan de afdelingen Afvalinzameling, Handhaving & Veiligheid en Beheer Openbare Ruimte van het stadsdeel Zuid. Het gebouw bestaat uit twee lagen, de begane grond dient vooral als stallingsruimte voor het groot materieel, op de verdieping bevinden zich de kantoren, de aparte kleedruimtes voor mannen en vrouwen, vergaderruimtes en een kantine met grootkeuken.

De milieuambities van de stad Amsterdam speelden een belangrijke rol in het ontwerpproces. De gemeentewerf moet zo duurzaam zijn als mogelijk is voor een werf. Het uitgangspunt is om een energieneutraal en compact gebouw te realiseren, waarbij ook de energie wordt geleverd voor het opladen van de elektrische voertuigen die worden gebruikt. Dat is mogelijk onder meer door de toepassing van warmte-koudeopslag, het gebruik van oppervlaktewater uit de naastgelegen Schinkel en hemelwater voor het wassen van voertuigen in   de wasstraat. Ook de hoge luchtdichtheidseis van de kantoorverdieping is hierbij van belang.

De energieneutrale doelstelling wordt vooral bereikt door de grote hoeveelheid zonnepanelen. De door BDG Architecten Ingenieurs ontworpen gemeentewerf zal vooral in het oog springen door de bijzondere constructie met ruim 1100 pv-panelen die op het dak wordt geplaatst. Deze stalen constructie vormt een integraal onderdeel van het ontwerp en is afgeleid uit de kassenbouw.

“Het gaat om een complex en moeilijk gebouw, waarbij ook nog moet worden gebouwd op een postzegel”, stelt Andrien Slangen, projectleider bij Bouwbedrijf van Grootheest, de aannemer die verantwoordelijk is voor de bouw en het project na Europese aanbesteding wist te verwerven. “Het is tot stand gekomen in een integraal ontwerpproces, waarbij constructeur, architect en installatieadviseur met gebruikmaking van het BIM-model samen optrokken. Het gebouw wordt eigenlijk in twee bouwstromen opgetrokken, in prefab en natte betonbouw.”

De begane grond kent een bijzondere verdiepingshoogte van 7 meter. Om de grote voertuigen in het stallingsgedeelte voldoende manoeuvreerruimte te bieden zijn zware prefab betonnen Y-kolommen toegepast, waarop forse prefab betonnen liggers rusten die in lengte variëren van bijna 11 tot ruim 16 meter. Aan de zijde van de A10 heeft de begane grond een glazen vliesgevel, langs de Luchtvaartstraat wordt stalen gevelbeplating toegepast. In een deel van de stallingsruimte bevindt zich op ongeveer 3 meter hoogte nog een tussenverdieping met kantoorruimte en magazijn.

De naastgelegen wasstraat en hellingbaan naar de eerste verdieping zijn uitgevoerd in natte betonbouw. De hellingbaan voert naar een parkeerterrein voor het personeel, dat aansluit op de kantoorverdieping. Onder de hellingbaan bevindt zich het waterbassin voor de sprinklerinstallatie. Vanuit de kantine kan het personeel nog naar een entresol en een terras op het dak. De oplevering is eind oktober. De bouwopgave is daarmee ook qua tijd een uitdaging voor Bouwbedrijf van Grootheest.

Stedenbouw partners