The City Garden
02:28
16-11-2017

Amstelveen: The City Garden verenigt meerdere functies

In Amstelveen wordt momenteel gebouwd aan The City Garden. In dit carré-vormige complex komen 77 luxe appartementen, een hotel en restaurant. Ondergronds is een parkeergarage voorzien. De realisatie is in handen van Lokhorst Bouw en Ontwikkeling.

The City Garden komt aan de rand van het stadscentrum van Amstelveen te staan, in een fraaie, parkachtige omgeving. In de architectuur is het luxe karakter van het twaalf verdiepingen hoge gebouw terug te zien: wisselende hoogtes, fraaie raampartijen, de toepassing van mooie gevelsteen en grote, uitkragende balkons. Verder komt er een onder architectuur aangelegde binnentuin.

Planning
In totaal komen er 77 ruime in The City Garden, in meer dan veertig verschillende types. Bewoners die al hebben ingeschreven krijgen de mogelijk het appartement naar wens in te delen. Op de plek waar het complex wordt gebouwd, stond eerder ook al een gebouw, vertelt projectleider René Hollenberg van Lokhorst Bouw en Ontwikkeling. “Dat was verwijderd toen wij de opdracht voor dit project kregen. Wel was er nog een kelder; die hebben we gesloopt.” Die sloopwerkzaamheden begonnen in januari van 2016; aansluitend werd met de bouw van The City Garden begonnen, zegt hij. Daarvan is het casco nu nagenoeg gereed. Er wordt gewerkt aan het gevelmetselwerk en het plaatsen van de kozijnen. Bij de eerste appartementen is al een aanzet gegeven tot de afbouw. Van het hotel is de constructie klaar en er is een begin gemaakt met de gevelsluiting. Het restaurant op de begane grond vormt de laatste fase van het project. “Oplevering van het hotel staat gepland voor het eerste kwartaal van 2018, de appartementen in het eerste en tweede kwartaal van volgend jaar.”

The City Garden

Beperkte bouwplaats
Hollenberg wijst op de krappe bouwlocatie waardoor de twee torenkranen die bij het werk worden ingezet niet naast maar in het gebouw zijn geplaatst. “De sparingen die we daarvoor in de betonvloer moesten maken, worden nadat de kranen niet meer nodig zijn aangeheeld.” Ook voor het aanleveren van materialen had de beperkte ruimte consequenties, geeft hij aan. “Alles wordt just-in-time geleverd, er kan niets worden opgeslagen. In de buurt is een opstelplaats voor de vrachtauto’s gecreëerd. Die lossen en zijn meteen weer weg.” Hij noemt als voorbeeld de kozijnen die beglaasd en geschilderd op bokken worden aangeleverd. “Niet alleen omdat het logistiek efficiënt is, maar eveneens met het oog op de planning. Die is heel strak. Met dit soort doordachte oplossingen blijven we op schema.”

Bewonerswensen
Onder het gebouw, dat een aansluiting op de stadsverwarming krijgt, komt een eenlaagse parkeergarage voor de bewoners. De parkeergarage wordt volledig door Lokhorst ingevuld. Dat geldt eveneens voor het hotel, geeft Hollenberg aan. “We doen niet alleen het casco en de gevels, maar richten bijvoorbeeld tevens de keuken in en leggen vloerbedekking.” Of dat bij het restaurant net zo is, weet hij niet. “Daar krijgen we de details nog van door.” Wel bekend zijn de bewonerswensen van de mensen die zich hebben ingeschreven voor een appartement, maakt hij duidelijk. “Zoals gezegd hebben ze invloed op de indeling, maar eveneens op andere zaken. Denk aan deuren en kozijnen, aan tegelwerk en sanitair. Daarvoor liggen uiteenlopende opties. Het maakt het voor ons een heel divers werk, maar dat is een mooie uitdaging.”

Tekst | Jac Buchholz  Beeld | 5d Architectuur & Fotografie, Jan Willem Dragt
Architect | Mulderblauw Architecten

 

i-project-infov3Projectinfo

Bewonerswensen

In The City Garden in Amstelveen worden diverse functies samengebracht: luxe appartementen, een hotel, een ondergrondse parkeergarage en een restaurant. Voor al die functies verzorgt SDR Elektrotechniek de elektrotechnische installaties, vertelt projectleider Gijsbert Randeraad.

“Een gevarieerde opdracht omdat iedere functie zijn specifieke kenmerken en dus eisen heeft. Voor het restaurant moeten we die overigens nog doorkrijgen, dat staat gepland voor de laatste fase. De eerste fase is inmiddels afgerond en aan het eind van het jaar zijn we klaar met fase 2. Voorjaar 2018 staat de gehele oplevering gepland.”

Zeker tijdens de ruwbouwperiode is er sprake van een strakke planning, geeft hij aan, met zeer frequent overleg. “Met een lean planning zorgen we dat het treintje goed blijft lopen.” Logistiek verloopt alles prima, merkt Randeraad op, en op het terrein zijn voldoende opslagmogelijkheden. Over de woningen zegt hij: “Bij appartementencomplexen is vaak sprake van repeterend werk, maar dat is hier niet het geval. Het gaat om luxe koopappartementen waarbij rekening wordt gehouden met vooraf bekende bewonerswensen, ongeveer een derde van de woningen. Dat heeft voor ons eveneens consequenties. Bijvoorbeeld wat de plek van lichtpunten en schakelaars betreft. Ook dat maakt het een gevarieerd werk voor ons.”

Stedenbouw partners

Modulair bouwenAchterzijde-Nettelhorststraat