Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Nieuws

‘Al het goede komt in drieën’

DCIM100MEDIADJI_0734.JPG
Warehouse-overview.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Wouters Schijndel

17 mei 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht realiseert Wouters Schijndel vrijwel gelijktijdig drie warehouses én een parkeergarage, die gezamenlijk het project DC UTR06 vormen van projectontwikkelaar Intospace. De werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang. Sterker nog, in de komende maanden vindt gefaseerd de oplevering plaats. Een gesprek met projectleider Joan Aarts van Wouters Schijndel over de vele uitdagingen op deze brownfieldlocatie, ingesloten tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en een spoorlijn.

Warehouse C.

“Het gelijktijdig bouwen van drie warehouses is niet uniek, maar vraagt wel enige aandacht”, zegt Aarts terecht. “Het komt aan op teamwork binnen onze organisatie, zeker op de bouwplaats, dat is een compliment waard! Intern beschouwen wij het overigens als één project. Zo hebben we het project ook aangenomen van Intospace, intussen al vele jaren een gewaardeerde opdrachtgever van ons. Het maakt dat we op diverse fronten de nodige synergieën kunnen behalen, zoals een gecombineerde sprinklerinstallatie voor de drie warehouses zodat er slechts één watervoorziening en één pompkamer benodigd zijn. Dat geldt ook voor de gecombineerde buffervoorziening, die regenwater gedoseerd afvoert richting het Amsterdam-Rijnkanaal. Hiervoor is zelfs een aanpassing in de kade gemaakt.”

Warehouse A.

Logistieke uitdagingen

De warehouses worden alle drie ontwikkeld met als uitgangspunt een BREEAM ‘Excellent’ certificering. Gebouw A behelst een oppervlakte van 20.200 m2 warehouse, 430 m2 mezzanine en 4.450 m2 kantoor, gebouw B is iets kleiner met 13.400 m2 aan warehousevloeren, 1.660 m2 mezzanine en 1.380 m2 kantoor en tot slot beslaat gebouw C 21.300 m2 warehouse, 2.400 m2 mezzanine en 1.790 m2 kantoor. “Omdat het een brownfieldlocatie betreft, is het altijd afwachten wat je in de ondergrond aantreft”, stelt Aarts. “Hier is dan ook extra aandacht naar uitgegaan tijdens de ontwerpfase. Daarnaast hebben we te maken met een beperkte ruimte vanwege het relatief hoge bebouwingspercentage en het feit dat we bouwen op een inbreidingslocatie die ingeklemd ligt tussen het kanaal en het spoor. Dat geeft de nodige logistieke uitdagingen voor wat betreft de aanvoer van materialen, te meer omdat we de drie warehouses ook nog eens gelijktijdig bouwen. De beschikbaarheid van materialen is sowieso een probleem gebleken, waardoor het project in het begin wat vertraging heeft opgelopen. Hierdoor hebben we gaandeweg het project de planning nóg meer in elkaar moeten schuiven.”

Warehouse B.

Bij de bouw van gebouw A is vanaf het begin al een huurder betrokken. “Deze huurder heeft een behoorlijk pakket aan inbouwvoorzieningen neergelegd, waaronder een koel- en vriescel. Dat is ook de reden dat we dit gebouw voor oplevering vrijgeven, zodat de huurder vroegtijdig met de inbouwwerkzaamheden kan starten en kort na oplevering haar activiteiten kan opstarten. Momenteel vinden er dus ontzettend veel activiteiten gelijktijdig plaats op de bouw. Daar zit ook onze kracht. We zijn organisatorisch zeer betrokken en sterk en werken met vaste en gespecialiseerde onderaannemers waarop we kunnen vertrouwen. Dat stelt ons in staat om telkens weer kwalitatief hoogwaardige warehouses te bouwen, zoals het drietal hier in Utrecht. De warehouses en de parkeergarage voor 400 auto’s worden vanaf dit moment opgeleverd”, besluit Aarts.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Randy van den Hoek

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Stedenbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details