Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
2 projecten in 1: Uniek project met 140 huurappartementen en een hybride brandweerkazerne
Tussen de bouwdelen komen ruime binnentuinen met witte gevelstenen. Een vliesgevel met aluminium profielen zorgt voor de bescherming tegen geluid vanaf het spoor.

2 projecten in 1: Uniek project met 140 huurappartementen en een hybride brandweerkazerne

Op het terrein van het voormalige PostNL-kantoor, tussen de spoorlijn en de Schipholweg in Leiden realiseert Bouw­combinatie Boele & van Eesteren/du Prie bouw & ontwikkeling een heel bijzonder project. ‘The Station House’ omvat niet alleen 140 huurappartementen in het middensegment, maar ook een brandweerkazerne. Architect Bart van de Putte tekende de ontwerpen voor een project op een postzegel van slechts 150 bij 60 meter met 4 appartementen­gebouwen voor vermogensbeheerder Syntrus Achmea Real Estate & Finance en een brandweerkazerne voor Veiligheidsregio Hollands Midden. Tekenbureau bd architecture verzorgde de technische uitwerking van het ontwerp. De werkzaamheden zijn in juli 2020 gestart. Naar verwachting zal het project medio 2022 opgeleverd worden.

Woning- en utiliteitsbouw op één bouwplaats

“Er is veel vraag naar betaalbare woningen voor mensen die in de stad willen wonen. Deze locatie op een paar minuten van het Centraal Station, de Leidse binnenstad, de universiteit en heel wat andere voorzieningen in Leiden is ideaal om aan deze vraag tegemoet te komen”, vertelt Dennis Koens van Syntrus Achmea Real Estate & Finance. “Op de begane grond bevinden zich een paar appartementen, de entreevoorzieningen, de bergingen en 61 parkeerplaatsen. Daarboven komen telkens 4 bouwlagen met studio’s, 2- en 3-kamerappartementen met een oppervlakte variërend van 44 tot 82 m². Ze beschikken allemaal over een balkon of terras. Tussen de bouwdelen, op het dak van de parkeergarage, leggen we binnentuinen aan, die afgeschermd worden door geluidsschermen in verband met de ligging aan het spoor. De binnentuinen zijn een plek waar bewoners kunnen verblijven en elkaar kunnen ontmoeten, waardoor de sociale cohesie binnen het project versterkt wordt.”

Ralph Holland van Veiligheidsregio Hollands Midden voegt toe: “In de onderste twee bouwlagen van de twee meest zuidwestelijke torens komt de brandweerkazerne Leiden-Noord, die de huidige kazernes Leiden-Gooimeerlaan, Leiderdorp en Oegstgeest zal vervangen. De nieuwe brandweerkazerne wordt een hybride kazerne, die zowel beroeps- als vrijwillige brandweer zal omvatten. Deze zone krijgt uiteraard een aparte toegang en op de twee bovenliggende bouwlagen komen verblijfs- en slaapruimten voor de 24 uurs dienst van de brandweer, want hier zullen 24/7 acht mensen in wisseldienst aanwezig zijn.”

De gevel van de brandweerkazerne onderscheidt zich van de rest het project door de donkere gevelstenen. Bovenop bevinden zich twee lagen met slaap- en verblijfsruimten voor de brandweer.

Duurzame materialen en technieken

De Bouwcombinatie Boele & van Eesteren/du Prie bouw & ontwikkeling kreeg de opdracht om dit project te realiseren. Ze begon in juli vorig jaar met de sloopwerkzaamheden en midden november werden de eerste palen geheid. “Aan de kant van het spoor werden Vibropalen gebruikt, terwijl er DPA+ palen aan de zijde van de weg kwamen om trillingen te voorkomen. Het casco bestaat hoofdzakelijk uit beton en breedplaat en voor de kopse gevels gebruikten we HSB-elementen met geïntegreerde kunststof kozijnen en driedubbele beglazing”, licht projectleider Wouter Velsing van Boele & van Eesteren toe. “Het ‘regenjasje’ van de gevel bestaat uit metselwerk, waarbij de architect koos voor een combinatie van rode bakstenen voor de wooneenheden, donkere gevelstenen voor de brandweerkazerne en witte stenen aan de kant van de binnentuinen. Ook voor de voegen werden twee kleuren gebruikt. Ander opvallend element zijn de grote vliesgevels met aluminium profielen aan de binnentuinen, die eveneens dienst doen als geluidschermen. Op het dak komen zonnepanelen en in de toekomst wordt geopteerd voor hemelwateropvang in de binnentuinen.”

Bereikbaarheid en veiligheid als bijkomend thema

Op termijn moet dit project het eerder ‘dode’ stuk opnieuw tot een bruisende omgeving maken. “Het omliggende terrein zal door de gemeente Leiden ingericht worden”, stellen Martijn du Prie en Rene Middelkoop van du Prie bouw & ontwikkeling. “De gemeente staat in voor de herinrichting van de Schipholweg om de bereikbaarheid en veiligheid te verbeteren. Dit nieuwe gebouw krijgt een inrit aan de Schipholweg.”  

Elektrotechnische installaties voor appartementen, parkeergarage én brandweerkazerne

In opdracht van de bouwcombinatie Boele en van Eesteren/du Prie realiseert SDR Elektrotechniek de elektrotechnische installaties voor The Station House in Leiden.

“Op zich is dit een alledaags project voor ons, maar de combinatie van 140 appartementen en een parkeergarage met een brandweerkazerne maakt het tot een mooie en uitdagende opdracht. We zijn verantwoordelijk voor de complete elektrotechnische installaties in de appartementen, het aanleggen van de kabelgoten voor de nutsbedrijven, de montage van de PV-panelen op de daken en de koppeling met de woningen, alsook de brandmeldinstallatie, in-uit-signalering en toegangscontrole voor de parkeergarage. In de brandweerkazerne nemen we naast de elektrotechnische ook de data-installaties voor onze rekening”, vertelt projectleider Gijsbert Randeraad. “Alles werd volledig in BIM uitgewerkt, waardoor er op de bouwplaats geen problemen konden optreden. We zijn begin 2021 met de uitvoering gestart. Een team van 4 à 5 medewerkers is actief in de woningen en sinds de bouwvak hebben we ook een aparte ploeg in de brandweerkazerne. Naar verwachting zullen we in mei 2022 het project kunnen opleveren.”

Bouwinfo

Opdrachtgevers
Syntrus Achmea Real Estate & Finance (appartementen) en Veiligheidsregio Hollands Midden (brandweerkazerne)

Architect
Bart van de Putte, Delft

Hoofdaannemer
Bouwcombinatie Boele & van Eesteren/du Prie bouw & ontwikkeling 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details