‘Veilige en verantwoorde sanering van uw Chroom 6-houdende materialen’

Onlangs werd bekend dat werknemers bij Defensie zijn blootgesteld aan Chroom 6, terwijl deze stof schadelijk is voor de gezondheid. Mede door de media-aandacht die hierdoor is ontstaan, is de grenswaarde voor Chroom 6 in de lucht verlaagd naar het verbodsrisiconiveau (1µg/m³). Echter zijn de problemen hiermee verre van opgelost, weet VKS, specialist in het reinigen en saneren van bestaande gebouwen, complexen en infrastructuren.

Chroom 6 wordt onder andere verwerkt in (grond)verf, hout, plastic en metaal. Als deklaag of ingrediënt van bouwmaterialen biedt het een optimale hechting, extra stevigheid en bescherming tegen corrosie. “In vaste vorm kan Chroom 6 geen kwaad. Het aanbrengen van bijvoorbeeld chromaathoudende verf is dan ook vaak geen probleem”, vertelt Michel Miltenburg van VKS. “Maar wanneer onderhoud wordt gepleegd en men gaat het oppervlak schuren, krabben, branden of snijden, dan komt er fijne stof vrij die niet alleen via de neus en mond kan worden ingeademd maar ook via de huid onze lichaamscellen kan binnendringen.” Zelfs een kleine hoeveelheid kan vervolgens al astma, chronische longkwalen en zelfs longkanker, neus- en bijholtekanker en maagkanker veroorzaken. Daarmee is Chroom 6 volgens deskundigen ‘nog erger dan asbest’. “Niet voor niets wordt geadviseerd om onderhoud aan en sanering van chromaathoudende objecten altijd door een specialist te laten uitvoeren.” 

VKS

Vast stappenplan
Chroom 6 wordt onder andere toegepast in industriële projecten, zoals op lantaarnpalen, bruggen en stationsoverkappingen, waar een lange levensduur gewenst is. Maar ook in de transportwereld, zoals op (straal)vliegtuigen, waar een optimale hechting ook bij grote luchtweerstanden en bij diverse weersomstandigheden geborgd moet worden. “Het gebruik van Chroom 6 wordt hier zelfs verplicht door de fabrikant, omdat er geen goed alternatief voorhanden is”, aldus Miltenburg. Bij het onderhoud aan en de sanering van deze objecten, hanteert VKS altijd een vast stappenplan. “We starten steevast met een inventarisatie ter plaatse, waarbij we worden begeleid door een onafhankelijk laboratorium dat, aan de hand van monsternames, exact de hoeveelheid Chroom 6 in een ruimte of object kan bepalen. Op basis van deze meetresultaten, de situatie ter plaatse en de wensen van de opdrachtgever maken wij een Plan van Aanpak, waarin we diverse saneringsmogelijkheden aanbieden.”

VKS

Diverse sanerings­mogelijkheden
Allereerst is er de natte methode, die veelal wordt toegepast op treinstations waar de werkzaamheden in 52 tot maximaal 72 uur moeten worden uitgevoerd. “Een periode waarin we de perronkappen niet alleen moeten reinigen, maar ook van een nieuwe verflaag moeten voorzien”, aldus Miltenburg. “Om te garanderen dat mensen én milieu op geen enkele manier met Chroom 6 in aanraking kunnen komen, worden de perronkappen rondom ingepakt. En ook de vloer wordt afgedekt, waarna we met een waterfreestechniek de oude verflagen verwijderen en het staal ontroesten. Zonder dat het onderliggende oppervlak beschadigd raakt. Al het water wordt zorgvuldig door ons opgevangen en gezuiverd. Een behoorlijke exercitie, maar wel noodzakelijk voor onze gezondheid.”

Een tweede optie is om alle Chroom 6-houdende materialen in hun geheel te demonteren en vervangen. “Deze werkzaamheden voeren we onder andere uit voor de GVB/ het Amsterdamse metronet, dat al haar kozijnen, reclameborden en lichtlijnen vervangt”, aldus Miltenburg. “In deze projecten werken wij voornamelijk ’s nachts, waarbij tevens de werkruimte compleet wordt afgesloten.” Voor Defensie, waar de afgelopen jaren op tal van legerplaatsen onderhoud is gepleegd aan tanks, pantserwagens en vliegtuigen, waarbij grote hoeveelheden stof zijn vrijgekomen en neergeslagen, worden door VKS uitgebreide reinigingsoperaties uitgevoerd. “Op dit moment zijn we bijvoorbeeld met vijf ploegen actief om alle stof in de onderhoudsruimtes af te zuigen en horizontale delen nat te reinigen, zodat contaminatie in de toekomst wordt voorkomen. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor sanering met lasers, waarmee we al een aantal projecten succesvol hebben uitgevoerd.”

VKS

Tijdens de werkzaamheden dragen alle VKS-medewerkers speciale pakken én ademhalingsbescherming. Naast Chroom 6-sanering is het bedrijf onder andere gespecialiseerd in asbestsanering, gevaarlijke stoffen sanering, specialistische reiniging, calamiteitenservices, technisch onderhoud, cleaning building systems en de sanering van binnenklimaatsystemen.


VKS
Vrijheidweg 8
1521 RR Wormerveer

T  +31 (0)75 621 30 41
F  +31 (0)75 621 57 80
algemeen@vks.nl
www.vks.nl

Tekst | Lieke van Zuilekom     Beeld | VKS