Schiphol Green Mountains Logistics Park: Verrijst op kop Aalsmeerbaan

Pal naast de kop van de Aalsmeerbaan van luchthaven Schiphol is het moderne logistieke complex Green Mountains Logistics Park in aanbouw. De eerste fase omvat een hal van 30.000 m², die nog dit jaar wordt opgeleverd. Daarna verrijzen er nog drie hallen waardoor het totale oppervlak op ruim 100.000 m² uitkomt.

Het Green Mountains Logistics Park op het voormalige Groenenbergterrein bij Schiphol Rijk is een ontwikkeling van Borghese Logistics en investment manager AEW. Het 25 hectare grote park moet de positie van Nederland als hét logistieke knooppunt van Europa versterken. Het park heeft dankzij de onlangs omgelegde N201 een directe aansluiting op de A4 en A9, en daarmee een snelle verbinding richting Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. En het heeft natuurlijk een zeer korte verbinding met het vrachtareaal op de luchthaven.

Bouwen onder de rook van Schiphol
Eind 2015 schreef Borghese een tender uit voor het ontwerp van het distributiecentrum. Het ontwerp van Mies Architectuur won deze tender. Het duurzame en hoogwaardige logistieke bedrijvenpark, dat het duurzaamheidscertificaat BREEAM ‘Very Good’ krijgt, wordt gebouwd door Pleijsier Bouw. Bij de uitvoering moet deze aannemer voldoen aan de specifieke eisen die gelden voor het bouwen onder de rook van Schiphol. “We moeten rekening houden met de radarkaarten van de luchthaven”, vertelt Alex Oosterhof, projectcoördinator bij Pleijsier Bouw. “De landingsbaan ligt zo dichtbij, dat als je hier rondloopt je eigenlijk al de regels overtreedt. Dat betekent dat we ontheffing moesten aanvragen voor de verschillende hoogtes van het materieel dat wij bij de bouw inzetten en dat het materieel alleen kan worden ingezet op basis van een strakke planning. Zo moest onze heistelling worden voorzien van een lamp en een vlag of deze moest aan het eind van de dag dagelijks plat gelegd worden. Als je één van de benodigde vergunningen mist, dan wordt de bouw direct stilgelegd, maar bij ons is deze procedure goed verlopen.”

Voordat de start bouw is in november 2016 de grond van de bouwlocatie nog uitvoerig gecontroleerd op mogelijke niet-geëxplodeerde objecten uit de Tweede Wereldoorlog. Oosterhof: “Hier moest een oppervlaktedetectie worden uitgevoerd voor het gehele terrein, met scanapparatuur en onder het gebouw plus tien meter erbuiten zijn gaten geprikt om tot acht meter diep de grond te scannen. Er werd op het gehele terrein slechts één klein object aangetroffen.”

Het diepte-onderzoek bracht wel een onvoorzien probleem met zich mee, want daardoor werd de kleilaag doorboord en werd de dichte bodem een open vergiet, waardoor wateroverlast ontstond. “We hebben zodoende veel last gehad van opkomend grondwater, waardoor de vloerstort uiteindelijk moest worden uitgesteld. Dat bodemonderzoek willen wij bij de andere hallen eerder doen.”

Lat steeds een stukje hoger
De hallen worden volgens de huidige logistieke normen gebouwd, met zo min mogelijk kolommen, grote overspanningen en met een hoge vlakheidsnorm voor de betonvloer. De eerste hal kan in vijf eenheden worden verhuurd. Zodra er voldoende huurders zijn gevonden, gaat Pleijsier Bouw van start met een volgende hal. Oosterhof: “Wij zien de bouw van Green Mountains Logistics Park als vier verschillende projecten, waarbij we door het leereffect bij iedere hal de lat wat hoger leggen dan bij de vorige.”


Bouwinfo
Opdrachtgever: Borghese Logistics, Nijkerk
Ontwerp: Mies Architectuur, Ede
Uitvoering: Pleijsier Bouw, Genemuiden
Installaties: Hoppenbrouwers (E), Van Bon Installaties (W), Spie (Sprinkler)
Constructeur: Peters van Leeuwen
Bouwperiode: eind 2016 – najaar 2017
Bouwkosten: 9,6 miljoen


Schiphol Green Mountains Logistics Park

i-project-infov3 Projectinfo

Uitstekende prestaties op het gebied van isolatiewaarde en brandwerendheid
Duurzaam dankzij geïsoleerde gevelpanelen

De betonwanden voor de eerste hal van het Green Mountains Logistics Park zijn afkomstig van BisoTON. Het bedrijf heeft daarvoor ruim 1.900 m² geïsoleerde gevelpanelen geleverd, die zijn toegepast in de bijna drie meter hoge plint van de hal. Het prefab beton rond de overheaddeuren van de laaddocks bestaat tevens uit geïsoleerde panelen van BisoTON.

BisoTON biedt een ruime keuze aan niet-geïsoleerde en geïsoleerde betonpanelen, die geschikt zijn voor een brede toepassing in zowel de agro-, utiliteits-, industrie- en woningbouw. Door de geavanceerde productielijn zijn vereisten als hoge isolatiewaardes, verschillende afwerkingen – zoals grindsteen, kleursteen, structuursteen of uitgewassen grind – en diverse instortvoorzieningen te verwerken.

“Door gebruik te maken van 3D tekensoftware, die ook de machines in de fabriek aanstuurt, kunnen we flexibel onze klanten bedienen, ook als het gaat om grote aantallen”, zegt Theo Kool van BisoTON.

Bij de geïsoleerde panelen bestaat de kern van de plaat uit een hoogwaardige kern van EPS-isolatie of PIR, zoals bij dit project. Kool: “We storten eerst horizontaal een onderlaag, daar leggen we de isolatie op, die weer wordt afgedekt met een bovenlaag van beton. De PIR-isolatie resulteert in uitstekende prestaties op het gebied van isolatiewaarde en brandwerendheid.”

De panelen zijn standaard voorzien van transportwapening en verbindingsankers, als het om constructieve wanden gaat is ook zwaardere wapening mogelijk. De panelen worden in sledes aangeleverd op de bouwplaats. Kool: “We leveren een kwalitatief, robuust, sterk en hoogwaardig product. Daarnaast onderscheiden we ons in zowel het voorbereidingstraject als de nazorg. Wat ik daarmee bedoel? Ervaar het bij BisoTON.”

Schiphol Green Mountains Logistics Park2


Getrapt gebouw
Vlakbij de start- en landingsbaan Aalsmeerderbaan van Schiphol wordt logistiek bedrijvenpark Green Mountains Logistics Park (GMLP) gerealiseerd. Het gaat om vier gebouwen met een totaal vloeroppervlak van 100.000 m². Het eerste gebouw is nagenoeg afgerond.

Peters & van Leeuwen is verantwoordelijk voor de staalconstructie inclusief fundering. “Werkzaamheden die we regelmatig uitvoeren”, vertelt constructeur Pascal Ruivenkamp. “Al heeft ieder project zo zijn eigen kenmerken, hier ook.” Zo was een van de eisen van de opdrachtgever, zegt hij, dat het gebouw een hoge wind- en sneeuwbelasting aan moet kunnen. Verder moest er rekening worden gehouden met een optionele tussenvloer boven de docks. “Van Schiphol kwam bovendien de extra eis om een deel van het gebouw, dat vlak bij de landingsbaan ligt, lager te maken. Het heeft dus een getrapte vorm gekregen vanwege de veiligheidsvoorschriften.”

Ruivenkamp geeft aan dat de vier gebouwen ongeveer een gelijke omvang krijgen. “Dit is echter iets groter dan de andere. Het staat op voormalige agrarische grond die in eerste instantie niet bijdroeg aan de bereikbaarheid. Daarvoor zijn maatregelen genomen. In de grond is ook nog onderzoek naar bommen gedaan. Dat heeft geen gevolgen voor de planning. We kunnen binnen de gestelde termijn opleveren.”

Schiphol Green Mountains Logistics Park3


Tekst | Henk Geist  Beeld | Pleijsier Bouw