‘Omgeving van grote invloed op bouwwerkzaamheden’

Van der Valk landt ook in Amsterdam

Langs de A2 op Amstel Business Park wordt momenteel gebouwd aan het eerste Amsterdamse Van der Valk-hotel (Schiphol niet meegerekend). Het hotel krijgt 206 luxe kamers, drie restaurants, wellnessruimten en diverse congreszalen. Het gebouw telt in totaal zeventien verdiepingen en de toren is ruim zestig meter hoog. Eronder komt een tweelaagse parkeergarage. Aannemer van het project is Pleijsier Bouw.

Van de Amsterdamse binnenstad is het bekend, maar buiten het historische centrum kan ruimte eveneens schaars zijn. Dat weten ze ook bij Pleijsier Bouw. “De omgeving hier is van grote invloed op de bouwwerkzaamheden”, stelt projectcoördinator Alex Oosterhof. “Los van de beperkte ruimte moeten we rekening houden met een aangrenzend studentengebouw met vierhonderd studenten en een kantoorgebouw. Verder ligt er een gracht, wat maakt dat we eigenlijk niet in het erbij gelegen dijklichaam mochten heien. Daar hebben we uiteindelijk toch ontheffing voor gekregen.”

Rust
De werkzaamheden begonnen in mei 2016 met het aanbrengen van de fundering. Zoals aangegeven moest daarbij rekening worden gehouden met het naastgelegen kantoorpand en de studentenhuisvesting. Onder meer ook op het vlak van geluidsmaatregelen, geeft Oosterhof aan. “Het heien van de damwanden en palen zorgt voor geluidsoverlast. Om dat binnen de perken te houden, hebben we gebruikgemaakt van een geluidsmantel. Daarnaast hebben we continu geluidsmetingen uitgevoerd. Verder hebben we een communicatietraject opgezet met informatieavonden, nieuwsbrieven en de mogelijkheid tot overleg. Dat heeft rust gecreëerd.”

Begin van dit jaar was de kelder klaar en kon worden begonnen met de bouw boven de grond. Uitdaging daarbij is hoe om te gaan met het zware materieel terwijl er nauwelijks ruimte is, merkt Oosterhof op. “We kunnen een deel van de parkeerplaats van de buren gebruiken en verder leveren we just-in-time aan; de transporten worden meteen verwerkt. Voordeel is de goede bereikbaarheid, dicht bij de snelweg.”

Zoals bij vrijwel alle vestigingen van Van der Valk bevinden de publieke ruimtes zich in de onderste verdiepingen, de laagbouw. Hier komen onder meer een restaurant, bar en lobby met receptie. Op de eerste verdieping zijn de ontbijtzaal en vergaderruimtes voorzien; een verdieping hoger komt een grote zaal met balkon. Op de derde verdieping komen wellness- en fitnessvoorzieningen plus een zwembad. “Dat hebben niet veel hotels van Van der Valk. Wij leggen het niet aan maar bereiden het wel voor.” Op de derde verdieping is eveneens een aantal slaapkamers voorzien. Dat wordt voortgezet tot de zeventiende verdieping, in de toren. De bouwwerkzaamheden bevinden zich momenteel halverwege die toren, zegt Oosterhof. “Het is nu grotendeels repeterend werk, al zijn de kamers niet allemaal hetzelfde; ze verschillen onder andere wat installaties betreft.”

Homogeen gevelkarakter
Hij wijst dan op het homogene karakter van de gevels die zijn uitgevoerd in metselwerk. “Er is sprake van behoorlijk wat metselwerk – dat vraagt nog wel wat inspanning want metselaars zijn momenteel schaars. Overigens ziet het deel dat reeds gerealiseerd is er fraai uit.” Het afwerken van de gevels zal volgens Oosterhof naar verwachting half december beginnen. Pleijsier Bouw, zegt hij, is behalve voor de ruwbouw tevens verantwoordelijk voor een deel van de afbouw. “We verwachten de laatste werkzaamheden medio 2018 te kunnen afronden.”

 

i-project-infov3 Projectinfo

Staalconstructies van formaat
De complete staalbouw voor de laagbouw van het Van der Valk-hotel wordt geleverd door Van Ee Staalspecialisten. Het bedrijf levert eerst de constructie en vervolgens de trappen, hekken en balustrades, tezamen goed voor zo’n 200 ton staal. Hiermee houdt Pleijsier Bouw het staalwerk in één hand en dat biedt voordelen.

“De trap wordt gekoppeld aan de staalconstructie”, legt Bas van Ee, directeur van Van Ee Staalspecialisten uit. “Als deze van hetzelfde adres komen, weet je zeker dat de elementen perfect op elkaar zijn afgestemd. Gaten en koppelingen zitten dan gegarandeerd op de juiste plek.”

Draagkrachtige kolommen
Belangrijke onderdelen van de staalconstructie zijn de twee kolossale, stalen kolommen in het hart van de hoogbouw. Met een lengte van 15 m en een doorsnede van 60 cm spreken ook de vakmensen hier van ‘grote jongens’. Van Ee: “Deze kolommen waren oorspronkelijk ontworpen in beton. Toen de draagkracht moest worden vergroot, stelde de constructeur voor om de kolommen te verbreden naar Ø 80 cm. Maar met deze doorsnede kwam Van de Valk in de problemen met het inrichtingsplan. Met stalen kolommen werden beide problemen in één keer opgelost.”

Een hoofdtrap van formaat
Niet minder kolossaal is de stalen trap. Deze bestaat uit drie elementen van 2.500 kg en zes elementen van 1.100 kg. Vanwege de grote afmetingen wordt de trap al tijdens de ruwbouwfase gemonteerd. “Het poedercoaten was een uitdaging”, vertelt Van Ee. “Dat gebeurt in een oven waarin de elementen vrij kunnen hangen, maar waar vonden we de spuiterij met een oven met deze grote afmetingen? Uiteindelijk hebben we die gevonden in Amersfoort.” Om beschadiging te voorkomen, gebeurt de bekleding van de trap met hout en messing anti-slipprofielen pas vlak voor oplevering.

Nu de grote werken zijn afgerond, wacht Van Ee Staalspecialisten nog een reeks van hekwerken en balustrades. Deze zijn straks medebepalend voor de luxe uitstraling van het hotel.


Constructieve knooppunten
De meeste Van der Valk-hotels kennen in grote lijnen een soortgelijke vormgeving: enkele verdiepingen laagbouw en een toren met de hotelkamers. Bij de nieuwe vestiging in Amsterdam komt er een tweelaagse, ondergrondse parkeergarage bij. Alle beton voor de ruwbouw wordt geleverd door Van Muijen Betonbouw.

Werkvoorbereider Salvester Blouw: “We monteren tevens kanaalplaten en prefab wanden, trappen en bordessen. In de kelder en de onderste verdieping wordt het beton in het werk gestort, vanaf verdieping drie is sprake van tunnelbouw – daar zijn veel constructieve knooppunten. Die veelzijdigheid maakt het een bijzonder project, dat om een goede voorbereiding vroeg. We zijn al in een vroeg stadium met aannemer en constructeur in gesprek gegaan over de beste oplossingen. Ook nu nog zitten we wekelijks bij elkaar. We zorgen er zo voor dat het niet te complex wordt. In de constructie zit de grootste uitdaging.”

En ja, merkt hij op, de planning is strak, maar dat is inmiddels een gegeven bij ieder project. Daarnaast is er maar heel weinig ruimte om te bouwen, zegt Blouw. “Leveringen gebeuren just-in-time, we werken met vaste stortdagen. We weten dus precies wat wanneer dient te gebeuren. Door de goede onderlinge afstemming verloopt dat soepel.”


Energetisch gebouw
Het is een redelijk omvangrijk project met enkele bijzondere uitdagingen, de bouw van een nieuw Van der Valk-hotel in Amsterdam. Een mooi project ook, vindt Marco Diederen, directeur-eigenaar van Tecco Group, dat het gebouw van alle w-installaties zoals verwarming, koeling, luchtbehandeling, regeltechniek en loodgieterswerkzaamheden voorziet.

Onderdeel van de werkzaamheden was eveneens de complete engineering van die installaties, geeft hij aan. “We zijn vroeg in het voortraject al met de opdrachtgever en architect in gesprek gegaan om een plan uit te werken dat voldoet aan de gewenste EPC-waardes. Het creëren van een optimaal binnenklimaat is bij ieder project ons uitgangspunt.”

Inmiddels is de uitvoering in volle gang, zegt Diederen. “De werkzaamheden zijn voor ons bekend terrein, logistiek en planning zijn hier de grote uitdagingen. Daarover hebben we wekelijks overleg. Als middelgroot bedrijf kunnen we flexibel met het tijdsschema omgaan, we hebben de mogelijkheid om op te schalen.” Dat in Nederland bij veel projecten, zoals ook in dit geval, een strakke tijdsplanning wordt gehanteerd, ziet hij als gegeven. “Dat is al meer dan tien jaar zo, daar moeten we overheen stappen. De planning hier is om medio volgend jaar op te leveren, waarbij we afhankelijk zijn van de weersomstandigheden komende winter.”


‘Alles met een stekker’
In het nieuwe Van der Valk-hotel in Amsterdam komt onder meer een uitgebreid elektrotechnisch pakket. Met domotica, touch screens om diverse functies te bedienen, LED-verlichting, een storingsmelder, een brandmeldinstallatie en noem maar op. “Alles met een stekker, van de kelder tot het dak”, zegt projectleider Bert Damen van Techval, het bedrijf dat voor de complete E-installaties verantwoordelijk is.

“Dat doen we vaker voor Van der Valk. We kijken naar specifieke wensen en denken mee om in samenspraak met de opdrachtgever tot eventuele verbeteringen te komen. Daarbij nemen we uiteraard de ervaring van eerdere Van der Valk-projecten mee.”

Anders dan bij de meeste Van der Valk-hotels is de aanleg van een ondergrondse parkeergarage, geeft Damen aan. “Ook dat vullen we elektrotechnisch in met onder meer slagbomen, veiligheidsinstallaties en sensorgestuurde LED-verlichting.” Hij geeft aan dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel van het project is. “Op het dak van het hotel komen zonnepanelen en we plaatsen een screen om het energieverbruik inzichtelijk te maken.” Vanwege nogal wat onwerkbare dagen is de opleveringsdatum wat verschoven, stelt hij tot slot. “De planning is strak, die hebben we wat opgerekt. Medio volgend jaar moeten we klaar zijn.”


Bouwinfo

Opdrachtgever Ontwikkelaar Burginvest (gebruiker: Van der Valk)
Architect OZ architecten
Aannemer Pleijsier Bouw Genemuiden
Constructie Van Rossum ing.
Installaties Techval (E) en Tecco (W)

Tekst | Jac Buchholz   Beeld | Pleijsier Bouw