Moerdijk | Dc Dudok: De meeuwen broeden rondom het bouwterrein

Distributiecentra worden groter en groter. Het aantal vierkante meters lijkt zijn maximum nog steeds niet te hebben bereikt. Een opvallend staaltje is het distributiecentrum dat Dudok bouwt voor een internationale supermarktketen. Met 60.000 m² en 99 docks kan deze grootgrutter weer even vooruit.

Het nieuwe distributiecentrum is bestemd voor de opslag van niet-bederfelijke producten. De Vries en Verburg Bouw B.V. realiseert het dc van Dudok aan de Middenweg in Moerdijk. ‘Efficiency’ is zowel bij het ontwerp als bij de bouw het sleutelwoord. Daarom heeft het distributiewarehouse de vorm van een rechthoek, onderverdeeld in vier brandwerende compartimenten. In het eerste warehouse bevinden zich de kantoorruimtes en de chauffeursruimte. Voor de bouw van het dc staat – inclusief terreininrichting – negen maanden.

Laaddocks vrachtwagen DC Dudok

Strakke planning
Met deze korte uitvoeringstijd gaat De Vries en Verburg onmiddellijk na gunning aan de slag. Zij maakt afspraken met de grondwerker en onderbouwleverancier, koopt de dakisolatie in en plant de staalconstructie in. “We hebben de laatste tijd meerdere dc’s gebouwd”, vertelt Michel van Veluw, projectleider van De Vries en Verburg. “Binnen deze reeks is dit dc relatief eenvoudig. De uitdaging zit in de planning en het bewaken van de doorlooptijden.”

Brandwerende compartimenten
Toch zijn er wel zaken die extra aandacht vragen. Zo moeten de compartimenten extreem brandwerend zijn. Om aan de hoge eisen te voldoen, plaatst De Vries en Verburg rolluiken en tussenwanden die 240 minuten brandwerend zijn. Ook de afdichtingen maakt zij brandwerend. “We hebben hiervoor veel contact met de brandweer gehad”, vertelt Van Veluw. “Deze heeft geadviseerd en komt regelmatig langs op de bouw.”

Inrichting DC Dudok Moerdijk

Proefmodellen
99 docks betekent 99 levellers en 99 overheaddeuren. Voor De Vries en Verburg aanleiding om eerst een proefmodel te maken en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de toekomstige gebruiker van het pand. Deze constateert dan dat de buffers nog dichter bij elkaar kunnen en dat de bovenflappen van de shelters moeten worden aangepast. “Bij deze grote aantallen loont het maken van een proefmodel altijd de moeite”, weet Van Veluw uit ervaring.

En dan vraagt de natuur nog specifieke aandacht. Het bouwterrein blijkt een favoriet broedgebied van meeuwen en is om deze reden beschermd gebied. Gedurende de paringstijd mogen de vogels hier niet worden gestoord. “Het enige wat we konden doen, was voorkomen dat de meeuwen zich nestelden op het bouwterrein. Hiervoor hebben we een ecoloog met hond ingehuurd die het terrein de hele dag bewaakte. ’s Nachts werden de vogels afgeschrikt met een laserstraal. Het resultaat is duidelijk zichtbaar. Het gebied rondom het bouwterrein is overladen met nesten.”

Luchtfoto distributiecentrum Dudok Moerdijk

Een dosis geluk
Het vraagt een strakke planning en goede afspraken om een werk van dit formaat in zo’n kort tijdsbestek te bouwen. Maar een dosis geluk is ook welkom. “Het weer heeft in de periode januari/februari niet meegewerkt. De regen viel met bakken uit de lucht, terwijl de riolering nog niet eens was geëngineerd. Dat heeft veel natte voeten opgeleverd. Dit soort tegenvallers moet wel beperkt blijven. Half september heeft de gebruiker de sleutel in ontvangst mogen nemen en is het inhuizen gestart. Dat is twee weken eerder dan gepland.”

DC Dudok binnen

Tekst | Liliane Verwoolde  Beeld | Dudok Groep – De Vries en Verburg

i-project-infov3 Projectinfo

Engineering, productie en uitvoering van het complete betonwerk in één hand

Het betonwerk in DC Dudok is geëngineerd, geproduceerd en uitgevoerd door Schipper Vloeren en Schipper Betontechniek. Hiermee is Schipper als groep verantwoordelijk voor een breed pakket, variërend van de heipalen, fundatie en beganegrondvloeren tot de verdiepingsvloeren en betonwanden.

“Onze bedrijfsnaam verraadt het al”, vertelt Boudewijn Hektor, bedrijfsleider van Schipper Vloeren. “Van origine zijn we een betonvloerenbedrijf. In de loop der jaren zijn er echter steeds grotere projecten op ons pad gekomen en daarin willen opdrachtgevers vooral ontzorgd worden. Ze willen zoveel mogelijk taken bij één onderaannemer onderbrengen en overleggen met één aanspreekpunt. Die rol past ons als een jas.”

Schipper begint met de engineering van het project en neemt vervolgens de voorbereiding en productie ter hand. Een gedeelte wordt geprefabriceerd in het eigen productiecentrum in Apeldoorn; een ander gedeelte wordt aangekocht. Hektor: “De leveringstijden spelen een grote rol. De fundatie moet op tijd gereed zijn, zodat de staalbouwers ook hun afspraken kunnen nakomen. Om die reden zoeken we de juiste balans tussen zelf-produceren en inkopen.” Maar zelfs met de beste werkvoorbereiding kun je voor verrassingen komen te staan. “Tijdens het heiwerk stuitten we op een dikke, ondoordringbare laag. Het heeft veel extra inzet en uren gevraagd om deze uitdaging op te lossen. Dan zie je dat je met bevlogen mensen werkt. Het project is keurig op tijd opgeleverd.”


‘Een tevreden klant als uiteindelijke doel’

DC Dudok op het bedrijventerrein aan de Middenweg in Moerdijk nadert zijn voltooiing. Het distributiecentrum heeft een totale oppervlakte van circa 60.000 m2, verdeeld over vier warehouses en een kantoorgedeelte. Installatiebedrijf Van Rennes verzorgt de elektrotechnische installaties. Dat betreft volgens manager projecten Jaco Bervoets onder meer de voedingsstructuur, licht-/krachtinstallaties met LED-verlichting, noodverlichting met monitoringsysteem en alle aansluitingen bij de docks.

De LED-verlichting in de hallen is standaard gedimd op tien procent en wordt dynamisch aangestuurd vanuit het gebouwbeheersysteem en de bewegingsdetectie. Bij beweging wordt de verlichting naar honderd procent geschakeld. Iedere rij met stellingen wordt zo apart verlicht wanneer het nodig is en geeft een aanzienlijke energiebesparing van zo’n 35 procent. Daarnaast wordt de verlichting automatisch uitgeschakeld zodra het inbraakalarm wordt ingeschakeld.

De realisatie van DC Dudok is een omvangrijk project, waar voor de energievoorziening grote afstanden moeten worden overbrugd. Dat gebeurt met behulp van een railkokersysteem van achthonderd meter, zegt Bervoets. “Daarbij is sprake van een korte uitvoeringsperiode, wat we tegenwoordig steeds vaker zien. Wij spelen hier op in met een goede voorbereiding en flexibele inzet. Samen met de andere bouwpartners kijken we hoe we zo goed en efficiënt mogelijk kunnen samenwerken – vanuit een realistische planning. Gedurende de uitvoering is er steeds nauw contact. Met een tevreden klant als uiteindelijke doel.”

DC Dudok Moerdijk Van Rennes


Bouwinfo 

Opdrachtgever
Dudok Terminal Moerdijk II, Dordrecht

Directievoering
Adcom 2000, Architecten en Ingenieurs B.V., Rotterdam

Architect
Design Logic, Nuenen

Constructie
Advies- en Ingenieursbureau Van de Laar, Eindhoven

Aannemer
De Vries en Verburg Bouw B.V., Stolwijk

Sprinklerinstallaties
SPIE Nederland, Tilburg

W&S-installaties
KIN Installatietechniek, Rijen

E-installaties
Van Rennes Elektro- & Installatietechniek, Klaaswaal

Bouwperiode
Januari – september 2017