Amsterdam Pontsteiger: Ultrastille, energiezuinige en snelle liften voor appartementengebouw Pontsteiger

Op de kop van de Amsterdamse nieuwbouwwijk Houthavens verrijst het majestueuze Pontsteiger gebouw, een appartementencomplex met 27 bouwlagen waarvan de vorm het best kan worden omschreven als een stoel. Zowel in het plintgedeelte als in de poten van het hogere brugdeel komen comfortabele, snelle en energiezuinige tractieliften van Schindler, voorzien van het intelligente, gecombineerde toegangscontrole-/bestemmingbesturingssysteem PORT (Personal Occupant Requirement Terminal).

Met dit systeem kan aan de buitenzijde van de lift de juiste bestemming worden gekozen. “PORT – een aanraakscherm met hoge resolutie, microfoon, optionele kaartlezer en luidspreker – regelt met zijn communicatietechnologie alles en kan zelfs personen detecteren op hun aanwezigheid voor de terminal, om waar mogelijk energie te besparen”, vertelt keyaccount manager Marc Twickler van Schindler. “Optioneel is zelfs ‘myPORT’ mogelijk. Dit kan – hoewel niet opgenomen in dit project – ook de toegangscontrole en intercom integreren met de bestemmingsbesturing van de lift. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is je smartphone. Convenience is luxe, en daar investeert Schindler veel in. Als er met gepersonaliseerde kaarten wordt gewerkt of met de smartphone kan PORT je bestemming voorstellen op basis van de waarschijnlijkheid van jouw locatie en het tijdstip van je oproep.”

Het Pontsteigergebouw heeft twee ondergrondse parkeerlagen, een bovengronds laagbouwdeel van zes verdiepingen en een hoogbouwdeel van 27 verdiepingen, bestaande uit twee torens, verbonden door een brug van zeven bouwlagen met topappartementen. De te leveren liftinstallaties zijn alle van het type Schindler S5500. In totaal gaat het om twaalf liftinstallaties, verdeeld over de laagbouwplint (acht liften verspreid over zes kernen) en de poten van het brugdeel (twee liften per kern). “De liften zijn voorzien van de laatste generatie ultrastille en comfortabele, machinekamerloze tractieliften”, aldus Twickler. “Dat houdt in dat de liften worden aangedreven door een machine in de kop van de schacht; de remenergie van de liftkooi wordt teruggeleverd aan het net waardoor deze installaties zeer duurzaam zijn in gebruik.”

Amsterdam Pontsteiger liften

Engineering binnen BIM
“De liftkooien van de hoge batterij zijn daarnaast voorzien van rolgeleidingen, waardoor trillingen met behulp van een veersysteem tot een minimum worden beperkt. Hierdoor zijn de liften niet alleen zeer comfortabel, maar ook zeer stil. De liftsnelheid bedraagt voor Pontsteiger 2,5 m/s. De maximale snelheid bedraagt 3,0 m/s – op dit moment sowieso de hoogst mogelijke voor machinekamerloze tractieliften in de markt. De basisinstallaties komen weliswaar uit ons assortiment, maar bij Pontsteiger is de afwerking van de liftinstallaties exclusief. Door de architect is gekozen voor mooie materialen en een hoog afwerkingsniveau, passend bij de uitstraling van het gebouw.”

In het geval van Pontsteiger, een ontwikkeling van Bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen en Dura Vermeer Bouw Midden West, is gekozen voor een architectonisch high end-concept voor de hoogbouwdelen, met koopappartementen in het topsegment. Twickler: “De glazen afwerkingselementen van de liftcabines lopen visueel door tot in de buitengevel.” De oplevering van het aan het IJ gelegen Pontsteigergebouw heeft een strikte deadline. De uitvoeringsfase gaat voor Schindler medio dit jaar van start. “De engineering vindt volledig plaats binnen BIM en de liften worden geassembleerd in het gebouw door een gespecialiseerd team van liftmonteurs.” De liftinstallaties worden later in het uitvoeringsproces nog gebruikt in het kader van de afbouw van Pontsteiger. “Twaalf nieuwe, ultrastille en energiezuinige installaties, die net als dit gebouw de kwaliteit van de woonomgeving een belangrijke impuls zullen geven.”

Tekst | Jan-Kees Verschuure   Beeld | Joost Lousberg